جذاب‌ترین‌ها

اوج شکوه و عظمت ایرانی در غرفه شرکت قالی سلیمان – DOMOTEX 2013

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مصاحبه با آقای دکتر کاردان- مدیر عامل شرکت قالی سلیمان

بهنام قاسمی – مجله نساجی کهن:: خوب یادم هست چند سال پیش در غرفه قالی سلیمان در نمایشگاه دموتکس دبی – که این شرکت برای اولین بار حضور در نمایشگاه دموتکس را تجربه می کرد- از آقای کاردان مدیر عامل این شرکت سوال کردم چرا با اینکه اولین حضور شما در این نمایشگاه است با این دکور پر خرج و سنگین در نمایشگاه حاضر شده اید. ایشان در جواب اینگونه پاسخ دادند: “استراتژی قالی سلیمان این است که یا در رویدادهای بین المللی حاضر نمی شویم یا اگر هم تصمیم به ورود به عرصه جهانی داشته باشیم با تمام قوا و آن طور که شایسته فرش ایرانی است حضور پیدا خواهیم کرد.”

در واقع از آن سال بود که حضور قالی سلیمان در نمایشگاه های دموتکس از جمله خاور میانه، هانوفر و روسیه آغاز شد.

از نکات جالب توجه این است که قالی سلیمان در همه حضورهای نمایشگاهی خود سعی کرده است شکل و دکوراسیون غرفه خود که به حق زیبا و چشم نواز و شایسته ایران و ایرانی است را حفظ کند. شاید بی اغراق غرفه قالی سلیمان علاوه بر فرش هایش یکی از نقاط زیبا و جالب توجه نمایشگاه ها، به واسطه دکوراسیون زیبای آن است. اگر چند دقیقه ای مقابل غرفه این شرکت بایستید تعداد زیاد بازدیدکنندگان و غرفه گذاران را می بینید که در کنار سر در این غرفه عکس های یادگاری می گیرند. شاید فکر می کنند لحظه ای در تخت جمشید هستند و نمی خواهند این فضای زیبای ایرانی را از دست بدهند!!

وارد غرفه این شرکت که می شوم همه پرسنل و دست اندرکاران شرکت با محوریت دکتر کاردان در حال گرفتن عکس های یادگاری پانوراما هستند. وقتی من هم در گرفتن عکس آن ها را یاری می دهم چیزی نظرم را جلب می کند که انتظارش را داشتم. غرفه قالی سلیمان فقط یک غرفه نیست و در گوشه گوشه آن عمق، بعد و مفهوم وجود دارد. یکی از کارهای جالب قالی سلیمان این است که در هر کشوری که غرفه دایر می کند نمادهای مشهور آن شهر یا کشور را به صورت فرش بافته و در نمای ورودی غرفه آویزان می کند. در نمایشگاه دموتکس روسیه گنبدهای معروف رنگی شهر مسکو و در نمایشگاه هانوفر هم یکی از نمادهای زیبای شهری بافته شده بود. وقتی گرفتن عکس ها تمام می شود رضایت و شوق در چهره کارکنان و البته دکتر کاردان موج می زند. دوست دارم بیشتر در جریان عملکرد و موفقیت قالی سلیمان در نمایشگاه قرار بگیرم بنابراین در آن شلوغی چند دقیقه ای با دکتر کاردان همکلام می شوم که در زیر گوشه هایی را می خوانید.

اوج شکوه و عظمت ایرانی در غرفه شرکت قالی سلیمان

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آقای دکتر هدف اصلی شما از این حضور چیست؟

هدف ما این است که مثل بقیه شرکت های مطرح بتوانیم بیش از پیش در بازارهای صادراتی حضور یابیم. در حال حاضر قالی سلیمان در ایران به یک برند خوب تبدیل شده است و سعی داریم در جهان هم این کار را تکرار کنیم.

خوشبختانه به خصوص در نمایشگاه امسال این شرایط به نحو احسن برای ما ایجاد شده، استقبالی که امسال از کار ما شد فوق العاده است و ما از بابت اینکه در دموتکس هانوفر شرکت کرده ایم واقعاً خوشحالیم. با توجه به دکوراسیون ایرانی غرفه و اینکه خواستگاه فرش از ایران است خیلی از کارهای ما استقبال شد اما متاسفانه در کشور ما شرایط اقتصادی با شرایط سیاسی درگیر است و این به ما خیلی لطمه می زند. ما با وجود بازار خوب، کالای خوب و تقاضای بالا نمی دانیم چگونه باید پول بگیریم، چطور گشایش اعتبار کنیم، چطور پول ارسال کنیم و چطور بازار خود را حمل کنیم و …

ما درگیر یک سری مسائل سیاسی شده ایم تا اقتصادی و تولیدی. این شرایط ما را فوق العاده زجر می دهد. می بینیم که از همه بهتریم ولی از همه کشورها کمتر می توانیم وارد تجارت روز دنیا شویم. این همه علاقه و نیاز به کارهای ما در این نمایشگاه با شرایط موجود کشور، در کما قرار می گیرد. حتی ما از امریکا و اسرائیل هم درخواست های زیادی داشته ایم که البته همه آن ها را رد کرده ایم. خیلی از مشتریان ما حتی از آمدن به ایران امتناع می کنند.

واقعاً این شرایط ما را مایوس کرده است و نمی دانیم چه کسی باید این وضعیت را سامان دهد. در حال حاضر همه صنایع در ایران نیاز به حمایت جدی دارند.

به نظر شما چند درصد شرکت های ایرانی می توانند در نمایشگاه دموتکس حاضر شوند؟

مسلما تعداد بسیار زیادی از تولید کنندگان فرش ماشینی ایرانی این قابلیت را دارند. از نظر کیفیت و توان تولید و رقابت خیچ مشکلی نداریم. مشکل اصلی عدم توانایی ما در ارتباط با دنیاست. شما در اینجا شرکت های ترکیه ای را می بینید که ۴ یا ۵ دستگاه  بیشتر ندارند اما بسیار قدرتمند حاضر شده اند. مشکلی که در ایران وجود دارد نوسانات دلار و گران شدن ارزهای خارجی است به طوری که ما برای ساخت این غرفه بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان هزینه پرداخته ایم و دولت در این شرایط کمکی به ما نمی کند و دلار مرجع را در اختیار قرار نمی دهد. علاوه بر این هزینه ۲۲ پرسنل خود در نمایشگاه را تماماً با ارز آزاد پرداخت کرده ایم که واقعاً هزینه سنگینی است ولی هیچکس جوابگو نیست و وعده های حمایت از تولید و صادرات به فراموشی سپرده شده است. شرایط ما طوری است که تحریم های بین المللی را تحمل کرده ایم ولی تحریم های داخلی را نمی توانیم تحمل کنیم.

چه محصولاتی را در نمایشگاه امسال عرضه کرده اید؟

ما فرش های پشم، اکریلیک، پلی استر، PP را در رنگ بندی ها و طرح های مختلف ارائه کرده ایم. در این نمایشگاه بار دیگر خریداران و بازدیدکنندگان سراسر جهان بر کیفیت و زیبایی فرش ایرانی مهر تائید زدند. به امید روزی که بتوانیم بدون مشکل تولید و صادرات کنیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×