اخبار فرش ماشینی

ساماندهی بافندگان فرش دستباف در آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، فرش در نزد ایرانیان یکی از جلوه‌های منحصر به فرد هنر به شمار می‌رود.

امروزه علی‌رغم بازار رقابتی شدید، مشغله‌های دنیای جدید و دغدغه‌های جهان صنعتی، چه در ایران و چه در خارج از ایران، نام فرش با نام ایران گره خورده است.

خانه‌ یک ایرانی بدون فرش، خانه‌ای بی‌روح و خالی جلوه می‌کند و این نمونه‌ای کم‌نظیر از پیوند یک قوم با هنر ملی خود است.

تاریخ شروع بافت فرش، به درستی معلوم نیست، ولی ایرانیان از جمله نخستین اقوامی هستند که بافت فرش را آغاز کرده‌اند.

در شهرستان آبیک نیز بافندگان فرش دستباف، دار قالی آویخته‌اند و با دستان هنرمند و گره‌های رنگی، بر فرش دستباف نقش خاطره می‌زنند.

برای آشنایی با وضعیت فرش دستباف و بافندگان این صنعت صادراتی در شهرستان آبیک با قاسم داودپور رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان گفت‌وگویی ترتیب دادیم که به شرح ذیل است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فارس: چه تعداد بافنده فرش دستباف در شهرستان آبیک شناسایی شده‌اند؟

۸۴۵ بافنده فرش دستباف در شهرستان آبیک شناسایی شده‌اند که دارای کارت قالی‌بافی و مهارت فنی هستند. ۹۰ درصد بافندگان فرش دستباف شهرستان آبیک را بانوان تشکیل می‌دهند.

فارس: چه تعداد از بافندگان فرش دستباف شهرستان آبیک زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند؟

از ۸۴۵ نفر بافنده شناسایی شده در شهرستان آبیک، ۴۲۵ نفر زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند.

فارس: دلیل بافت فرش دستباف در شهرستان آبیک چیست؟

بیشتر بافندگان فرش دستباف که در شهر آبیک سکونت دارند، سال‌های سال است از استان‌های مختلف به‌ویژه زنجان، ارومیه و شهرستان میانه به این شهر مهاجرت کرده‌اند و به حرفه بافندگی مشغول هستند. البته بافندگی فرش دستباف در شهرستان آبیک نهادینه شده و در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است.

فارس: شهرستان آبیک از نظر فرش دستباف در استان قزوین چه جایگاهی دارد؟

اگر چه فعالیت بافندگان فرش در استان قزوین بیشتر است، ولی شهرستان آبیک پس از شهرستان البرز در رده دوم قرار دارد.

فارس: وضعیت بافندگان فرش دستباف در شهرستان آبیک چگونه است؟

به دلیل عدم مدیریت مناسب و عدم ساماندهی بافندگان فرش دستباف از سوی مسئولان استانی و شهرستانی، بیشتر بافندگان فرش دستباف شهرستان آبیک برای کارفرمایان استان‌های شهر مقدس قم و تبریز و به صورت کارمزدی کار می‌کنند. بافندگان فرش دستباف شهرستان آبیک به دلیل اینکه با بازار کار آشنا نیستند و به دلیل عدم توانایی و توانمندی در فروش فرش دستباف، نمی‌توانند روی پای خود بایستند و به کارفرمایان متکی هستند.

فارس: برای برون‌رفت از این مشکل اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آبیک برنامه‌ای دارد؟ راهکار چیست؟

بله، برنامه دارد. تشکیل اتحادیه بافندگان فرش دستباف شهرستان آبیک را در دستور کار داریم که فراخوان لازم برای ثبت‌نام افراد برای شرکت در انتخابات صورت گرفته است. البته طی فراخوان انجام شده ۱۵۰ نفر از بافندگان ثبت‌نام کرده‌اند.

با پایان ثبت‌نام برای تشکیل اتحادیه بافندگان، انتخابات برگزار و هیئت موسس و هیئت مدیره این اتحادیه تعیین و اتحادیه رسمیت یافته و اعضای اتحادیه به مدت چهار سال امور مربوط به اتحادیه را بر عهده خواهند گرفت.

فارس: تسهیلاتی هم به بافندگان فرش دستباف اعطا شده است؟

بله، سال گذشته مبلغ یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال تسهیلات برای بافندگان فرش شهرستان آبیک در نظر گرفته شده بود که از این میزان، یک میلیارد و ۵۳۰ میلیارد ریال جذب شد و به ۲۳ نفر از بافندگان فرش دستباف شهرستان آبیک پرداخت شد و مابقی تسهیلات به مرکز استان قزوین انتقال داده شد.

فارس: چند کارگاه قالی‌بافی در شهرستان آبیک فعال هستند؟

چهار کارگاه قالی‌بافی در شهرستان آبیک وجود دارد که دارای شرایط استاندارد مانند مساحت، نیروها و ملاک عمل برای صدور کارگاه هستند.

کارگاه‌های قالی‌بافی بالای ۲۰ نفر نیرو جزو کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز و کارگاه‌هایی که پنج تا ۱۰ دار قالی وجود دارد، جزو کارگاه‌های عادی محسوب می‌شوند.

فارس: تشکیل اتحادیه بافندگان فرش دستباف چه رهاورد مثبتی را به همراه خواهد داشت؟

با تشکیل این اتحادیه، بافندگان با بازار هدف آشنا شده و روی پای خود ایستاده و به صورت مستقل عمل خواهند کرد و به افراد دیگر وابستگی نخواهند داشت البته بافندگان، تاجران فرش را شناسایی کرده و با فروش فرش‌های حاصل زحمات خود سود بیشتری عایدشان می‌شود.

با توجه به اینکه فرش از صادرات مهم کشور و مهم‌ترین ابزار برای انتقال فرهنگ ایرانی است و از لحاظ درآمدزایی حائز اهمیت است، تلاش خواهیم کرد صنعت فرش در شهرستان آبیک رونق یافته و گامی بزرگ در راستای درآمدزایی هرچه بیشتر بافندگان برداشته شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×