اخبار نساجی

تشکیل بزرگترین اجتماع فعالان اقتصادی ایران در لندن طی هفته آینده

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رویترز طی گزارشی نوشت هفته آینده کنفرانسی با حضور بانک ها و شرکت های ایرانی در لندن برگزار می شود که بزرگترین اجتماع فعالان بازرگانی ایران در لندن طی سال های اخیر است و هدف آن جذب سرمایه گذاری خارجی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، بانک ها و شرکت های ایرانی هفته آینده در لندن به دنبال سرمایه گذاران اروپایی ای خواهند گشت که تمایل دارند از آب شدن یخ روابط ایران و غرب استفاده کنند.

کنفرانس روزهای ۱۵ و ۱۶ اکتبر(۲۳ و ۲۴ مهر)، بزرگترین اجتماع فعالان اقتصادی ایرانی در لندن در سال های اخیر است که هدف آن جذب سرمایه گذاری خارجی است، چیزی که ایران به دلیل تحریم های سال های اخیر به شدت به آن نیازمند است.

اما کنفرانس مجمع ایران-اروپا در زمانی برگزار می شود که از نظر سیاسی بسیار حساس است، زیرا قدرت های جهانی همزمان در تلاش اند تا قبل از ۲۴ نوامبر، به توافقی جامع با ایران بر سر برنامه هسته ای اش دست یابند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

هرچند دو وزیر خارجه اسبق قرار است در این مجمع سخنرانی کنند، اما نام هیچ مقام ارشدی در فهرست شرکت کنندگان دیده نمی شود. انگلیس می گوید، به رغم کاهش تنش ها بین دو کشور از زمان انتخاب حسن روحانی، به عنوان رئیس جمهور ایران، هنوز تجار را برای برقراری ارتباط تجاری با این کشور تشویق نمی کند.

وزارت خزانه داری آمریکا که وظیفه اعمال تحریم ها را بر عهده دارد، از اظهارنظر در خصوص این مجمع خودداری کرده است، اما یک گروه غیردولتی اعلام کرده که این نشست می تواند فشارهای اقتصادی بر تهران را که با هدف توقف برنامه هسته ای این کشور برقرار شده است، کاهش دهد.

اقتصاد ایران با مشکلات ناشی از تحریم ها روبروست. بانک های این کشور از بازارهای مالی محروم هستند و بخش عمده درآمدهای نفتی این کشور بلوکه شده است.

اما حسن روحانی، در انتخابات ریاست جمهوری با وعده بهبود روابط ایران با جهان خارج پیروز شد و این مسئله امیدها به این کنفرانس را که به گفته سازمان دهندگان کاملا سازگار با رژیم تحریم هاست، بیشتر کرده است.

یکی از اعضای موسس شرکت سرمایه گذاری آی سی ال که تمرکز آن بر روی بازار ایران است در این باره گفت: «حسی در بین شرکت کنندگان وجود دارد مبنی بر اینکه تغییری در راه است. ما همگی قبلا اشتباه می کردیم.»

از جمله سخنرانان این کنفرانس مارتین سورل، مدیر اجرایی گروه تبلیغاتی دبلیو پی پی، جک استرا و هوبرت ودرین، وزرای خارجه سابق انگلیس و فرانسه هستند. این کنفرانس همچنین مورد توجه رئیس جمهور روحانی قرار گرفته، به نحوی که رئیس دفتر وی نامه ای را در حمایت از شرکت رسانه ای یوروپین وویس، سازمان دهنده این حرکت نوشته است.

ایران با جمعیتی حدودا  80 میلیون نفری که اکثریت آن جوانان تحصیلکرده هستند، قصد دارد به اقتصاد خود تنوع ببخشد و علاوه بر بخش نفت و انرژی، فعالیت هایش در حوزه های دیگر اعم از فن آوری و داروسازی را نیز گسترش دهد.

در جدیدترین گزارشی که صندوق بین المللی پول منتشر کرده، رشد اقتصادی ایران در سال جاری ۱.۵ درصد و در سال آینده ۲.۲ درصد پیش بینی شده است. این رقم در مقایسه با رشد منفی ۱.۹ درصدی سال ۲۰۱۳، پیشرفت قابل ملاحظه ای به شمار می رود، اما همچنان فاصله زیادی با رقم رشد ۵ درصدی این کشور که پیش از تحریم ها به دست آمده بود دارد.

مدیر نمایندگی شرکت رنو تراکس در ایران گفت، بخش خودروسازی نیز خواهان توسعه است. وی برآورد کرد که پتانسیل سالانه بازار ایران ۱.۵ میلیون خودرو است که ۲۰ هزار دستگاه آن شامل خودروهای باری، ۳ تا ۴ هزار دستگاه شامل اتوبوس است که برابر با کل کشورهای دیگر خاورمیانه به استثنای مصر است.

مدیر اجرایی بانک سرمایه گذاری کاردان ایران گفت، ایران به طور کلی به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد. وی پیش بینی کرد که این کشور بتواند در طی ۳ تا ۴ سال آینده ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب نماید. «ما برای این پروژه ها نیاز به سرمایه خارجی داریم. راه دیگری وجود ندارد.»

مدیر اجرایی بانک خاورمیانه در تهران نیز گفت، بانک های ایرانی خواهان روابطی نزدیک تر با شرکت هایی در آمریکا و آسیا و همچنین در اروپا هستند.

تمرکز فعالیت های بانک خاورمیانه بر تامین مالی تجارت کالاهای بشردوستانه و از جمله مواد غذایی و دارویی بوده است، اما با این حال، این بانک در ماه اوت در فهرست تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×