اخبار فرش ماشینی

بی‌توجهی مسئولان کشوری صدای ابریشم کشان تربت حیدریه را درآورده است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تربت حیدریه – خبرگزاری مهر: فرماندار تربت حیدریه گفت: در حالیکه تولید مرغوبترین ابریشم دنیا در نزد ابریشم کشان بایگ تربت حیدریه است که با وضعیت سختی در کارگاه‌های تولید ابریشم مشغول تولید هستند انصاف نیست که دسترنج چند ماهه آنها چیزی جز ضرر ۳۰ میلیارد ریالی نباشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن فتحی‌نیا دوشنبه شب در جلسه رسیدگی به مشکلات صنعت ابریشم در تربت حیدریه که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: صنعت ابریشم با قدمت ۴هزار و ۶۰۰ساله در ایران از عوامل رونق و شکوفایی چرخ اقتصاد کشور در گذشته بوده است بطوری که اوج شکوفایی این صنعت در ایران به دوره صفویه بر میگردد که که حدود ۳هزار تن نخ ابریشم تولید می‌شده است.

فرماندار تربت حیدریه افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تلاشهایی برای رونق ابریشم در کشور شروع شد و منجر به این شد که صنعت ابریشم در سال ۷۹ به اوج شکوفایی برسد و در حالیکه تا قبل از سال ۷۹ نود درصد تخم نوغان مورد نیاز را از خارج وارد می‌کردیم در این سال از این جهت به خود کفایی میرسیم.

فتحی نیا گفت: از سال ۷۹ تا سال ۹۱ وضعیت ابریشم در کشور رو به افول بوده است بطوری که بر اساس آمارهای رسمی ۵ هزار و ۴۰۰ تن تولید پیله در سال ۷۹ به ۷۰۰تن در سال ۹۱ کاهش پیدا کرده است،همچنین از ۸۳۰ تن ابریشم تولید شده در سال ۷۹ به ۱۱۲ تن در سال گذشته تقلیل پیدا کرده است.

فرماندار تربت حیدریه با اشاره به دلایل افت صنعت ابریشم بیان کرد: کاهش تعرفه‌های واردات پیله و نخ ابریشم، افزایش واردات پیله و نخ ابریشم بدون نیاز سنجی واقعی، کاهش صادرات فرش، افزایش هزینه های تولید و بروز پاره ای ناهماهنگی‌ها در سطح ملی دست به دست هم داده تا وضعیت این صنعت بسیار نگران کننده شود.

فتحی‌نیا اظهار کرد: در حالیکه نیاز کشور به نخ ابریشم در سال هزار تن است حدود ۱۴۰تن آن در کشور تولید میشود و این فاصله از طریق محل واردات رسمی و قاچاق تامین مشود در حالیکه اگر این چرخه معیوب اصلاح شود ابریشم کشان بایگ تربت حیدریه میتوانند نیاز هزار تنی کشور به ابریشم را تامین کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: در سال ۱۳۸۹ در سفر استانی دولت وقت به استان گیلان آیین نامه ساماندهی صنایع نوغانداری و صنایع جانبی تصویب شد که اگر اجرایی می‌شد مشکلات در این صنعت حل شده بود.

فرماندار تربت حیدریه تصریح کرد: بزرگترین معضلی که پیش روی صنعت ابریشم است نبود متولی واحد است که بتواند همه اجزا این صنعت را مدیریت کند و راهکار آن هم تشکیل شورای ملی ابریشم است که معتقدیم با شکل گیری آن بسیاری از مشکلات ابریشم در کشور حل خواهد شد.

ربیع‌الله عابدینی، مدیر عامل شرکت تعاونی ابریشم کشان بایگ در این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر معضل بزرگ ما عدم نظارت بر تعرفه واردات ابریشم و قیمت پایین تعرفه هاست بطوریکه از کل نیاز ابریشم کشور ۱۰درصد ابریشم در داخل تولید میشود و همین مقدار هم در انبارها مانده‌است و در واقع این میزان تولید یعنی ۱۵روز کاری هر کارگاه ما بیشتر نیست.

مدیرعامل شرکت تعاونی ابریشم‌کشان بایگ افزود: در سال ۷۹ ۲هزار و ۵۰۰کارگاه در بایگ تربت حیدریه فعال بوده است که منجر به اشتغال دائمی ۵ هزار نفر شده است و این در حال حاضر به ۱۲۰۰کارگاه رسیده است.

عابدینی گفت: در حالیکه خراسان رضوی در تولید پیله سومین استان کشور و در تولید کیفی اول است متاسفانه مرکز تحقیقات ابریشم در استان نداریم و تحقیقاتی که در استانهای دیگر انجام میشود سنخیتی با شرایط استان ما ندارد.

وی افزود: در سال ۷۹ صنعت ابریشم در کشور ۲۲میلیون نفر روز شغل ایجاد کرده است که این میزان در حال حاضر به یک دهم آن رقم رسیده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی ابریشم کشان بایگ افزود: با اجرای سیاستهای غلط در واردات ابریشم و عدم حمایت از این صنعت ابریشم کشان بایگ تربت حیدریه در سال جاری ۳میلیارد تومان متضرر شده اند.

در ادامه، سعادت علی‌نیا، مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه اظهار کرد: در شهرستان ۳هزار هکتار توت برگی و ۶۴ هکتار توت میوه ای دارد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه افزود: در سال گذشته ۸۳۶ جعبه نوغلان در بین نوغان داران شهرستان توزیع شده است که این رقم در سال جاری به یکهزار و ۶۰۰جعبه رسیده است.

علی نیا گفت: در گذشته تولید پیله در الویت کاری جهاد کشاورزی نبود اما خوشبختانه در طی ۲سال اخیر این حساسیت در سازمان ایجاد شده است و بر این اساس طرح جامع ابریشم تهیه و تدوین شده و ستاد ساماندهی تولید ابریسشم نیز در استان تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته هفتصد و ۵۰میلیون تومان در قالب تسهیلات مشاغل خانگی به ابریشم کشان اختصاص داده ایم و به بانکها معرفی شده اند که متاسفانه بدلیل برخی سخت گیریها به تعداد انگشتان دست هم نتوانستند این تسهیلات را جذب کنند.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه مصرف بالای انرژی کارگاه‌ها، مشکلات بهداشتی، نوسانات قیمت، کمبود نقدینگی، عدم قدرت رقابت و استفاده تک محصولی (فرش) از ابریشم را از مشکلات دست اندرکاران ابریشم دانست.

در پایان این جلسه، فرید سرجمعی، رئیس شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم استان‌های خراسان اظهار کرد: شرکت ابریشم ۱۲ سال متوالی است که قیمت تخم نوغان را ثابت نگه داشته است.

رئیس شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم استانهای خراسان بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی این است که واردات نیاز سنجی نمیشود تا ببینیم چه میزان تولیدات داریم و چه مقدار باید واردات داشته باشیم و البته با توجه به هزینه های بالای تولید این محصول در ایران تولید کننده داخلی توان رقابت با محصولات وارداتی را ندارد و متاسفانه ورود ابریشم بی کیفیت به کشور صنعت فرش ایران را نیز تهدید می‌کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×