اخبار نساجی

خداحافظی سبد سوخت با بنزین پتروشیمی‌ها

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

خداحافظی سبد سوخت با بنزین پتروشیمی‌ها

 

جزئیات برنامه مهار سونامی بنزین تابستانی

معاون وزیر نفت با با تشریح برنامه‌های تامین بنزین تابستانی مردم به ویژه در دوره سفرهای پیش از ماه مبارک رمضان، اعلام کرد: تا اواسط تابستان با بهره‌برداری از ۳ طرح جدید پالایشگاهی، تولید بنزین در پتروشیمی‌ها متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آثار روانی توقف اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها این روزها دامن مصرف بنزین و گازوئیل در کشور را گرفته است به طوری‌که با توجه به تثبیت قیمت و سهمیه‌های بنزین، متوسط مصرف این فرآورده نفتی به صورت جهش یافته‌ای از ابتدای سالجاری تاکنون افزایش یافته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آمارهای رسمی منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حاکی از آن است که از ابتدای سالجاری تاکنون مصرف بنزین در کشور رشدی ۶ تا ۷ درصدی را به نام خود ثبت کرده است.

از این رو از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین ایران به بیش از ۶۷ میلیون لیتر در روز افزایش یافته و این در حالی است که که میانگین تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت حدود ۶۶ میلیون لیتر در روز است.

از سوی دیگر با توجه به حجم بالای بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره‌سازی شده در کارت‌های هوشمند سوخت، پیش بینی می‌شود به به پایان رسیدن دوره انتخابات ریاست جمهوری و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، از اواسط تیر ماه تقاضا برای مصرف بنزین با افزایش بیشتری روبرو شود.

بر این اساس برآوردهای انجام گرفته نشان می دهد که در تا پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان متوسط مصرف بنزین ایران به مرز ۷۰ میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

همزمان با آغاز شمارش‌معکوس جهش مصرف بنزین در کشور، صنعت نفت هم تدابیری به منظور تامین بنزین تابستانی مردم در دستور کار قرار داده است و در شرایط فعلی ادامه تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی و راه‌اندازی سه طرح جدید بنزین سازی در پالایشگاه‌ها از مهمترین سناریوهای روی میز دولت برای تامین بنزین تابستانی است.

خداحافظی سبد سوخت با بنزین پتروشیمی‌ها

سال گذشته به طور متوسط روزانه حدود ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین در مجتمع های پتروشیمی کشور تولید شد و در مجموع بیش از ۱.۸ میلیارد لیتر از بار مصرف بنزین کشور بر دوش واحدهای پتروشیمیایی کشور بوده است، با این وجود معاون وزیر نفت معتقد است که از اواسط تیر ماه تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی متوقف خواهد شد.

علیرضا ضیغمی در گفتگو با مهر درباره زمان بندی توقف تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، گفت: از سال گذشته تاکنون با بهره‌برداری از سه طرح جدید بنزین سازی مجموع ظرفیت تولید بنزین ایران از ۴۴ میلیون لیتر ابتدای برنامه چهارم به حدود ۶۶.۴ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه تا اواسط تابستان سه طرح جدید بنزین سازی و توسعه پالایشگاه‌های نفت در مدار بهره برداری قرار خواهند گرفت، تصریح کرد: در حال حاضر مراحل ساختمان و نصب سه طرح بنزین‌سازی پالایشگاه اصفهان، تبریز و طرح توسعه پالایشگاه لاوان به پایان رسیده است.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه با راه‌اندازی این سه طرح و تثبیت تولید بنزین دیگری نیازی به تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی نیست، تاکید کرد: بر این اساس با توجه به متوسط مصرف ۶۵ تا ۶۸ میلیون لیتری بنزین در فصل تابستان، تمامی نیازهای بنزینی داخل کشور به طور کامل توسط پالایشگاه‌های نفت تامین خواهد شد.

رونمایی از طرح‌های افزایش ذخیره سوخت

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با بیان اینکه امضای همزمان با افزایش ظرفیت تولید بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی چندین طرح ساخت و توسعه انبارهای نفتی هم در مدار بهره‌برداری قرار می گیرد، تبیین کرد: از این رو علاوه بر تامین نیازهای داخلی امکان افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی این فرآورده نفتی هم فراهم می‌شود.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به برنامه ریزی به منظور افزایش سه میلیارد لیتری ظرفیت ذخیره سازی فرآورده های نفتی کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه، خاطرنشان کرد: از این رو ظرفیت ذخایر سوخت استراتژیک کشور به بیش از ۱۴.۵ میلیارد لیتر افزایش می یابد.

به گزارش مهر، در حال حاضر ظرفیت ذخیره سازی سوخت مایع کشور به مرز ۱۲ میلیارد لیتر افزایش یافته است و پیش بینی می شود در ادامه سالجاری ۶ انبار جدید نفتی ساخت و در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد.

بر این اساس در سالجاری انبارهای نفت کرمان با ظرفیت ٣۵٠ میلیون لیتر، انبار ماهشهر با ظرفیت ٣٠٠ میلیون لیتر، انبار شیراز با ظرفیت ١۶۶ میلیون لیتر، انبار ارومیه با ظرفیت ١٢٠ میلیون لیتر،‌ انبار بیرجند با ظرفیت ١٠٠ میلیون لیتر و انبار ملایر با ٧٠ میلیون لیتر ظرفیت ذخیره‌سازی راه‌اندازی شوند.

علاوه بر این در سال ۹۲ طرح توسعه انبار نفت گرگان با ٢٠ میلیون لیتر افزایش ظرفیت، انبار نفت زاهدان با ۴٠ میلیون لیتر افزایش ظرفیت، انبار نفت اراک با ١۵٠ میلیون لیتر افزایش ظرفیت و توسعه انبارهای نفت قم، بجنورد، سمنان در مجموع با ٣٠ میلیون لیتر افزایش ظرفیت راه اندازی خواهند شد و با بهره‌برداری از این ۱۳ طرح جدید در مجموع ظرفیت ذخیره سازی فرآورده نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل به ۱۳.۲ تا ۱۳.۳ میلیارد لیتر افزایش می یابد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×