اخبار نساجی

صافدل از تدوین اسناد راهبردی صادرات خبر داد

تولید صادرات‌گرا زمینه‌ساز تحقق منویات رهبری

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی به منظور تدوین اسناد راهبردی صادرات در بخش‌های مختلف کالایی و خدمات برای سال ۹۱، گفت: تولید صادرات‌گرا به طور قطع، زمینه‌ساز تحقق منویات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ۹۱ است.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، حمید صافدل در گفتگو با خبرگزاری مهر در خصوص نامگذاری سال ۹۱ به عنوان سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی و اقدامات پیش‌بینی شده برای رونق تولید صادرات‌گرا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اعتقاد ما بر این است که هرگونه جهتگیری در تولید و حمایت از آن، به حمایت از صادرات کشور منتهی خواهد شد، چراکه حمایت از تولید کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی زمینه‌ساز تولید محصولات با کیفیت‌تر و صادراتی خواهد بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس، برای تحقق منویات مقام معظم رهبری، سازمان توسعه تجارت ایران تمام تلاش خود برای بسترسازی توسعه صادرات و حمایت از تولید ملی برای دسترسی آسانتر به بازارهای بین‌المللی به کار خواهد بست.

وی تصریح کرد: هر چقدر مسیر صادرات هموارتر شود، سهم بیشتری از بازارهای بین‌المللی به کالاهای ایرانی اختصاص خواهد یافت و امکان عرضه هرچه بیشتر محصولات تولید داخلی فراهم خواهد آمد.

به گفته صافدل، همچنین با توسعه صادرات، زمینه توسعه تولید داخلی و سرمایه‌گذاری مجدد نیز فراهم خواهد آمد و این خود چرخه‌ای را به وجود خواهد آورد که تولید منجر به صادرات و صادرات منجر به تولید بیشتر شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی همچنین با اشاره به تعیین سهم هر یک از بخش‌های مختلف اقتصادی در صادرات غیرنفتی پیش‎‌بینی شده برای سال ۹۱ گفت: کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی ضمن تعیین سهم هر بخش از صادرات کشور در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، فرش و صنایع دستی، میعانات گازی و پتروشیمی، از دستگاههای مختلف مرتبط درخواست کرده تا سند راهبرد ملی خود را برای توسعه صادرات هر بخش ارایه کرده و استراتژی خود را در زمینه رونق صادرات مشخص کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در روزهای پایانی سال ۹۰، سند راهبردی کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری از سوی دستگاههای مرتبط به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال شد و البته در مورد فرش نیز، اقدامات خوبی در گذشته انجام شده بود و سند مرتبط با آن نیز در اختیار این سازمان قرار گرفته بود.

وی اظهار داشت: در سایر حوزه‌ها نیز امید می‌رود در روزهای ابتدایی سال ۹۱ بتوان سندهای مرتبط را دریافت کرد تا با استراتژی شفاف و مشخص در سال جاری حرکت کنیم.

صافدل گفت: همچنین از استانداران نیز درخواست شده تا با توجه به مسائل مربوط به آمایش سرزمینی و توانمندی‌های جغرافیایی استان خود، با مدنظر قرار دادن پتانسیل های مربوط به دسترسی به بازارهای هدف صادراتی، با نگاه حمایت از تولید، کار و سرمایه ملی، برنامه‌های خود را به کارگروه ارایه دهند.

وی ادامه داد: در این راستا، استانداران به ترتیب در جلسات کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی حضور خواهند یافت و عملکرد خود در زمینه صادرات غیرنفتی در سال ۹۰ را گزارش خواهند داد؛ ضمن اینکه استراتژی خود برای حمایت از صادرات را نیز تشریح خواهند کرد.

عضو کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی خاطرنشان کرد: تا به حال استاندار خوزستان گزارش عملکرد و استراتژی خود را ارایه کرده است و استاندار کرمانشاه نیز در اولین جلسه کارگروه در سال جاری، گزارش خود را ارایه خواهد کرد، ضمن اینکه به تدریج، گزارش عملکرد سایر استانداران نیز طرح خواهد شد.

وی اظهار داشت: همچنین نیاز به برنامه‌های راهبردی در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و پتروشیمی و سایر بخش‌ها هستیم که توسط دستگاهها ارایه شود. در نهایت امیدواریم با تلفیق برنامه‌های راهبردی ملی با برنامه‌های استانی، بتوان آسیب‌ها را شناسایی کرده و متناسب با آن، برنامه‌های کاربردی ارایه داد.

صافدل گفت: تحقق منویات مقام معظم رهبری نیاز به عزم ملی دارد که بتوان اهداف را به ثمر نشاند، اما با فرمایش ایشان، همه دستگاهها مکلفند با وحدت نظر، سال ۹۱ را به سالی پررونق برای تولید و صادرات کشور بدل کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×