اخبار نساجی

دوشنبه ۲۵ اردیبهشت(بحران نظام بانکی،تقاضای انرژی در سطح ملی)

 

امروز جلسه شواری مشاورین اقتصادی اتاق با حضور اعضاء ودر غیبت آقای دکتر دانش جعفری برگزار کردند ایشان اخیراً نارحتی قلبی داشته است . لذا استند گذشته اند و الحمدلله که حالشان خوب می باشد و احتمالاً از هفته آینده در جلسات شرکت می نمایند.


مهمان این جلسه دکتر حسین عبده تبریزی بود که بعلت تسلطی که بر مسائل بانک و بازار سرمایه دارند به جلسه دعوت شده بودند، هفته گذشته در تحلیل مسائل ارزی کشور به یک موضوع دل نگران کننده اشاره شد و آن احتمال سرایت بحران ارزی ( کاهش ۴۰ درصد پول ملی ) به بازار پولی و بانکی می باشد و لذا مقرر شده بود که در این جلسه به موضوع نظام پولی و بانکی کشور پرداخته شود و اتفاقاً در سه شنبه هفته گذشته دکتر عبده طی یک مقاله در روزنامه شرق خواستار اقدام عاجل در این رابطه شده بود واز سه نکته ابراز نگرانی نموده بود ۱ – عملکرد موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز که در بازار فعال ما یشاء هستند و برای جذب سپرده ها تا ۲۸ درصد سود پرداخت می نمایند . ۲ – عدم جذب نقدینگی به نظام بانکی و مشکل بانکها جهت تامین مالی واحد های تولیدی  ۳- پرداخت سالانه حدود یکصد هزار میلیارد تومان بابت سود تسهیلات توسط بانکها و موسسات اعتباری به سپرده گذاران با توجه به نقدینگی حدود چهار صد هزار میلیارد تومانی کشور . حاضران در جلسه نقطه نظرات خود را بیان نموده و با بعضی از دیدگاههای ایشان موافق و در مواردی نیز نقطه نظرات مکمل یا مخالف ارائه نمودند . درجمع بندی جلسه اشاره گردید که بانک مرکزی در دنیا اصولاً سه سر فصل و وظیفه  دارد که اگر قادر باشد آنها را به نحو احسن انجام دهد بازار های مالی کشور در خدمت توسعه اقتصادی کشور قرار خواهد گرفت . وگرنه خود نظام بانکی و مالی کشور تبدیل به یک معضل برای اقتصاد کشور می گردد .


الف : حوزه سیاست پولی به معنی تعیین نرخ بهره و نرخ  تعادل در بازار که در ایران در اختیار بانک مرکزی نمی باشد .
ب : حوزه ثبات مالی ، یعنی بانک مرکزی طوری سیاست گذاری نماید که سود بخش های اقتصادی کشور بطور متعادل باشد و شاهد حرکت منابع از یک بازار به بازار دیگر نباشیم ما نند سال گذشته که سرمایه گذاری در بازار طلا و ارز سود های بالا ۶۰ درصد و سرمایه گذاری در بازار سرمایه و بورس ۱۲ درصد سود داشت ولی متاسفانه بانک مرکزی ما قادر به انجام صحیح این بازار نیست و خودش نیز مانند یک بنگاه اقتصادی وارد بازار طلا و ارز شده است و در حال کسب درآمد می باشد.


ج – حوزه تنظیم مقررات برای موسسات بزرگ پولی مانند بانکها و موسسات کوچک و متوسط . در این رابطه بانک  مرکزی می باید با آزاد سازی و مقررات زدایی یک فضای رقابتی بین بانکهای کشور ایجاد نماید و نسبت به سرو سامان دادن به موسسات اعتباری غیر مجاز و صندوق ها اقدام عاجل بعمل آورد تا نتوانند عده ای از این موسسات بدون  واریز سپرده قانونی در بازار اخلال نمایند .
اگر جمع بندی مختصر داشته باشیم حاضران به لزوم انضباط مالی و پولی دولت ،  مراقبت ازهرمی شدن بانکها ، جلوگیری از گسترش فعالیت شرکتهای سرمایه گذاری بانکها و تخصیص اعتبارات توسط بانکها به شرکتهای سرمایه گذاری یکدیگر،عدم خلق پول پرقدرت ، خلق پول  مورد نیاز از طریق افزایش سرعت گردش پول و پرهیز از سیاست سرکوب مالی و سیاست تعیین نرخ و انحصار گرایی تائید کردند.
پس از پایان جلسه  با آقایان مهندس صابری و ساسانی در رابطه با چارت سازمانی اتاق و مطالعات صورت گرفته گفتگو کردم و برای من مهم بود که رابط چارت سازمانی با استراتژی تدوین اتاق را بدانم که معلوم گردید از استراتژی تدوین شده توسط آقای دکتر دیانی فقط ۶ محور یا هدف و وظیفه برای اتاق استخراج شده است و با مطالعه سایر اتاقها و چارت سازمانی آنها یک اصول و مبانی جهت طراحی ساختار به هئیت رئیسه پیشنهاد شده است که با تصویب آن در هئیت رئیسه چارت اتاق تهران طراحی شده است در مطالعه اتاق به اتاق جرج تاون که  همانند اتاق اقدام به تدوین استراتژی نموده است توجه شده و چارت سازمانی اتاق این اتاق بعنوان الگو مورد استفاده قرار گرفته است .
از ساعت ۲ تا ۳ جلسه کمیته وام اتاق تهران تشکیل شد و با همتی که صورت گرفته است اغلب پرسنل اتاق تهران در حال خانه دار شدن هستند و این یک باقیات صالحات برای اتاق و هیئت رئیسه خواهد بود . انشاءا..
ساعت حدود ۴ در جلسه کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کردم و مطالعه ای که در رابطه با “توسعه و اجرای مدل تقاضای انرژی در سطح ملی” توسط مرکز مطالعات بین المللی انرژی تهیه شده بود ارائه گردید ، اگر چه بحث فنی و تا حدودی خارج از حوصله من بود ولی کاری قابل قبول و کاربردی بود که امکان محاسبه تقاضای انرژی در سناریوهای مختلف را برای کشور فراهم می نماید.
حدود ساعت ۶ به دفتر آمدم و در یک جلسه با حضور آقای مهندس اکبری مدیرعامل تکران طوس از شرکتهای زیر مجموعه مرآت با دوستانی از نفت شرکت نمودم.


شرکت تکران طوس به غیر از ساخت تجهیزات مورد نیاز شرکت گار در چند سال اخیر در حوزه پیمانکاری پارس جنوبی وارد شده است و موفق به ساخت فیلتراسیون آّبگیر حوزه ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی شده است و اخیراً نیز مسئول ساخت تجهیزات فوق برای فازهای ۲۲و ۲۳ می باشد و با توجه به تجربیات و توانمندی شرکت تلاش میگردد تا نقش بیشتری در فاز های پارس جنوبی ایفاد نماید.
امروز یک تماس تلفنی از سفیر ایران در بیروت داشتم که به اهمیت نمایشگاه خردادماه ایران در بیروت اشاره نموده و خواستار حضور فعال اینجانب و اعضاءاتحادیه و اتاق در این نمایشگاه گردید . ایشان که همکلاسی اخوی محمد در دانشگاه امام صادق بوده است از امکان استفاده از لابی شیعیان لبنان در آفریقا وسایر کشورها سخن گفت و قول دادم که این موضوع را پیگیری نمایم.
ضمنآً آقای مهندس بهزادیان زنگ زد و از تخصصی شدن کارت بازرگانی گلایه داشت واجرای آن در موقعیت تحریم ها را به صلاح کشور نمی دانست و فکر می کرد که این تصمیم اتاق می باشد که توضیح کافی در این رابطه ارائه شد و به آئین نامه صدور کارت که در هئیت دولت تغییر کرده است اشاره نمودم .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.


شب در منزل نوه هایم جمع بودند و نوه بزرگم علیرضا که ۸ سال سن دارد اصرار داشت که با من پلی استیشن بازی نماید و من می خواستم اخبار BBC را بشنوم و سپس برنامه ۹۰ را ببینم و لذا با هر مصیبتی بود خودم را از دستش رها کردم.


والسلام– سید حمید حسینی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×