اخبار نساجی

دبیر انجمن نساجی:۳ پیشنهاد برای مقابله صنعت با رکود همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها

 

 دبیر انجمن نساجی:۳ پیشنهاد برای مقابله صنعت با رکود همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها

 

رکود بازار باعث انباشت کالا در انبارها و حبس نقدینگی شده است.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با تشریح سه پیشنهاد برای مقابله صنایع با رکود در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، اظهار داشت: پرداخت جوایز صادراتی، پرداخت بخشی از بیمه سهم کارفرما و تأمین بخشی از سود تسهیلات بانکی از محل منابع حاصل از اجرای هدفمندسازی یارانه ها باعث تقویت تولید میشود.

علیرضا حائری اظهار داشت: طی ۶ ماه گذشته صنعت کشور و از جمله صنعت نساجی با مشکل کمبود نقدینگی روبرو بوده است که این مسأله باعث شده تا کارخانه ها نتوانند با تمام ظرفیت خود فعال باشند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی رکود بازار را یکی از مشکلات بخش صنعت عنوان کرد و گفت: امیدوار بودیم شب عید مشکل رکود بازار برطرف شود ولی این اتفاق نیفتاد. حائری ادامه داد: رکود بازار باعث انباشت کالا در انبارها میشود و این مسأله به معنی حبس نقدینگی است، این در شرایطی است که بنگاه ها از قبل نیز با مشکل کمبود نقدینگی روبرو بوده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر زمزمه های اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی مطرح است، گفت: قیمت برخی حاملهای انرژی در سال گذشته افزایش یافت که می توان به رشد ۲۰ درصدی قیمت آب، افزایش ۲۵ درصدی قیمت برق و رشد ۴۲ درصدی قیمت گاز صنایع اشاره کرد.

وی افزود: در حال حاضر نیز بحث افزایش قیمت بنزین مطرح است که باعث بالا رفتن قیمت حمل و نقل و نهایتا قیمت تمامشده تولید صنایع خواهد شد و در فاز دوم نیز برای ۶ماه دوم سال پیش بینی افزایش نرخ حامل های انرژی شده است.

* اهداف فاز اول محقق نشد

دبیر انجمن نساجی با بیان اینکه اهداف فاز اول هدفمندی یارانه ها هنوز محقق نشده است، گفت: قرار بود ۳۰ درصد منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها در این مرحله در سال ۹۰ به بخش تولید اختصاص یابد و علاوه بر این قرار بود در سال ۹۱ نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان به این بخش تزریق شود که این اتفاق عملی نشد.

به گفته وی، بهینه سازی خطوط تولید و کاهش مصرف انرژی صنایع و بخش خانگی از دیگر اهداف مرحله اول هدفمندی یارانه ها بود که اجرایی نشد. وی تصریح کرد: در شرایطی که اهداف مرحله اول هدفمندی یارانه ها محقق نشده و با مشکل تأمین نقدینگی، تحریم سیستم بانکی، رکود بازار و انباشت کالا روبرو هستیم، قرار است مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نیز اجرایی شود. حائری پیش بینی کرد در نیمه اول امسال در صورت ادامه روند فعلی، برخی از واحدها تا مرز تعطیلی پیش روند.

* دولت، تقاضای خرید را در بازار تحریک کند

وی با تأکید بر اینکه دولت باید با اعمال سیاستهای فوری، تقاضای بازار را برای خرید از کارخانه ها تحریک کند، گفت: پیشنهاد ما این است که دولت به موضوع صادرات توجه ویژه داشته باشد و از محل منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها، بخشی را برای پرداخت بی قید و شرط جوایز صادراتی به منظور افزایش صادرات غیرنفتی و مقابله با رکود بازار در نظر بگیرد. وی ادامه داد: در سال گذشته مجموع صادرات صنعت نساجی به ۷۰۰ میلیون دلار رسید که در صورت تأمین نقدینگی بنگاه ها، امکان تولید با حداکثر ظرفیت فراهم میشود و به راحتی میتوان به صادرات ۲ میلیارد دلاری در سال دست یافت که این رقم با کمی سرمایه گذاری قابل افزایش به ۵ میلیارد دلار است.

* برخی کارخانه ها هنوز تولید خود را در سال جدید شروع نکرده اند

وی با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه های نساجی با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند، گفت: برخی کارخانه های نساجی هنوز کار خود را در سال جدید آغاز نکرده اند و با نوعی بلاتکلیفی روبرو هستند و نمیدانند که چه آیندهای برای بخش تولید وجود دارد.

وی ادامه داد: این کارخانه ها نمیدانند آیا تولید برایشان باصرفه است یا خیر، که دولت باید برای حل این مشکل سیاستهای امیدوارکنندهای را در پیش بگیرد.

وی در مورد راهکار دوم برای حمایت از بخش تولید در مرحله دوم هدفمندی یارانهها نیز گفت: در صورتی که دولت بخشی از منابع حاصل از هدفمندی را بابت بیمه سهم کارفرما اختصاص دهد، توزیع عادلانه ای از این درآمد بین کارخانه ها صورت خواهد گرفت.

حائری با بیان اینکه در حال حاضر سهم بیمه کارگر ۷ درصد و سهم بیمه کارفرما ۲۳ درصد است، گفت: پیشنهاد ما این است که دولت ازمحل منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه بخشی از سهم بیمه کارفرما تا سقف مثلا ۱۵ درصد را تقبل و پرداخت نماید. به عبارت دیگر ۱۵ درصد از بیمه را کارگر و کارفرما پرداخت نماید و ۱۵ درصد مابقی را نیز دولت از محل منابع هدفمندسازی پرداخت نماید که کمک بزرگی به تولید و اشتغال خواهد شد.

* بخشی از سود تسهیلات از محل منابع هدفمندی تأمین شود

وی در مورد پیشنهاد سوم برای حمایت از بخش تولید نیز گفت: در حال حاضر تسهیلات بانکی با سودهای ۲۷ تا ۳۰ درصدی به تولیدکنندگان اختصاص می یابد که اگر بخشی از این سود از محل منابع حاصل از هدفمندی تأمین شود، باعث حمایت از تولید و مقابله با رکود خواهد شد.

دبیر انجمن نساجی با بیان اینکه اجرای این سه پیشنهاد، واحدهای تولیدی را برای مقابله با رکود تجهیز خواهد کرد در مورد برگزاری جلسه بین وزارت صنعت با تولیدکنندگان در راستای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نیز گفت: تاکنون جلسه ای در این مورد برگزار نشده است، در حالی که در اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها جلسات زیادی با تولیدکنندگان برگزار شد، هر چند بحث های مطرح شده در آن جلسات هم اجرایی نشدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×