اخبار فرش ماشینی

آیا سرنوشت دموتکس آمریکا در سال ۲۰۲۳ مشخص می شود؟

بهنام قاسمی

نویسنده: بهنام قاسمی

مجله نساجی کهن:: دموتکس بی شک مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی جهان در بخش فرش و انواع کفپوشهاست که هر ساله در هانوفر آلمان برگزار می شود و در سال ۲۰۲۳ نیز مثل همیشه در ماه ژانویه و در تاریخ ۱۲ تا ۱۵ این ماه برگزار  خواهد شد.

موفقیت دموتکس هانوفر شرکت برگزار کننده را بر آن داشت تا نمایشگاه های مشابهی در سراسر دنیا با برند دموتکس برگزار نماید و دسترسی راحت تری برای تولید کنندگان و خریداران مناطق مختلف دنیا در صنعت فرش و کفپوش فراهم آورد.

یکی از این بازارهای جذاب فرش و کفپوش که هر شرکت برگزار کننده نمایشگاهی را برای حضور در آن ترغیب می کند بازار آمریکاست. آمریکا بزرگ‌ترین بازار فرش و کفپوش جهان است و علاوه وجود غول های تولید فرش و انواع کفپوش در آمریکا موقعیت های فراوانی در آن برای کشورهای قدرتمند در صنعت کفپوش جهان مانند ترکیه، هند، بلژیک، هلند، چین و … وجود دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آمریکا بزرگ‌ترین وارد کننده فرش ماشینی:

امریکا در سال ۲۰۲۱  حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار فرش ماشینی وارد کرد. کشور دوم در این لیست آلمان با ۶۰۰ میلیون دلار است!

آمریکا بزرگ‌ترین وارد کننده فرش تافتینگ:

امریکا در سال ۲۰۲۱  حدود ۱ میلیارد و ۱۲۷ میلیون دلار فرش تافتینگ وارد کرد. دومین کشور در لیست بزرگ‌ترین وارد کنندگان فرش تافتینگ انگلستان با ۸۵۴ میلیون دلار است.

آمریکا بزرگ‌ترین وارد کننده فرش دستباف:

امریکا در سال ۲۰۲۱  حدود ۴۸۰ میلیون دلار فرش دستباف وارد کرده است . کشور دوم در این لیست انگلستان با ۷۸ میلیون دلار است!

آمریکا در همه بخش های صنعت کفپوش مانند فرش های ماشینی فرش های تافتینگ فرش دستباف کفپوشهای چوبی پارکت لمینیت و سنگ و … بازاری قابل توجه است اما دارای قواعد و رفتار خاص خود است. قطعا دموتکس برای تبدیل شدن به یک برند موفق در آمریکا راه آسانی را در پیش نخواهد داشت.

رقیبی جدی به نام surfaces

نباید فراموش کرد که نمایشگاه surfaces که در امریکا به یک رویداد مورد اعتماد خرده فروشان و‌توزیع کنندگان مهم آمریکایی تبدیل شده است یک رقیب مهم برای دموتکس خواهد بود . هرچند شاید بتوان گفت انتخاب ایالت آتلانتا  ‌‌و شهر جورجیا به عنوان محل برگزاری برای دموتکس یک برگ برنده مهم است اما نمی توان از تاثیر گرفتن دموتکس از این نمایشگاه مهم چشم پوشی کرد. حتی برخی از کارشناسان کفپوش آمریکا اعتقاد دارند نیازی به نمایشگاه دیگری در این حوزه وجود ندارد. باید پذیرفت که حداقل تا چندین سال هر گزینه جدید نمایشگاهی در سایه نمایشگاه surfaces قرار خواهد گرفت.

اتلانتا یک مکان ایده آل برای دموتکس است اولا اینکه بسیاری از غول های تولیدکننده کفپوش آمریکا و البته جهان در این ایالت و یا نزدیکی آن قرار دارند که می توان از مهم‌ترین آنها می توان به شاو کارپت ، صنایع فرش و کفپوش موهاک و میلیکان فلورینگ اشاره کرد. همچنین قرار داشتن آتلانتا در ساحل شرقی امریکا در مقابل لاس وگاس در ساحل غربی که محل برگزاری نمایشگاه سورفیس می باشد این دو برند را در شرق و غرب آمریکا قرار می دهد تا کمترین تاثیر را بر یکدیگر داشته باشند. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که بیش از ۷۰ درصد جمعیت آمریکا در نیمه شرقی این کشور قرار دارند.

دموتکس آمریکا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ دو مرتبه برگزار و در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به دلیل همه گیری کرونا معلق شد و امیدواریم در سال ۲۰۲۳ خبرهای خوبی در مورد دموتکس آمریکا بشنویم.

نمایشگاه دموتکس
دموتکس

ترکیه و دور خیز برای دموتکس آمریکا

شاید تولید کنندگان فرش ماشینی ترکیه یکی از مشتاق ترین گزینه های حضور در دموتکس آمریکا باشند و‌قطعا برای این اشتیاق ‌دلایل زیادی وجود دارد.

‌اولین دلیل می تواند وفاداری و پیوند عمیقی باشد که بین تولید کنندگان و غرفه گذاران ترکیه و شرکت مسه هانوفر وجود دارد. سال های سال است که برندهای مطرح و بزرگ ترکیه به دموتکس اعتماد کرده اند و در کنار این اعتماد و حضور پیوسته در دموتکس توانسته اند بازارهای جهانی را فتح کنند و به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فرش جهان تبدیل شوند. این می تواند اهرم خوبی برای افزایش حضور شرکت های ترکیه ای در دموتکس آمریکا باشد.

از طرف دیگر کرونا برای تولیدکنندگان فرش ترکیه به یک موهبت تبدیل شد چراکه توانست چینی ها را از بازار آمریکا دور کند تا ترکیه بهترین استفاده را از موقعیت کرده و حضور خود را در آمریکا پررنگ تر کند. در چند سال گذشته صادرات فرش ماشینی ترکیه به آمریکا رشد خیره کننده ای داشته و به مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار رسیده است تا حدی که تعدادی از برندهای ترک با همکاری دولت ترکیه اقدام به افتتاح فروشگاه، اکیپ های لجستیکی و  انبارهای بزرگ فرش در آمریکا کرده اند تا قدرت رقابت بیشتری در این بازار داشته باشند.

جالب است بدانید در سال ۲۰۲۱ آمریکا به تنهایی ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار فرش ماشینی وارد کرده است. دومین وارد کننده فرش ماشینی جهان در سال ۲۰۲۱ آلمان است که وارداتی در حدود ۶۱۳ میلیون دلار داشته است. این اختلاف می تواند اهمیت زیاد بازار آمریکا برای ترکیه را مشخص کند.   

همچنین دلیل مهم دیگر قرارگرفتن بازار آمریکا به عنوان یک بازار هدف در لیست تشویق های صادراتی و‌ حمایت های دولت ترکیه است که به این معنی است که دولت ترکیه از هیچ حمایتی برای حضور شرکت های ترک در آمریکا دریغ نخواهد کرد و از تشویق های صادراتی و نمایشگاهی گرفته تا ایجاد مراکز لجستیک صادراتی در آمریکا در کنار تولید کنندگان ترکیه ای است. به طور خلاصه می توان گفت تولید کنندگان ترکیه در بخش هایی مثل فرش ماشینی، پارکت و مبلمان رویاهای بزرگی برای بازار آمریکا در سر دارند.

حال باید دید با توجه به امکانات ، قدرت و تجربه بیش از سی ساله شرکت نمایشگاه های هانوفر در برگزاری رویدادهای فرش و کفپوش و تجربیات تلخ و‌شیرین گذشته، نمایشگاه دموتکس آمریکا می تواند به یک برند قدرتمند در ویترین دموتکس تبدیل شود یا خیر.

ایران یک بازیگر اصلی اما بایکوت شده

ایران که برای فرش دستباف بی نظیرش در اذهان جهانیان نقش بسته در بخش فرش دستباف یک بازیگر اصلی است که سالهاست به دلیل سیاست های ایران و تحریم های آمریکا در گوشه رینگ گیر کرده است. در سال های گذشته فرش دستباف ایرانی یکی از بازیگران اصلی کفپوشهای لاکچری و‌ گران قیمت آمریکا بود تا جایی که پرزیدنت ترامپ واردات فرش دستباف ایرانی را به‌طور ویژه ممنوع کرد ( احتمالا ترامپ تا به حال فرش دستباف ایرانی را در برج ها و ویلاهایش ندیده بوده و گرنه این کار را هرگز انجام نمیداد!)

دموتکس و پروژه جهانی سازی

دموتکس چین یک گام بزرگ در جهانی سازی

دموتکس چین یک گام بزرگ در جهانی سازی برند دموتکس بود  که شرکت های نمایشگاه های هانوفر توانست به خوبی از پس آن بر آید تا جایی که امروز دموتکس چین به مهم‌ترین نمایشگاه فرش و کفپوش در آسیای شرقی بدل شده است و تا به حال ۲۲ دوره موفق را پشت سر گذاشته هر چند که در دوران کرونا به دلیل قوانین سفت و سخت کروناویروس در چین حدود دو‌سال به تعویق افتاده است.

دموتکس ترکیه؛ سفری از دبی تا قازیان تپ

دموتکس با تکیه بر تجربه بیش از سی ساله خود در امر برگزاری نمایشگاه های فرش و کفپوش دموتکس ترکیه را نیز به عنوان یک برند قدرتمند در منطقه خاور میانه وغرب آسیا جا انداخت و اکنون این رویداد در شهر قازیان تپ ترکیه به عنوان قلب تولید و‌صادرات صنعت فرش ماشینی جهان به خوبی برگزار می شود.

در واقع می توان دموتکس ترکیه را همان ادامه نمایشگاه دموتکس خاور میانه دانست که از سال ۲۰۰۶ در دبی آغاز به کار کرد. در واقع مسه هانوفر قصد داشت دبی را برای ایجاد نمایشگاهی در منطقه خاور میانه برگزیده اما هرچند نمایشگاه دموتکس میدل ایست در دبی بسیار خوب و پر هیجان آغاز شد اما پس از چند سال با افت مواجه شد و برگزارکنندگان استانبول را به عنوان مقصد بعدی  دموتکس انتخاب کردند. در استانبول هم دموتکس به آنچه میخواست نرسید اما مشخص بود که به هدف نزدیک است و بالاخره در قازیانتپ این کشتی سرگشته پهلو گرفت و به آرامش رسید.

دموتکس روسیه ؛ عضو طرد شده خانواده

دموتکس روسیه یکی از پروژه های ناموفق بود که نتوانست به خوبی انتظارات صنعت کفپوش و فرش در جهان را برآورده کند و پس از برگزاری در روسیه از سال ۲۰۱۵ تقریبا از مرکز توجه شرکت نمایشگاه های هانوفر خارج شده است و با توجه به شرایط فعلی روسیه از نظر سیاسی و خروج تمام برندهای اروپایی از این کشور احتمال برگزاری مجدد دموتکس در روسیه بسیار کم است و می توان گفت تجربه برگزاری نمایشگاه فرش و کفپوش در روسیه چندان خوشایند نبود.

دموتکس مکزیک

دموتکس مکزیک هم یکی از پروژه های جهانی سازی برند دموتکس است که طبق اعلام برگزار کننده نمایشگاه دموتکس در دسامبر ۲۰۱۸ آخرین گام برای گسترش برند دموتکس در جهان است. این نمایشگاه پس از یک دوره برگزاری در سال ۲۰۱۹ حالا منتظر است تا ببیند چه آینده ای در انتظار آن است باید دید آیا نمایشگاه دموتکس مکزیک  می تواند به عنوان یک برند جدید خود را مطرح کند و یا اینکه همانند دموتکس روسیه و دبی به تاریخ خواهد پیوست.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×