اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با خانم Çigdem Tunca / عزم ملی ، ضامن پیشرفت نساجی ترکیه

عزم ملی یعنی برنامه ریزی و عملکردهای دقیق و کارشناسانه و هماهنگ در بخشهای مختلف دولت تا صبوری و کار و تلاش پی گیر و خستگی ناپذیر مدیران ، کارگران و پرسنل کارخانجات

تهیه و تدوین : حسین کریمی فرد

در نمایشگاه ۲۰۱۲ ITM فرصت آشنایی و مصاحبه با تعدادی از صاحبان صنایع نساجی در بخشهای مختلف را بدست آوردم که به جهت پر بودن صفحات مجله در شماره قبل مجال چاپ آنرا پیدا نکردیم، ولی سعی ما بر این است که از کلیه این مطالب به مرور در صفحات ویژه اخبار و اقتصاد ترکیه استفاده کنیم.

از جمله صنایع و مشاغلی که در ایران نیز بتازگی وارد عرصه جدیدی شده است صنعت نساجی پزشکی است. نساجی پزشکی یکی از شاخه های نساجی فنی است که در حال تجربه رشدی سریع است. نخ بخیه، لباسها، کفش ها و روکش های اتاق عمل، باندها و وسایل پارچه ای پانسمان، ماسکهای طبی و بهداشتی، دستمالهای مرطوب و پوشکها و تشکهای عایق دار از جمله محصولاتی هستند که در این صنعت تولید می شوند.

محصولات نساجی طبی در واقع واسطه بین انسان ها و دانش پزشکی هستند. بسیاری از وظایفی که تاکنون به عهده نسخه های دارویی و یا دستورات پزشکی بوده را امروزه نساجی طبی به عهده گرفته است.

مطلب زیر خلاصه ای است از مصاحبه ای مفصل که بهنگام برگزاری نمایشگاه یاد شده در استانبول با یکی از صاحبان این صنعت در ترکیه انجام داده ام. جالب است بدانید که ایشان خانمی هستند که تحصیلات ادبی دارند!!

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

خانم Çigdem Tunca وضعیت نساجی پزشکی در ترکیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

بدنبال افزایش متوسط سن در کشورهای پیشرفته و افزایش تعداد زنان شاغل در سطح جهان، همچنین بالا رفتن سطح رفاه و بهداشت عمومی در جوامع مختلف تقاضا برای محصولات بهداشتی و طبی رو به افزایش گذاشت و این افزایش با ابداع روشهای جدید در زمینه بهداشتی، پزشکی و زیبایی در سالهای اخیر رشدی انفجاری را شاهد بوده است. ترکیه نیز که در این سالها چه به لحاظ اقتصادی و چه از نظر اجتماعی درهای خود را بیش از پیش به روی بازارهای جهان باز کرده است از این رشد بی نصیب نبوده و به موازات دیگر صنایع این صنعت نیز بخوبی رشد کرده و سهمی قابل توجه در صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

خانم Tunca تا جائیکه من می دانم شما فارغ التحصیل رشته ادبیات هستید، چطور شد وارد صنعت شدید و چرا نساجی را انتخاب کردید؟

در ایران شما را نمی دانم ولی اینجا در ترکیه وجود دارند صنایع بسیار بزرگ و نامدار که صاحبان آنها دارای تحصیلات دبستانی هستند و این علاقه و یا نبوغ آنها بوده که زمینه پیشرفت آنها را فراهم نموده است. من هم از سال ۲۰۰۲ به دلیل علاقه و بدون توجه به رشته تحصیلی ام وارد این حرفه شدم، ۵ سالی را در یک شرکت خصوصی فعال در این زمینه کار کردم و از سال ۲۰۰۷ نیز شرکت Asya-Tek را راه اندازی کردم. در طول این سالها نیز همه ساله با رشد کمی و کیفی در تولیدات خود که در زمینه تولید شاهد بوده ایم زمینه را برای صادرات محصولات خود فراهم آوردیم. شرکت ما از سال ۲۰۱۰ شروع به صادرات به کشورهای همجوار مانند آذربایجان و عراق و سوریه و بلغارستان نمود ولی تاکنون در بازار ایران حضور موفقی نداشته ایم که مشغول بررسی دلایل واقعی آن هستیم.

سوالی که از اغلب دست اندرکاران نساجی در ترکیه پرسیده ام این است: شما دلایل پیشرفت قابل توجه ترکیه در زمینه نساجی را در چه می دانید؟ این سوال را از شما هم می پرسم.

اگر بخواهم در یک عبارت خلاصه کنم می گویم «عزم ملی». می دانید این عبارت از برنامه ریزی و عملکردهای دقیق و کارشناسانه و هماهنگ در بخشهای مختلف دولت تا صبوری و کار و تلاش پی گیر و خستگی ناپذیر کارگران و پرسنل کارخانجات این صنعت را در بر می گیرد. این عوامل دست بدست هم داده اند تا به نقطه ای برسیم که محصولات ترک در دنیا به خاطر کیفیت خوب و قیمت مناسب امتیاز ویژه ای برای رقابت در بازارهای جهانی برای خود دست و پا کرده اند.

مجله نساجی کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×