اخبار فرش ماشینی

ثبت مالکیت معنوی فرش اصفهان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

«تا زمانی که نگاره های اصیل اسلیمی بر گنبد مسجد امام و قلم طلایی رضا عباسی بر عالی قاپو و چهل ستون اصفهان خودنمایی می کند، قالی اصفهان نیز فرهنگ و تمدن اصیل ایران اسلامی را پاسداری می کند.»

    این صحبت های معاون برنامه ریزی استانداری اصفهان در افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه تخصصی- صادراتی فرش دستباف اصفهان است. نمایشگاهی که با حضور ۱۴۷ مشارکت کننده از استان های اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، قم، فارس، تهران و کرمان در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان گشایش یافت و در اولین روز بازگشایی، هیات تجاری- بازرگانی کشور رومانی به بازدید از آن پرداخت.

    علیرضا همدانیان در ادامه با بیان اینکه ۱۲درصد از پنج میلیون متر مربع فرش دستبافی که در کشور تولید می شود متعلق به اصفهان است، تاکید کرد: درجه بندی تولیدات فرش دستباف کشور، شناسنامه دار شدن آن و نیز توجه به سلیقه بازار نسبت به تولید فرش صادراتی ضروری است.

    همچنین مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان اظهار کرد: هنر- صنعت فرش که گویای فرهنگ، تمدن، تاریخ و تفکر ایرانی- اسلامی ما است، اگرچه هنوز در بیرون از مرزها مشتاقان و علاقه مندان خود را دارد اما در داخل کشور با مشکلات و مسائلی روبه رو است که حل آن جز با تلاش و اجماع نظر دست اندرکاران این صنعت، مسوولان، کارشناسان فرش و کارشناسان بازارهای داخلی و خارجی میسر نخواهد شد.

    رسول محققیان ادامه داد: رفع موانع صادراتی، تامین نیاز بافندگان و هنرمندان این رشته، سلیقه یابی علمی و کارشناسانه و نیز رفع مشکل مواد اولیه از ضروریاتی است که در این مسیر باید به آن توجه داشت.

    وی تاکید کرد: فرش ایرانی امروز نیاز به بازارسازی های جدید و نیازسنجی دقیق مخاطبان خود دارد؛ نمی توان با اتکا به بازارهای گذشته و حتی فعلی، در حجره ها نشست و مطمئن بود بازار جهانی در انتظار محصول و تولید بافندگان خوش ذوق ایرانی خواهد ماند.
   
     ضرورت تدوین نظامنامه جامع فرش ایران

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

    قائم مقام مرکز ملی فرش ایران نیز در این مراسم گفت: تدوین نظامنامه جامع فرش ایران در مرکز ملی فرش و مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است و این نظامنامه می تواند مواردی چون بازاریابی علمی، ضمانت، خدمات پس از فروش و مطالعه بازار را مشخص کند. مهدی کاتب افزود: باید نسخه جامعی در اختیار داشته باشیم تا بدانیم در خصوص فرش اصفهان، خراسان، تبریز، کرمان و هر استان دیگری چگونه باید تصمیم گیری و برنامه ریزی کرد.

    وی تاسیس خانه های فرش در استان های مختلف کشور را اقدامی بسیار شایسته برای تجمیع نظرات صاحبان فکر، مسوولان و اهالی صنعت فرش دانست و عنوان کرد: فرش ایران در زمینه کیفیت، بافت و تولید مشکلی ندارد، اما تفاوت فرش کشورهای چین، پاکستان، هند یا ترکیه طرح های آنها است که مورد قبول خریداران جهانی قرار می گیرد.

    کاتب با انتقاد از نداشتن ضمانت نامه و خدمات پس از فروش برای فرش های گرانبهای ایرانی و همچنین نبود بازاریابی علمی و مطالعه بازار گفت: وقتی یک گوشی موبایل خریداری می شود، ضمانتنامه دارد اما فرش ایرانی که گاهی صدها میلیون تومان ارزش دارد چنین تضمینی برای خریدار خود ایجاد نمی کند؛همچنین هرگز دیده نشده یک کتابچه یا سی دی از این فرش در اختیار خریدار خارجی قرار گیرد.

    قائم مقام مرکز ملی فرش ایران در خصوص بیمه بافندگان نیز گفت: قرار بود تا پایان امسال ۷۰۰ هزار بافنده در سطح کشور بیمه شوند، اما آمارها نشان می دهد این روند به شدت، کند پیش می رود و باید دید کجای کار مشکل دارد.

    کاتب تصریح کرد: تولیدکننده نباید چانه زنی خود را برای بافنده انجام دهد بلکه در هنگام فروش و برخورد با مشتری باید چانه زنی کرد و دقت داشت که رقابت به معنای بداخلاقی بازاریابی نیست؛ بنابراین علاوه بر تولید باید به پس از تولید و مشتری یابی نیز اهمیت داد، چراکه ما حتی نمی دانیم فرش ایرانی در چند کشور و کدام کشورها طرفداران بیشتری دارد و در مطالعات بازار بسیار ضعیف عمل کرده ایم.

    همچنین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح جامع حمایت از تولیدکنندگان فرش دستباف و هنرمندان صنایع دستی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

    عباس مقتدایی در افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه تخصصی- صادراتی فرش دستباف در اصفهان با اشاره به اینکه تجلی تلاش بافندگان را در قالب فرش های زیبای ایرانی مشاهده می کنیم، اما خود آنها را نمی شناسیم، بیان کرد: متاسفانه تاکنون آنگونه که باید و شاید به این قشر توجه نشده است.
    وی با بیان اینکه جلسه ای با بافندگان و دست اندرکاران فرش داشته و نتایج آن را به مجلس اعلام کرده ایم، اظهار کرد: طرح حمایت جامع از تولیدکنندگان فرش دستباف و هنرمندان صنایع دستی تلاش دارد این قشر را مورد توجه جدی قرار دهد.

    نماینده مردم اصفهان افزود: بی توجهی به این قشر باعث شده افراد برای ورود به این عرصه راغب نباشند و همین امر چرخه تولید را با مشکلات جدی روبه رو می کند.
    وی بخشی از مشکلات هنر- صنعت فرش را ناشی از عدم درک صحیح و عمیق از هنر دانست و گفت: در عرصه جنگ نرم تنها از ابزار هنر می توان برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده کرد و به خصوص فرش ایرانی این ویژگی را دارد که انتقال فرهنگ ایرانی را بر عهده گیرد.

    در پایان مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، سند ثبت فرش اصفهان در سازمان جهانی مالکیت معنوی توسط مسوولان و هنرمندان پیشکسوت فرش ایران رونمایی شد.

نویسنده: آرزو کریمی مقدم

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×