دموتکس هانوفر آگاهانه آب می رود!
گفتگو با آقای زکی پور در حاشیه نمایشگاه دموتکس هانوفر
آقای زکی پور به عنوان یکی از خبرگان و کارشناسان صاحب نام صنعت فرش ماشینی ایران دموتکس هانوفر را نمایشگاهی رو به سراشیبی دانست که به طور آگاهانه و برنامه ریزی شده در حال کوچک شدن و توزیع در اقصی نقاط جهان است. ایشان در مورد عدم حضور ستاره کویر در دموتکس هانوفر گفت : تصمیم ما مبنی بر عدم حضور ستاره کویر یزد در دموتکس از ماهها قبل اتخاذ شده بود و پس از بازدید از نمایشگاه و تحلیل های شرکت کنندگان از اینکه تصمیم بسیار درستی توسط مجموعه ما گرفته شده مطمئن تر شدیم.
دلیل غیبت ما عدم امکان پرداخت قانونی وجوه دموتکس بود و ما قانونا با توجه به مقررات داخل کشور راهکاری برای پرداخت نیافتیم. متاسفانه ارز در داخل ایران توسط دولت توزیع می شود و برای امور نمایشگاهی ارز دولتی و یا نیمایی اختصاص نمی دهند و اگر ما صدها هزار یورو ارز را از بازار قاچاق تهیه کنیم نمی توانیم آنرا در دفاتر مالی ارایه کنیم. متاسفانه نمی توان در برابر برخی واقعیت های حاکم بر بازار و اقتصاد ایران مقاومت کرد.
پیوند عمیق با مشتریان گسستنی نیست
اعتقاد داریم رابطه ما و مشتریان صادراتی که ده ها سال در حال تجارت و همکاری با ما هستند با عدم حضور ما در سال ۲۰۱۹ با توجه به اینکه دلایل عدم حضور را برای آنها قبل از نمایشگاه توضیح دادیم دچار نقصان نخواهد شد. با برنامه ریزیهایی که قبل از نمایشگاه داشتیم ۸۰ درصد مشتریان را در حاشیه دموتکس ملاقات کرده و جلسات کاری مفیدی با ایشان داشتیم.
دموتکس هانوفر آگاهانه آب می رود!
نظر آقای زکی پور را در مورد آینده دموتکس پرسیدیم و اینکه شعبات مختلف دموتکس چه نتایجی دارند. ایشان در این باره می گوید: قطعا شعبات جدید دموتکس در خلوت شدن هانوفر تاثیر مهمی دارد. به نظر من شرکت نمایشگاهی هانوفر با سال ها تجربه در برگزاری نمایشگاه های تجاری و نمایشگاه فرش هانوفر مسلما از این روند آگاه است و متوجه نتایج تصمیمات خود هست. به طور منطقی نمایشگاه دموتکس شانگهای بخش عمده ای از بازدیدکنندگان و غرفه گذاران شرق دور را به خود جذب می کند و بسیاری از شرکت ها و بازدیدکنندگان علاقه مند هستند با هزینه های بسیار کمتر در منطقه خود حضور یابند. همچنین دموتکس ترکیه بخش بزرگی از بازدیدکنندگان خاور میانه، شمال آفریقا، آسیای میانه و حتی اروپای شرقی را به خود جذب می کند.
در دموتکس آمریکا نیز با توجه به خاص بودن سلایق بازار آمریکا این اتفاق شدیدتر خواهد بود و آنها را از آمدن به هانوفر بی نیاز می کند. بنابراین شاهد آن هستیم که به طور طبیعی دموتکس هانوفر در حال خالی شدن از شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان جدی است و بسیاری از شرکت ها نیز با متراژهای کوچک تر نسبت به سالهای پیش حاضر می شوند. امسال بخشی از سالن ۶، بخش بزرگی از سالن ۷ و ۸ و بخش عمده ای از سالن ۹ خالی بود و نشان دهنده درخواست کم برای این نمایشگاه بوده است.
چاپ دیجیتال روی فرش ماشینی نیاز به زمان بیشتری دارد
چاپ دیجیتال یک پدیده نوظهور در صنعت فرش ماشینی است اما در حد سرمایه گذاری های انجام شده هنوز مورد استقبال قرار نگرفته است و چون هنوز کسی از آینده این تکنولوژی به ویژه در فرش ماشینی مطمئن نیست باید آنرا بیشتر بررسی کرد و منتظر بمانیم تا واکنش بازار به آن مشخص شود. سرمایه گذاری در این بخش به علت نو بودن تکنولوژی بسیار بالاست. به نظر من این تکنولوژی بیشتر برای شرکت هایی که تازه وارد صنعت فرش ماشینی شده اند و یا کارخانجاتی با ظرفیت تولید محدود مناسب است چرا که برای شرکت هایی با تعداد ماشین بالا که سال هاست فرشهای ماشینی رایج را تولید می کنند ورود به این بخش به طور همزمان چندان منطقی نیست، از طرفی واقعا باید برای مصرف کننده توضیح داده شود که فرش های چاپ شده چه ویژگی هایی دارند تا مشتری با دید کامل اقدام به خرید کند.
ناتوانی ایران در تولید فرش های مدرن
از آقای زکی پور در مورد اینکه چرا شرکت های ایرانی در طراحی فرش ماشینی مدرن نا موفق هستند سوال کردیم. ایشان اعتقاد دارند شرکت های ایرانی بسیار علاقمند هستند که بر روی فرش مدرن کار کنند اما متاسفانه هیچ گاه موفق نبودند و در ادامه می افزاید: ما باید برروی کاری که توانایی انجام آن را داریم تمرکز کنیم. به دلیل ایرانی بودن از ابتدا صنعت فرش ما از تولیدکننده و طراح گرفته تا رنگرز و ریسنده در کار کلاسیک سررشته داریم و نه مدرن. متاسفانه عدم توانایی ما در تولید فرش مدرن خوب است که باعث عدم موفقیت ما شده و نه عدم نیاز. مطمئن باشید هر شرکت ایرانی که انواع فرش را تولید می کند خیلی دوست دارد که یک یا چند کلکسیون مدرن که خریدار داشته باشد و از نظر رنگ بندی و قیمت قابل رقابت باشد هم داشته باشد.
در فرش مدرن بلژیکی ها و شرکت های ترکیه ای سطح بالا بسیار موفق هستند. دلیل عدم موفقیت ما در طرح های مدرن دقیقا با عدم موفقیت ترکیه ای ها و بلژیکی ها در کلاسیک یکسان است، اگر هم میبینید در مقاطعی ترکیه در کلاسیک با ما رقابت می کند به دلیل طراحان ایرانی است که متاسفانه در ایران رشد کرده اند و کار را یاد گرفته اند و حالا دارند با تاسیس دفتر در ترکیه به رقبای ما و کشورهای دیگر خدمت می کنند !، بلژیکی ها سالهاست که برای موفقیت در کار کلاسیک تلاش می کنند اما موفق نشده اند. آنها هم در این بخش ضعف دارند. آنها نمی توانند فرش گران قیمت تولیدکنند و باید فرشی با حجم و سرعت تولید بالا تولید کنند تا برایشان به صرفه باشد چرا که برای آنها بخش عمده هزینه ها مربوط به هزینه مواد اولیه و بخش کوچکی هزینه های تولید است در حالی که فرش کلاسیک باید با سرعت پایین و تراکم بالا تولید شود . همچنین دانش طراحی فرش کلاسیک را هم ندارند.
ما نمی توانیم فرش ارزان تولید کنیم چون هزینه های تولید ما بسیار بالاست. فرش های مدرن معمولا در رنج قیمتی پایینی هستند و طراحی های مدرن بیشتر به سمت هنر گرافیک و طراحی های گرافیکی متمایل است که طراحان ما نسبت به بلژیکی ها و ترکیه ای ها در سطح پایین تری هستند. این ها دلیلی است که ما را از تولید فرش مدرن دور می کند وگرنه همانطور که گفته شد همه شرکت های ایرانی علاقه به تولید فرش مدرن دارند. امسال در بازدید از یکی از غرفه های ایرانی در دموتکس با چند کلکسیون مدرن برخورد کردیم اما افسوس که کپی کارهای مدرن ۴ سال پیش شرکت های ترکیه ای را به معرض نمایش گذاشته بودند. واقعیت این است که متاسفانه ما توان رقابت در بازار فرش مدرن را نداریم.
[instagram-feed]