اخبار نساجی

رکورد چک برگشتی شکسته شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

جدیدترین آمار بانک مرکزی نشان از شکسته شدن رکورد چک‌های برگشتی دارد به‌گونه‌ای که در ۱۱ ماه ابتدایی سال گذشته ۵ میلیون و ۷۵۹ هزار برگ چک از مجموع۴۶ میلیون و ۲۸ هزار چک مبادله شده در شبکه بانکی کشور برگشت خورده است که از حیث تعداد نسبت چک‌های برگشت خورده به چک‌های مبادله شده به ۱۲.۵ درصد رسیده که بالاترین رقم در
۱۱ سال گذشته است.

به گزارش همشهری تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۰ بالغ بر ۳۱۴ هزار و ۴۸۵ میلیارد ریال چک برگشت خورده که بر این اساس نسبت ارزشی چک‌های برگشت خورده به چک‌های مبادله شده۴.۸ درصد برآورد شده است.بانک مرکزی می‌گوید: تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده در شبکه بانکی علاوه بر چک‌های برگشتی به‌علت عدم تکافوی موجودی ، شامل کلیه چک‌های برگشتی به دلایلی نظیر تعطیلی ناخواسته شعب بانک‌ها، عدم رعایت اصول صدور چک توسط صادرکننده (شامل مغایرت عدد، حروف، تاریخ، مبلغ و…) و یا تطابق نداشتن امضای چک یا مخدوش بودن آنها می‌شود. شکسته شدن رکورد عددی چک‌های برگشتی نشان آشکاری از مخدوش شدن اعتماد در بازار و نزد فعالان اقتصادی دارد که می‌تواند ارزش اعتباری چک‌های صادرشده را کمرنگ کند به‌ویژه اینکه برنامه بانک مرکزی برای کاهش ضریب چک‌های برگشتی هنوز به اجرا گذاشته نشده است.

جهش شاخص‌های قیمتی

گزارش بانک مرکزی در مورد شاخص‌های ماهانه اقتصادی ایران در بهمن سال گذشته نشان می‌دهد که تمامی شاخص‌های مورد اشاره در این گزارش رسمی قد کشیده‌اند به‌نحوی که متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید در بازار آزاد شهر تهران در پایان بهمن سال گذشته به نسبت ماه مشابه سال قبل آن به‌ترتیب ۱۰۴ و ۱۳۳ درصد افزایش یافته است. براساس این گزارش، در ۱۱ ماه گذشته متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید در بازار آزاد شهر تهران رشد ۶۶.۵ و۷۰.۷ درصد را تجربه کرده است. خبرنگار همشهری می‌گوید: از تغییرات ابهام برانگیز در گزارش بانک مرکزی این است که نوسان قیمت ارزهای معتبر نادیده گرفته شده و مشخص نشده که قیمت فروش ارزهای خارجی در بازار آزاد در ۱۱ ماه ابتدایی سال گذشته نسبت به‌مدت مشابه سال ۱۳۸۹ چه میزان افزایش یافته است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در بهمن ماه گذشته

بانک مرکزی در گزارش خود تایید کرده که بهمن سال ۱۳۹۰ نسبت به بهمن سال ۱۳۸۹ شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری تهران،۲۱.۷  درصد، شاخص بهای تولید‌کننده ۲۰.۸ درصد، شاخص بهای کالاهای صادراتی۱۶.۳ درصد و شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در مناطق شهری ۲۰ درصد افزایش یافته، اما شاخص مبلغ سفته و برات واخواست شده در شهر تهران ۷۸.۳ درصد افت کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×