اخبار نساجی

حدود ۷.۵ درصد از مساحت کشور تحت پوشش فعالیت های معدنی است

 

حدود ۷.۵ درصد از مساحت کشور تحت پوشش فعالیت های معدنی است

تهران – معاون وزیر صنعت ،معدن وتجارت گفت : امروز از مجموع مساحت کشور ۷.۵ درصد تحت پوشش فعالیت های معدنی قرار دارد که از این رقم برای ۴.۳ درصد پروانه بهره برداری صادر شده و بقیه گواهی کشف و پروانه مربوطه را دریافت کرده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، ‘وجیه الله جعفری ‘ روز یکشنبه در نخستین نشست خبری در سال ۹۲ در جمع خبرنگاران اظهار داشت : حدود ۱۱ درصد از مساحت کشور به مناطق حفاظت شده زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست تعلق دارد و علاوه براین در فضاهای شهری و روستایی مورد بهره برداری شهروندان و روستائیان ، امکان فعالیت معدنی وجود ندارد.

وی خاطرنشان ساخت : هم اکنون در سطح کشور ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی و بالغ بر ۳۹۰ میلیون تن مواد معدنی در سال گذشته استخراج شد .

به گفته جعفری ، میزان ذخایر شناخته شده معدنی کشور ۴۰ میلیارد تن است که امکان شناسایی ۸۰ نوع ماده معدنی را نیز داریم .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد ذخایر معدنی شناخته شده کشور مربوط به سنگ ساختمانی است ، گفت : ۱۹ درصد مواد معدنی غیرفلزی ، ۱۱ درصد فلزی و بقیه مربوط به سنگ های تزئینی و نما می باشد .

معاون امورمعادن و صنایع معدنی وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت افزود: سیاست جلوگیری از خام فروشی ، صیانت از ذخایر معدنی ، بهره برداری بهینه از معادن و استیفای حقوق دولتی به عنوان محورهای پیش بینی شده در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد .

وی اضافه کرد: تصویب شکل گیری کارگروه بخش معدن در اواخر سال گذشته از سوی هیات وزیران و به دنبال آن تشکیل ستاد اجرایی بخش معدن در استانها که با حضور دستگاه های ذی نقش در این کارگروه حضور می یابند از اقدامات موثری بود که انجام شده و در شش ماهه دوم سال جاری نتایج اولیه این اقدامات را مشاهده خواهیم کرد .

جعفری این را نیز گفت که کارگروه بخش معدن تاکنون ۱۲ جلسه با حضور رییس جمهوری تشکیل داده ، هفت جلسه در استانها برگزار شده و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع برای این بخش تخصیص یافته و در عین حال صنایع معدنی پیش از این از منابع صندوق توسعه ملی برخوردار بوده است.

وی در بخشی دیگر ، از سازمان نظام مهندسی معدن به عنوان یک بازوی این وزارتخانه برای توسعه فعالیت معدنی در کشور یاد کرد و گفت : بیش از ۲۵ هزار مهندس معدن عضو این سازمان ، اغلب دارای پروانه اشتغال هستند .

وی افزود: براساس آیین نامه جدید فعالیت سازمان نظام مهندسی معدن با اختیارات بیشتری به نمایندگی از وزارت صنعت ، معدن و تجارت در بخش معدن حضور دارد و انتظار می رود بتواند نقش موثری ایفا کند .

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در این نشست وعده داد که در سال جاری حمایت از بهره برداران معادن و مکتشفین به شکل جدی تر دنبال شود .

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×