اخبار نساجی

علیشیری :تعیین تکلیف سرمایه‌گذاران خارجی برای دریافت ارز از مرکز مبادلات

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

علیشیری :تعیین تکلیف سرمایه‌گذاران خارجی برای دریافت ارز از مرکز مبادلات

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که سرمایه گذاران خارجی که مشمول هشت اولویت اول دریافت ارز از مرکز مبادلات ارزی نیستند باید تعیین تکلیف شوند.

بهروز علیشیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به این‌که آمار پروژه‌های مصوب سرمایه‌گذاری خارجی از ۷ میلیارد دلار گذشت، اظهار کرد: سال گذشته کل رقم مصوب حدود ۵ میلیارد دلار بود که شش ماه امسال نسبت به شش ماه سال گذشته بیش از ۸۶ درصد رشد داشته است.

وی در ادامه افزود:پروژه‌های مصوب در شش ماه اول سال جاری نسبت به کل سال قبل نزدیک به ۳۰ درصد رشد داشته است و باید تلاش کنیم که پروژه‌ها تصویب شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد:آخرین آمار جذب ورودی سرمایه گذاری خارجی که هنوز قطعی نیست نزدیک به یک و نیم میلیارد دلار است و انتظار داریم که روند رو به رشد جذب سرمایه‌گذاری خارجی را مانند سال‌های قبل داشته باشیم .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک های فنی و اقتصادی ایران با بیان این که تحریم‌ها به طور طبیعی بر نقل و انتقالات تاثیر گذاشته است، خاطرنشان کرد: رفتارها در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی فرا تحریمی است به عنوان مثال یک شرکت بخش خصوصی که می‌خواهد در پروژه کوچک و متوسط سرمایه‌گذاری کند و در حوزه نیروگاهی ،نساجی صنایع کانی کشور کار کند مشغول هیج یک از مفاد بندهای تحریمی نمی شود .

علیشیری با اشاره به این‌که سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها فرا تحریمی است، اضافه‌کرد:تحریم کنندگان به شدت نگران هستند که چرا تنها کشوری در دنیا هستیم که طی ۵ سال گذشته نرخ جذب سرمایه‌گذاری خارجی در آن روند رو به رشد، مستمر و رو به بالا بوده است.

وی با بیان این که طی این ۵ سال ۱۴۵ درصد رشد داشته‌ایم و هر سال نرخ‌ها نسبت به سال قبل بالاتر بوده‌ است، اظهار کرد:هیچ کشوری در دنیا این فرایند مستمر را طی نکرده است و اگرچه نگرانی‌هایی به دلیل تحریم ها وجود دارد و موانع جدی ایجاد می‌کنند اما بخش خصوصی که به دنبال آن است که در یک محیط امن کسب و کار و سود آور فعالیت کند به هیچ وجه به قیل‌و قال های سیاسی توجه نمی‌کند بنابراین باید کار و فرصت‌یابی پروژه‌ها را انجام دهیم و فضای کسب و کار کشور را برای حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی بهبود بخشیم در واقع نمی‌توانیم بگوییم رتبه ما ۱۴۵ در دنیا است و می‌خواهیم خیلی کار انجام بدهیم.

معاون وزیر اموراقتصادی و دارایی با تاکید بر این که در حوزه بازاریابی نیز باید کارهایی انجام بدهیم، تصریح‌کرد:برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی خیلی مشق داریم که بنویسیم و اگر کارهایی را که باید، انجام دهیم آثار تحریمی به حداقل کاهش می‌یابد.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک های فنی و اقتصادی ایران درباره سرمایه‌گذاران خارجی که برای تامین منابع ارزی خود با مشکل روبه‌رو می‌شوند، اضافه‌کرد:با بانک مرکزی تفاهم کردیم که سرمایه‌گذاران به مرکز مبادلات ارزی ارجاع داده شوند که البته این مسئله در مورد همه سرمایه گذاران صدق نمی‌کند.

علیشیری با اشاره به این‌که دو اولویت او و دوم از ارز با نرخ مرجع استفاده می‌کنند، گفت:از اولویت سوم تا هشتم می‌ توانند به مرکز مبادلات کالایی مراجعه کنند اما دو دسته دیگر اصلا نمی توانند وارد این مرکز شوند.

وی افزود:البته تعدادی از سرمایه‌گذاران خارجی هستند که بر اساس قانون متعهد هستیم که هیچ رفتار جدیدی نکنیم که کسب و کار آنها به هم بخورد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:برخی از این شرکت‌ها مشمول این ۸ اولویت نیستند به عنوان مثال حجم عمده سیگاری که در کشور وجود دارد وارداتی است که به صورت مستقیم و قاچاق وارد کشور می‌شود لذا نیاز به تولید داریم.اما تعدادی از شرکت‌های خارجی که با دخانیات قرارداد دارند واز ما و دولت مجوز دارند به مرکز مبادلات ارزی مراجعه کرده‌اند تا بتوانند مواد اولیه شان را برای تولید سیگار وارد کنند اما به آنها گفته شده که جزو هشت اولویت نیستند.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک های فنی و اقتصادی ایران با اشاره به این‌که این سرمایه‌گذاران اکنون سرگردان هستند، خاطرنشان کرد:اگر این افراد ارز با نرخ آزاد بخرند مابه‌التفاوت را در هزینه را باید چگونه محاسبه کنند.

وی با بیان این‌که با بانک مرکزی مذاکره کردیم تا سرمایه‌گذارانی که در هشت اولویت اعلام شده قرار می گیرند از این مرکز ارز بگیرند، گفت:آن دسته از سرمایه‌گذارانی که مشمول هشت قلم نیستند باید تعیین تکلیف شوند و باید یادمان باشد که دولت نباید قانونی وضع کند که کسب و کار آنها با مشکل روبه‌رو شود به عبارت دیگر باید به شرکتهای سرمایه‌گذاری خارجی نیز با اولویت رسیدگی کنیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×