اخبار فرش ماشینی

امسال صادرات فرش به ۴۰۰ میلیون دلار می رسد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری میزان صادرات فرش تا ۴۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.

به گزارش ایرنا؛ ˈحمید کارگرˈ شامگاه دوشنبه در آیین گشایش نمایشگاه فرش دستباف در همدان افزود: سال گذشته با وجود تحریم ها میزان صادرات فرش ۳۱۴ میلیون دلار بود که در سه ماهه امسال میزان صادرات افزایش داشته و پیش بینی می شود تا پایان سال به ۴۰۰ میلیون دلار برسد.

وی با بیان اینکه در افکار عمومی بیان شده که کشور چین طرح ها و نقشه های فرش ایران را کپی برداری کرده و بازار فرش را از ایران گرفته است، اضافه کرد: این باورها باید از بین برود چراکه در حال حاضر چین از تولید کننده فرش خارج شده و به بهترین بازار فرش ایرانی تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: کشور چین با ۱۵۵ درصد رشد به لحاظ وزنی نسبت به سال ۹۲ در رتبه پنجم وارد کننده فرش ایران قرار گرفته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کارگر از برپایی نمایشگاه فرش دستباف ایرانی در هفته جاری در کشور چین خبر داد و افزود: ایجاد فضای مناسب برای بافندگان فرش ، استفاده از دارهای مطلوب، ارایه محصول باکیفیت و تامین مواد اولیه از جمله برنامه ها برای توسعه فرش دستباف است.

رییس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: برای بیمه قالی بافان فعالیت های خوبی شده اما اضافه کردن از کار افتادگی و تامین اعتبار برای بیمه باید برای بافندگان انجام شود.

کارگر، فراکسیون فرش را محملی برای پیگیری امور مربوط به فرش دستباف ایرانی عنوان کرد و از نمایندگان مجلس خواست این فراکسیون را در مجلس پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: فرش دستباف در حوزه اقتصاد مقاومتی قابل اتکا ، اعتنا و توجه است و صنعت فرش شغلی است که می توان آن را با حداقل سرمایه ایجاد کرد.

معاون برنامه ریزی استانداری همدان نیز با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ هزار نفر در این استان کارت مهارت فرش بافی دارند، افزود: سالانه ۵۳ هزار متر فرش در استان تولید می شود.

ˈخسرو سامریˈ افزود: مسوولان استان این آمادگی را دارند که برای ایجاد بازارهای فرا منطقه ای و بازارهای جدید فرش اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت اول استان اشتغالزایی است گفت: بارزترین موضوع در اشتغال توجه به صنعت فرش است.

سامری از ایجاد کارگاه های متمرکز فرش در روستاهای بزرگ خبر داد و افزود: برای ایجاد این کارگاه ها در ۲۵ روستای استان همدان سه میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان همدان در هم در آیین گشایش این نمایشگاه گفت: ۷۰ واحد از سراسر کشور در این نمایشگاه شرکت دارند که ۱۹ واحد آن بومی و ۵۱ واحد از سایر نقاط کشور است.

ˈحسین الماسی ˈ افزود: تابلو فرش های تبریز، فرش افشار، گلیم و گبه از جمله فرش هایی است که از استان های مختلف کشور در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

وی اضافه کرد: رونق و تولید فرش کمک موثری برای تحقق اقتصاد مقاومتی است و این هنر اصیل ایرانی اشتغال را بالا می برد و کمک موثری به افزایش صادرات خواهد داشت.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه فرش یکی از هنرهای دیرین و قدیمی همدان است گفت: ساختمان ها و کارگاه های قدیمی فرش را می توان با فن آوری های نوین راه اندازی کرد.

ˈابراهیم کارخانه ایˈ افزود: گرانی مواد اولیه، زندگی ماشینی و مبلمان شده و نداشتن رقابت از جمله عواملی است که موجب شده رونق فرش در کشور کمتر شود.

وی با بیان اینکه صنعت و هنر فرش محور اشتغالزایی می تواند قرار گیرد، اظهار کرد: با رفع موانع و مشکلات کارگاه های عظیم باید راه اندازی شوند تا هنر اصیل ایرانی به داخل خانه ها راه پیدا کند.

کارخانه ای افزود: با تشکیل کمیته احیای فرش می توان موانع و مشکلات پیش روی فرش را کاهش داد و به رونق فرش ایرانی کمک کرد.

دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این استان نیاز مبرم به اشتغالزایی دارد و صنعت فرش و احیای آن می تواند برای جوانان اشتغال ایجاد کند و اشتغالزایی را تحقق بخشد.

ˈامیر خجستهˈ با تاکید بر اینکه دولت به خصوصی سازی توجه ویژه ای دارد افزود: توجه به صنعت فرش یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال است.

وی اظهار کرد: فراکسیون فرش یکی از مواردی است که در مجلس مطرح شده که اجرای آن می تواند حامی خوبی برای فعالان و علاقمندان صنعت فرش باشد.

نهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف با حضور مسوولان کشوری و استانی شامگاه دوشنبه در نمایشگاه بین المللی همدان دایر شد و این نمایشگاه تا ۱۹ مرداد ماه برای علاقمندان دایر است.

بر اساس آمار موجود حدود یک میلیون نفر در زمینه قالیبافی بصورت مستقیم و پاره وقت در سراسر کشور فعالیت دارند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×