اخبار نساجی

غضنفری: بیشتر LC ها دیداری شدند

 

غضنفری: بیشتر LC ها دیداری شدند

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تغییر شکل بیشتر LCها از یوزانس به دیداری که نیاز به منابع مالی را بیشتر کرده است، اعمال ممنوعیت برای واردات کالاهای لوکس و اولویت‌گذاری در تخصیص ارز واردات خبر داد و گفت: سقفی برای ارز واردات وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، مهدی غضنفری در مورد وضعیت LC‌ها عنوان کرد: یک مشکل کوچک وجود دارد که قبلا بیشتر LC‌ها یوزانس بود، یعنی پس از شش ماه پرداخت می‌شد، اما اخیرا تعداد بیشتری دیداری شده است و باید بلافاصله ۱۰۰ درصد پرداخت شود که این به منابع مالی بیشتری نیاز دارد. البته این مشکل را حل می‌کنیم.

وی در ادامه مسوول قیمت‌گذاری، توزیع، تخصیص و تامین ارز مورد نیاز وارد‌کنندگان را بانک مرکزی ذکر کرد و افزود: بانک مرکزی به کار خود، آگاه و آشناست و ما فقط جایی که به مشکل بر می‌خورند و وارد‌کنندگان کالاهای اساسی یا مواد اولیه به ما گزارش می‌کنند، این گزارش‌ها را در کمیته‌های پنج نفره ارز مطرح و راهکار پیدا می‌کنیم و از بانک مرکزی می‌خواهیم که به ما کمک کند.

غضنفری اضافه کرد: سیاست‌های ارزی کشور را تنها بانک مرکزی اعلام می‌کند و ما به تبع آن، آن را در حوزه‌ صادرات و واردات اعمال می‌کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی در مورد کمیته‌ پنج نفره ارز بیان کرد: این کمیته این روزها سرگرم رصد‌کردن اجرای مصوبات قبلی خودش است و مهم‌ترین رکن این مصوبات این است که به وارد‌کنندگانی که از طریق ثبت‌سفارش می‌خواهند دست به واردات بزنند، ارز تخصیص داده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خواستار آن شد که وارد‌کنندگانی که ثبت سفارش کرده‌اند و در تخصیص ارز خود مشکل دارند، به سازمان توسعه‌ تجارت ایران مراجعه کنند.

* اعمال ممنوعیت برای واردات کالاهای لوکس

غضنفری در ادامه به ممنوعیت واردات کالاهای لوکس اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه‌ دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه دارد در مورد کالایی که غیرضروری و لوکس است و مورد نیاز کشور نیست، ممنوعیت واردات را اعمال کند. این موضوع از قبل هم بود و برخی از کد‌های کالایی به این دلیل اصلا بسته شده‌اند و قفل هستند که بیشتر در راستای حمایت از تولید داخل است.

وی ادامه داد: نظر مجلس و دولت هم این بود که مسیر واردات و تخصیص ارز کالای لوکس و کالایی که به تولید داخل آسیب می‌زند، به گونه‌ای نباشد که کالای اساسی و مواد اولیه‌ را دچار مشکل کند. این از قبیل بوده و بعضی از کد‌های کالایی که بسته‌شده به این دلیل بوده است.

* اولویت‌گذاری در تخصیص ارز واردات

غضنفری در ادامه در مورد اولویت‌گذاری در تخصیص ارز بیان کرد:‌ اولویت‌گذاری در تخصیص ارز به معنای آن نیست که برخی کالاها ارز می‌گیرند و برخی ارز نمی‌گیرند. اگر کالاهایی به تشخیص سازمان توسعه‌ تجارت ایران نیازمند تخصیص فوری ارز باشند، این به بانک مرکزی اعلام می‌شود و معمولا در مورد کالاهای اساسی این اتفاق رخ‌ می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: همه کالاهایی که مردم در کار تولید خود نیاز دارند، طبق تصمیم بانک مرکزی در فهرست کالاهای مجاز شمرده می‌شوند که به آن‌ها ارز تخصیص داده می‌شود.

* سقفی برای ارز واردات وجود ندارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در پاسخ به این سوال که قرار نیست برای ارز‌های وارداتی سقفی در نظر گرفته شود؟ اظهار کرد: وقتی قرار شد کالایی که وارد می‌شود با توجه به نگاه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با ارز ۱۲۲۶ تومانی قیمت‌گذاری شود و ارزش کالا هم چک شود که این ارز هم دقیقا صرف این کالا شده و در مسیر دیگری حرکت نکرده، دیگر برای خود وارد‌کنندگان صرف ندارد که بیشتر از نیاز کشور وارد‌ات داشته باشند. چون سرمایه‌ آن‌ها در گوشه‌ای انبار می‌شود و هزینه برای آن‌ها خواهد داشت و این موضوع را به‌طور اتومات، سیستم اقتصادی تنظیم خواهد کرد و ما فعلا در این زمینه سقفی نداریم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×