اخبار نساجی

انتقاد رسمی تهران از سیاست نفتی بغداد / زنگنه: عراق نفت خود را جایگزین ایران کرد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

انتقاد رسمی تهران از سیاست نفتی بغداد / زنگنه: عراق نفت خود را جایگزین ایران کرد

وزیر نفت با انتقاد از اقدامات عراق که در شرایط تحریم به نوعی نفت خود را جایگزین ایران کرده است، اعلام کرد: این اقدامات نفتی عراق دوستانه نیست.

بیژن زنگنه وزیر نفت در گفتگو با مهر درباره بازگشت عراق به نظام سهمیه بندی اوپک، گفت: اینکه عراق به نظام سهمیه بندی اوپک نفت بازگردد یا نه در حوزه اختیارات ایران نیست.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اعلام اینکه در شرایط فعلی عراق با مجموعه اقدامات نفتی که انجام می‌دهد به نوعی نفت خود را جایگزین ایران کرده است، تصریح کرد: این اقدامات نفتی عراق به هیچ وجه دوستانه نیست.

به گزارش مهر، با افزایش تحریم های بین‌المللی علیه صنعت نفت و قرار گرفتن طلای سیاه ایران در لیست سیاه تحریم هیا کاخ سفید و اتحادیه اروپا، حجم صادرات نفت عراق به شدت افزایش یافته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از این رو این کشور همسایه نفتی ایران با بهره برداری از طرح توسعه میادین جدید نفتی، ساخت و راه اندازی اسکله ها و گوی شناور در پایانه بصره، ساخت خطوط لوله جدید برای انتقال نفت از ترکیه و اردن، حجم فروش و صادرات نفت خود را تا مرز ۲.۳ میلیون بشکه در روز افزایش داده است.

در همین حال با وجود افزایش عرضه نفت سبک به بازار اروپا اما هم اکنون این بازار بزرگ مصرف با کمبود عرضه نفت سنگین روبرو بوده که در این بین نفت سنگین بصره و سایر میادین عراق به نوعی در رقابت با اورال روسیه بازارهای نفتی ایران در قاره سبز را تصاحب کرده اند.

از سوی دیگر سمیر غضبان رئیس کمیته مشاوره به شورای وزیران عراق با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تولید نفت عراق تا سال آینده میلادی به دنبال افزایش تولید از میدان مجنون به رهبری شرکت شل، میدان قراف توسط پتروناس مالزی و میدان حلفایه توسط پتروچاینا، با حداقل افزایش روزانه ۵٠٠ هزار بشکه به میانگین روزانه سه میلیون و ۵٠٠ هزار بشکه برسد.

این در حالی است که وزارت نفت عراق پیش بینی کرده به زودی طرح توسعه میدان نفتی بدره توسط کنسرسیومی به رهبری شرکت روسی گازپروم نفت هم در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

تولید حدود سه میلیون بشکه در روز نفت عراق در سال ٢٠١٢ میلادی ٩۴ میلیارد دلار درآمد برای بغداد به همراه داشت و میانگین این رقم در هشت ماه نخست سالجاری میلادی تاکنون نزدیک به ۶۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×