اخبار نساجی

قیمت میوه شب عید نسبت به سالهای گذشته مناسب خواهد بود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

قیمت میوه شب عید نسبت به سالهای گذشته مناسب خواهد بود

کمبودی در عرضه نداریم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به وضعیت مطلوب تولید میوه در کشور، میوه شب عید مردم تامین است و با کمبودی در این زمینه مواجه نیستیم. همچنین میوه شب عید با قیمت مناسبتری نسبت به سالهای گذشته عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرنگاراعزامی گروه اقتصادی ایرنا به شهر ری ، ˈصادق خلیلیانˈ عصر روز سه شنبه در آیین افتتاح مرکز مدیریت سامانه مجازی محصولات کشاورزی و نمایشگاه دائمی عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و بارانداز افزود: امسال صادرات محصولات کشاورزی از جمله میوه حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی اظهارکرد: میوه شب عید نیز از طریق تولید کنندگان و اتحادیه ها و همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی لازم انجام شده تا میوه با قیمت مناسب نسبت به سالهای گذشته در اختیار مصرف کنندگان و مردم قرار گیرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی درخصوص گرانی قیمت موز در بازار گفت: به دلیل این که وضعیت تولید میوه داخلی خوب است مقرر شد ارز مرجع به واردات میوه همچون موز اختصاص نیابد و موز با ارز آزاد وارد می شود.

** طرح انتزاع در دولت دهم اجرایی خواهد شد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در راستای واگذاری طرح انتزاع بخشی از وظایف بخش کشاورزی که از این وزارتخانه جدا شده بود در بخش های بازار رسانی محصولات کشاورزی، ساماندهی صنایع مرتبط با بخش کشاورزی و سیاست هایی که بر بانک کشاورزی اعمال می شود از جمله تعیین هیات مدیره و مدیرعامل به پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی به این وزارتخانه بازگردانده شد.

خلیلیان افزود: در عین حال برای این که مصوبه اجرایی شود ظرف مدت سه ماه قانون مهلت داده است تا آیین نامه اجرایی آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تهیه و اجرایی شود.

وی افزود: این آیین نامه اجرایی به محض این که به تصویب دولت برسد برای اجرا این مصوبه از سوی وزارت جهاد کشاورزی در چارچوب همین آیین نامه عملیاتی خواهد شد،البته وزارتخانه برنامه ریزی لازم را برای اجرای قانون انجام داده و ساختارهای لازم که باید تقویت شود از جمله سازمان مرکزی تعاون روستایی و برخی از معاونت های زیربط آغاز شده است در عین حال افتتاح و بازدید امروز از سامانه مجازی انجام معاملات محصولات کشاورزی برای کوتاه کردن دست واسطه گران و برگزاری نمایشگاه دائمی تولیدات کشاورزی از طریق اتحادیه ها عرضه مستقیم کالا داشته باشند و بخشی نیز به عرضه محصولات سالم و ارگانیک مربوط می شود که از جمله این کارها است.

به گفته وی، طرح انتزاع تا پایان دولت دهم در بخش کشاورزی اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر محصولات تولیدی کشور از لحاظ سلامت از وضعیت مطلوب و قابل قبول است.

** صادرات بیش از ۲،۵ میلیارد دلار محصولات کشاورزی

وزیرجهاد کشاورزی درباره صادرات بیش از ۲.۵ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی گفت: عواملی چون کارهای فنی و پشتیبانی که وزارت جهاد کشاورزی وکارشناسان از تولید کنندگان داشته اند، شرایط مناسب آب و هوایی در اغلب استان های کشور در افزایش تولید محصولات کشاورزی تاثیر داشته است.

وی اظهارکرد: در عین حال باید بپذیریم که بخش کشاورزی مسیر علمی برای تولید محصولات کشاورزی را طی می کند چراکه افزایش صادرات محصولات ما نیازمند تاییدیه محصول سالم ازطرف کشورهای خریدار است که خوشبختانه کشوردرتولید محصول سالم از این موقعیت برخوردار است.

خلیلیان گفت: افزیش صادرات ما مربوط به سال زراعی شهریورماه ۹۱ است که به اتمام رسیده است اما شرایط آب و هوایی که از مهر ماه سالجاری نسبت به سال گذشته نیز بهتر بوده است در نتیجه انتظار داریم با افزایش تولیدات و صادرات مواجه شویم.

وی افزود: انتظار می رود حدود ۱۰ درصد وضعیت تولیدات افزایش یابد و از رکورد ۱۱۸ میلیون تن کل تولیدات محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری عبور کنیم و روند صادرات نیز حفظ خواهد شد.

وی ادامه داد: به رغم تحریم ها صادرات اغلب محصولات کشاورزی افزایش یافته و در مقابل واردات برخی محصولات از جمله میوه نیز کاهش یافته است.

وزیرجهاد کشاورزی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که طی دوسال گذشته دنبال کرده ایم و امسال نیز با سرعت وتمرکز بیشتری روی آن کارمی کنیم سلامت غذا است تا در تمامی محصولات کشاورزی باقیمانده غذایی ما کمتر از حد مجاز باشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر گلخانه ها را تحت پوشش و نظارت قرار داده ایم و اولویت بعدی ما محصول سبزی و صیفی و میوه سیب درختی است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه طبق پایش های انجام شده، بیش از ۹۰ درصد تولید محصولات کشاورزی از سلامت برخوردار است حتی در مقایسه میوه داخلی و وارداتی محصولات ایرانی از سلامت بیشتری برخوردار بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: این پایش در محصولات شیر، ماهی مزارع پرورش ماهی ومرغ انجام شده وازسلامت مطلوب برخوردارند.

وی کمی تولید دانه های روغنی را از جمله ضعف های بخش کشاورزی عنوان کرد وگفت: وزارت جهاد کشاورزی سال آینده برنامه افزایش تولید دانه های روغنی را دارد تا این مشکل نیز برطرف شود و هدف گذاری ما برای پایان برنامه پنجم توسعه این است که ۷۰ درصد نیاز کشور از طریق تولید داخل تامین شود.

خلیلیان با بیان اینکه ۴۰۰ نوع محصول در کشور تولید می شود، افزود: امسال در برداشت سویا افزایش تولید داشته ایم و برای کلزا نیز که زیر کشت است پیش بینی می شود ۲۵ درصد افزایش تولید داشته باشیم.

وی ادامه داد: طرح توسعه کشاورزی یکی دیگر از اقدااماتی است که ازاوایل امسال آغازشد ودر سال آینده نیز به طور وسیع ادامه می یابد. تاکنون نزدیک ۹ هزارمیلیادر تومان تسهیلات ارزان قیمت دراختیار سرمایه گذاران بخش کشاورزی قرار داده ایم که این رقم تا ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش می یابد که برای طرح های کوچک با کارمزد هفت درصد و برای طرح های بزرگ همچون کشت و صنعت با کارمزد ۱۳ درصد است.

به گفته وی، یکی دیگرازاین اقدامات تامین نقدینگی واحدهای تولیدی موجود است، از محل طرح توسعه بخش کشاورزی نقدینگی سرمایه گذاری های جدید را تامین کنیم و سرمایه گذاری های جدید و واحدهای تولیدی موجود را پشتیبانی کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: توسعه مکانیزاسیون نیز در دستور کار قرار دارد که با سرعت بیشتری نیز انجام می پذیرد.

وزیر جهاد کشاورزی وضعیت تولید گندم را مطلوب دانست و گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شود.

به گفته خلیلیان، خرید تضمینی گندم امسال با رقمی بین حداقل ۶۵۰ انجام می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×