اخبار نساجی

دبیر کل سازمان جهانی یونسکو در ایران اعلام کرد ثبت جهانی مهارت فرش‌بافی نخستین گام حفاظت از این هنر اصیل ایران

 

دبیر کل سازمان جهانی یونسکو در ایران اعلام کرد ثبت جهانی مهارت فرش‌بافی نخستین گام حفاظت از این هنر اصیل ایران

دبیر کل سازمان جهانی یونسکو در ایران گفت: فرش دستباف ایران یکی از نمونه‌های میراث ناملموس است که اگر خطری آنرا تهدید کند دچار مرگ خاموش می‌شود.

«سعید‌آبادی» در آیین نکوداشت فرش دستباف ایران افزود: بر خلاف میراث ناملموس اگر خطری میراث ملموس را تهدید کند همگان از وجود آن آگاهی می‌یابند.

وی انبوه شدن تقاضا و متقاضیان را یکی از ۵ روند جهانی در حوزه فرهنگ و هنر دانست و گفت: برای این که بدانیم در عرصه فرش دستباف چه باید کرد نیازمند آشنایی با این ۵ روند هستیم.

سعیدآبادی متنوع شدن تولیدات فرهنگی را دومین روند جهانی در حوزه فرهنگ و هنر دانست و اضافه کرد:‌ تجاری شدن، خصوصی شدن و بین‌المللی شدن فرهنگ و هنر محسوب می‌شوند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با بیان این که امروز بشریت با سه نوع تعاملات فرهنگی رو به رو است، افزود:‌ وامگیری فرهنگ‌ها، کشورها،‌تمدن‌ها و قومیت‌های مختلف یکی از تعاملاتی است که حوزه فرش نیز از آن بی‌تاثیر نبوده است.

وی در ادامه ثبت جهانی مهارت‌های فرش‌بافی فارس و کاشان را نقطه شروع دانست و یادآور شد: باید در این راستا تلاش‌های بسیاری برای معرفی هر چه بیشتر صنعت فرش دستباف انجام داد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×