اخبار نساجی

دیگر کسی به هارد نیاندیشید

هر چه به سال جدید نزدیک تر می شویم بر میزان تقاضا در بازار کامپیوتر برای کالاهای حوزه دیجیتال و کامپیوتر افزوده می شود، اما در مقابل فروشندگان همچنان رغبتی به فروش کالاهای خود نشان نمی دهند.

البته برخی از عرضه کنندگان شرکتی جشنواره های فروش بهاره را برپا کرده اند که به عرضه کالاهای کم فروش و گران قیمت خود می پردازند.

اما به طور کلی در حال حاضر میزان عرضه و تقاضا در بازار چندان متعادل نیست و عرضه کنندگان کالا از فروش کالاهای پرمخاطب در بازار خودداری می کنند. به گفته فعالان بازار در حال حاضر بیشترین میزان تقاضا در بازار برای کالاهای ارزان و میان قیمت است. به عنوان مثال در حوزه لپ تاپ تقاضا برای لپ تاپ های ۸۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی است و در بازار تبلت هم نمونه های ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هستند که بیشترین میزان تقاضا را به خود اختصاص داده اند.

در حوزه کالاهایی نظیر دستگاه های پخش کننده موسیقی هم نمونه های فانتزی با قیمتی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بیشتر از سایر نمونه ها مورد استقبال قرار گرفته اند. حافظه های فلش در ظرفیت های ۴،۸ و ۱۶ گیگابایتی هم این روزها جایگزین هاردهای اکسترنال شده اند و اکثر خریداران هدایای دیجیتالی درصدد تهیه نمونه های فانتزی این کالا بر آمده اند. چرا که با رشد شدید قیمت هارد دیگر کمتر کسی به فکر تهیه هارد به عنوان یک هدیه دیجیتالی یا حتی برای استفاده شخصی می افتد.

به گفته فعالان بازار رشد تقاضا برای کالاهای ارزان قیمت به معنی بی رونقی شدید بازار است. چرا که اکثر خریداران کالاهایی را مطالبه می کنند که در بازار موجود نیست یا اگر هم باشد فروشندگان تمایلی به فروش آنها ندارند. محمد شیرازی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر می گوید: هر سال خریداران هدایای دیجیتالی را گروه های مختلفی تشکیل می دادند و خریداران در گروه های مختلف ارزان، گران و میان قیمت از میان کالاها دست به انتخاب می زدند. اما امسال اکثریت خریداران به دنبال کالاهای ارزان قیمت هستند که با توجه به رشد قیمت ها و همچنین کاهش موجودی این کالاها در بازار نظم معامله در بازار به هم خورده است.

یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره می گوید: شاید همین کاهش موجودی کالاهای ارزان و پرمخاطب باشد که بازار کامپیوتر ما را اینچنین به رکود کشیده است و اگر کالاهای مورد نیاز خریداران در بازار موجود بود، وضعیت بازار بهتر از این بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فعالان بازار که می گویند به هیچ وجه نمی توان وضعیت بازار را در سال آینده پیش بینی کرد، معتقدند با توجه به وضعیت بازار و همچنین انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال رشد بیشتر قیمت ها در سال آینده، ما ترجیح می دهیم موجودی خود را حفظ کنیم تا اینکه بعدا به دلیل کاهش بیشتر موجودی با مشکل مواجه شویم.

به گفته آنها، سخت شدن شرایط واردات کالا، در کنار رشد قیمت دلار به روند صعودی قیمت ها دامن زده است و حتی اگر دلار هم ارزان شود، ما به دلیل مشکلاتی که برای واردات کالا و گشایش ال سی داریم، نمی توانیم با خیال راحت اجناس خود را به فروش برسانیم و قیمت ها را کاهش دهیم.

اینطور که پیداست فعالان بازار چندان به شرایط بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال خوش بین نیستند و خریداران نیز ناچارند با شرایط موجود کنار آمده و منتظر باشند تا ببینند وضعیت بازار به چه صورت در خواهد آمد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×