اخبار نساجی

تکمیل کارخانه های نساجی یزد

ایران و جهان ۸۰ سال پیش
تکمیل کارخانه های نساجی یزد

به قرار اطلاع حاصله استاد غلام نساج صنعت یزدی که چندی قبل برای خرید ماشین آلات پارچه بافی و تکمیل کارخانه های یزد به اروپا مسافرت کرده بود، اخیرا به تهران وارد شده است. او ضمن بازدید از ماشین آلات آلمان متوجه شد که تمام آنچه به ایران در این زمینه وارد شده، ناقص است. بنابراین این تاجر ایرانی در سفر خود بهترین ماشین آلات موجود را خریداری کرده و به ایران آورده است.

پرداخت حقوق مستخدمین دولتی آغاز شد
در روزنامه اطلاعات ۳۱ خرداد ماه ۱۳۱۱ آمده است:« امروز شروع به پرداخت حقوق اعضای وزارتخانه ها و مستخدمین دولتی از بابت خرداد ماه کرده و در ظرف این هفته حقوق کلیه مستخدمین پرداخت خواهد شد.»

حضور شیمیست بلژیکی در ایران تمدید شد
وزیر مالیه در نامه ای به مجلس شورای ملی نوشته است: «نظر به اینکه مدت کنترات آقای امیل اهرانکامف بلژیکی شیمیست اداره کل گمرکات که به موجب قانون مورخ ۱۱ خردادماه ۱۳۰۹ برای مدت دو سال استخدام شده، در دهم خردادماه منقضی می شود و از طرفی ادامه خدمت مشارالیه به واسطه تجاربی که در مدت خدمت متمادی خود در اداره گمرکات تحصیل نموده برای معاینه قالی ها و تجزیه مواد نسجی و غیره نهایت ضرورت را دارد، علیهذا تقاضای تمدید مدت حضور او را دارد.»

کاهش نرخ ارز دربازار ایران
ارز در بازار ایران کاهش بسیار زیادی داشته به طوری که در صبح ۳۱ خرداد ماه هر پوند از قرار ۱۰۹ ریال معامله شده است و این نرخ در بعضی از ساعات روز تا ۱۰۷ ریال نیز پایین آمده است. بازار غیررسمی نیز به همین ترتیب دچار کاهش شده است.

معلم های خارجی و تکمیل مایحتاج مدارس ایران
در این موقع که چهار نفر از معلمین مدرسه عالی دارالمعلمین از قبیل دکتر لنگ معلم علوم ریاضی، دکتر آندره معلم علوم طبیعی، دکتر فونتن معلم علوم تاریخ و تمدن و مسیو ریویر معلم زمین شناسی به اروپا مسافرت می نمایند از طرف وزارت معارف به آنها دستور داده شده هر یک راجع به کارهای دارالمعلمین عالی در اروپا کمک هایی از قبیل خرید کتب لازمه برای مدرسه دارالمعلمین عالی و لابراتور و غیره را نمایند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آلمان برای پرداخت غرامت مهلت گرفت
در شهر لوزان سوئیس بزرگ ترین رجال سرمایه داری مشغول حل این مساله هستند که از این پس با آلمان که از پرداخت خراج و غرامت فاتحان جنگ خودداری کرده است، چه برخوردی باید شود. عجالتا کنفرانس غرامات لوزان فکرش به اینجا منتهی شده که به آلمان که در اثر ضربات بحران شدید اقتصادی مستاصل شده، مهلت جدیدی باید داده شود. فون پاپن، رییس الوزرای آلمان که ریاست هیات نمایندگان آلمان را عهده دار است خاطرنشان کرده که آلمان دیگر نمی تواند هیچ گونه غراماتی بدهد. هریو، رییس الوزرا و رییس هیات نمایندگان فرانسه ناچار موافقت کرده اما متذکر شده که فرانسه ابدا قصد ندارد از وجوه هنگفتی که از این کشور طلبکار است، چشم پوشی کند.

زنان آمریکایی، کودکان انگلیسی را خریداری می کنند
در روزنامه اطلاعات ۳۱ خردادماه مطلبی در صفحه اول درج و در آن از فروش کودکان انگلیسی به آمریکایی ها سخن گفته شده است. به گفته نگارنده، پس از جنگ جهانی اول آمریکا حس کرد که باید خون آمریکایی را با خون انگلیسی امتزاج داد تا نسل آتیه آنها ترقی کند.

آلمان برای پرداخت غرامت سرمایه ندارد
مخبر مخصوص روزنامه اطلاعات از برلن خبر می دهد که ارقام صحیح بودجه از طرف هردیتریج وزیر مالیه در ریشتاخ اعلام شد. بنا بر اظهارات مشارالیه در این کشور سرمایه ای برای پرداخت غرامات باقی نمانده است. اقلام مهم بودجه ای آلمان در آن زمان شامل کمک بیکاری، مستمری های جنگ، بیمه های اجتماعی، بودجه وزارتخانه ها، کسور سابق و… می شد.

روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۲۶۶۹ به تاریخ ۳۱/۳/۹۱، صفحه ۳۱ (تاریخ اقتصاد)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×