جذاب‌ترین‌ها

تکنولوژی های مدرن تولید فرش ماشینی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تکنولوژی بافت CRT ویلتون تجارت و بازار  کفپوش ها را از زیر سایه فرش ماشینی خارج کرد. در ابتدای دهه ۱۹۹۰ بود که ماشین ساز بلژیکی به نام میشل وندویل کنترل کامپیوتری را در فرشهای رویه به رویه و یا Face  To  Face  توسعه داد و دیری نگذشت که تکنولوژی CRT  یا همان (Carpet & Rug Tronic  ) به سرعت در دنیا فراگیر شد.

در واقع ماشین های CRT وندویل توانست سرعت بافت، بهره وری تولید، و رنگ و طرح نامحدود را به صنعت فرش ماشینی هدیه کند.

هر ماشین CRT شاید ابتدا محدود به یک کریل و مجموعه ای از رنگ ها به نظر برسد اما می تواند چندین طرح و نقشه و سایز بافت را همزمان ارائه دهد. در واقع میشل وندویل واژه فیس تو فیس را از این جهت انتخاب کرد که ماشین های او می توانند دو لایه فرش را به طور همزمان و به صورت آئینه ای تولید کنند و در نهایت یک تیغ راپیر آنها را از هم جدا می کند.

امروزه بیش از ۱۲۰۰ ماشین بافندگی فرش ماشینی CRT در ایالات متحده آمریکا ،‌عربستان ،‌مصر ، فرانسه ، ایران ، ترکیه و چین وجود دارد. قیمت یک ماشین وندویل در حدود ۱ میلیون دلار است اما می تواند سالانه میلیونها دلار فرش ماشینی تولید کند فرشهایی که بسته به نوع مواد اولیه مصرفی و نیز نوع بافت از ۹۹ تا ۷۹۹ دلار ارزش دارند ( برای یک فرش سه در چهار). از تولید کنندگان مهم فرش ماشینی در آمریکا که از تکنولوژی CRT استفاده می کنند می توان به شرکت هایShaw , Mohawk , Oriental Weaver U.S.A , Beaulieu , Orian  و  Carpet Art Deco اشاره کرد. همچنین به جهت گستردگی بازار آمریکا تعداد زیادی از تجار آمریکایی نیز هر ساله اقدام به واردات تعداد زیادی فرش ماشینی می کنند.

در سال ۱۹۹۷ بیش از ۹۰ درصد فرش  های ماشینی ۵ و ۶ رنگ بودند اما امروزه تجهیزات جدید ماشین های CRT تا ۱۴ رنگ را نیز ساپورت می کند و حتی با بافتCross-Weaving   و برخی ابتکارات می توان تا ۴۰ شید رنگی متفاوت را در یک فرش ماشینی ایجاد کرد.

در سال ۲۰۰۱ طبق آمارهای اعلام شده بیش از ۵۰ درصد تولید فرش ماشینی در دنیا ۸ رنگ و یا بالاتر بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وندویل به سرعت خود را با رشد پلی پروپیلن در بافت فرش نیز تطبیق داد . این نوع نخ فرش که مزایایی از جمله تولید بیشتر به صورت فیلامنتی ، قیمت کم ، رنگ پذیری ساده  را داراست موجب افت قیمت فرش در دنیا تا یک دهم قیمت شد و قیمت فرش را تا ۸۰ دلار کاهش داد.

اما آنچه مسلم است CRT تنها تکنولوژی تولید فرش نیست و در حال حاضر ماشین آلات بسیار مدرنی برای تولید فرش ماشینی در بازار وجود دارد که به آنها نیز خواهیم پرداخت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×