اخبار فرش ماشینی

فرش کرمان به روزهای اوج خود باز می‌گردد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس اتحادیه فرش فروشان کرمان گفت: فرش کرمان بعد از یک دوره افت دوباره به روزهای اوج خود ونقش و نگارهای تماشایی خود باز می‌گردد.

محمد رضا وزیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان،اظهارکرد: هم‌اکنون مسئله مهم بازار فرش کرمان همان نبود بافنده و کارگر ماهر بافنده است به‌طوریکه از چهار یا ۵ کارخانه بافندگی تنها یک کارخانه با ظرفیت محدود ۵۰درصدی در حال کار است.

وی با اشاره به اینکه فرش کرمان روزهای خوب خود را شاهد است،گفت: هم‌اکنون به‌دلیل گران بودن مصالح و مواد اولیه تولید فرش اغلب قالی‌هایی بافته می‌شود که دارای کیفیت خوب بوده و مشتریان خاص خود را دارند.

بافت فرش ۳۰۰ جفتی در کرمان

رئیس اتحادیه فرش فروشان کرمان از بافت فرش ۳۰۰ جفتی در کرمان خبر داد و افزود: در کل تاریخ فرش کرمان بافت فرشی با این تعداد جفت و جور را نداشتیم.

وزیری با بیان اینکه کرمان بهترین پشم ایران را برای بافت فرش دارد، خاطرنشان کرد: در مناطقی ازسیرجان و بافت پشم‌هایی که برای بافت قالی به کار می‌رود از نوع بسیار مرغوب است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی تصریح کرد: قالی‌هایی که در حال حاضر بافته می‌شود برای نسل‌های آینده مایه افتخار خواهد بود.

این مسئول با اشاره به اینکه سلیقه یابی‌های خوب در حوزه فرش داشتیم ومواد اولیه نیز اغلب گیاهی و مرغوب است،گفت: این امر موجب می‌شود فرش‌های تولیدی مشتری‌های خودش را باز یافته است.

رئیس اتحادیه فرش فروشان کرمان با تاکید براینکه به‌دلیل گران‌بودن مواد اولیه بافت قالی‌های در رج‌های پائین و کیفیت‌های کم، مقرون به صرفه نیست افزود: در گذشته به دلیل ارزان بودن مواد گیاهی همه نوع فرشی در استان بافته می‌شد اما اکنون با توجه به‌گران شدن این نوع مواد دیگر فرش‌هایی ۱۰۰درصد گیاهی را در رج های پائین نمی‌بافیم.

وی تصریح کرد: زمانی در کرمان بالای ۱۵ هزار‌ متر مربع فرش بافته می‌شد اما اکنون کمیت پائین آمده است و بحث کیفیت مهم شده در نتیجه به یک هزار و ۵۰۰ متر فرش رسیده است.

روند صعودی بازارهای جهانی را پس گرفته‌ایم

وزیری با بیان اینکه در حال حاضر استان کرمان به روند صعودی بازارهای‌ جهانی رسیده و جایگاه اولیه و معروف‌ خود را در بازارهای جهانی را باز پس گرفته‌است،گفت: ازسوی دیگر علی رغم کپی‌هایی که از فرش دستباف کرمان می‌شود چون مواد اولیه این فرش‌ها از نوع مرغوب نیست، در نتیجه بافته‌های کشورهایی چون‌ چین،هند و پاکستان از فرش کرمان دوام ندارد.

رئیس اتحادیه فرش فروشان کرمان با اشاره به اینکه هرچند داخل کشور نیز استان‌هایی چون قم نیز از فرش ما کپی می‌کنند، افزود: اما با این وجود با داخلی‌ها مشکلی نداریم بلکه مشکل عمده ما فرش دستباف و کپی های آن توسط کشورهای خارجی است.

برنامه‌ریزی برای جذب بیشتر بافندگان قالی

وی تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی شود تا بافندگان بیشتری جذب قالی‌بافی شوند چرا که امروزه دیگر قالی‌بافی مثل گذشته نیست که هر کسی تنها روزانه ۵هزار تومان به ازای کارش دریافت کند بلکه بحث هایی چون بیمه قالی بافی توسط دولت حل شده است.

وزیری با اشاره به اینکه در دهه ۶۰تا۷۰عمده تولید بازار به سمت تجاری بافی‌های ارزان قیمت رفت و در نتیجه از کیفیت غافل شدیم،گفت: اما امروز دیگر قا‌لی‌باف یک هنرمند قا‌لی‌باف است زیرا هیچ فردی نمی‌تواند مانند قالی‌باف ساعت‌ها رج خوانی کند و ببافد و دنیایی از رنگ ونقش را در کار بریزد.

رئیس اتحادیه فرش فروشان کرمان بازگشت فرش کرمان به روزهای اوج را به فال نیک گرفت و خاطرنشان کرد: با راه اندازی دانشکده فرش و دانشکده طراحی فرش فرش کرمان خود به خود احیا شده وبا توجه به افزایش درخواست‌ها فرش کرمان بازارهای جهانی را دوباره مسخر می‌کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×