اخبار نساجی

هیاهوی دولت برای افزایش ۵ هزار تومانی یارانه نقدی

 

هیاهوی دولت برای افزایش 5 هزار تومانی یارانه نقدی

با وجود این که مهلت اعلام انصراف یا عدم انصراف از دریافت یارانه نقدی تمام شده، اما هنوز مشخص نیست دقیقا چند نفر درخواست کرده اند که پرداخت یارانه به آنها ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق، از ابتدای پرداخت یارانه نقدی تاکنون، بارها دولت از مردم تقاضا کرد در صورت عدم نیاز به دریافت یارانه نقدی، در اقدامی خیرخواهانه انصراف خود از دریافت این مبلغ را اعلام کنند، اما با پیشرفت اجرای طرح و مطمئن شدن مردم از واریز یارانه نقدی به رغم اظهار نظرهایی مبنی بر شکست طرح و قطع شدن مبالغ پرداختی از سوی دولت، هربار به فهرست یارانه بگیران افزوده شد.

این طرح در ابتدا با پرداخت یارانه نقدی به حدود ۶۴ میلیون نفر آغاز شد و در آخرین اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها، ۷۵ میلیون نفر هم اکنون یارانه نقدی می گیرند. با این که بسیاری از مسوولان کشور اعلام کرده بودند که در طرح دریافت یارانه نقدی ثبت نام نکرده اند، اما عدد یارانه بگیران اعلام شده حتی از جمعیت رسمی شمارش شده در سرشماری نفوس و مسکن سال گذشته هم بیشتر است!

با این حال، دولت تصمیم گرفت با ارسال پیامک هایی برای بخشی از اقشار جامعه که به گفته رییس سازمان هدفمندی یارانه ها ۵۰۰ هزار خانوار و به گفته دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها بیش از یک میلیون خانوارند، از آنها بخواهد از دریافت یارانه نقدی انصراف بدهند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

گرچه به گفته دولت انصراف از دریافت یارانه اختیاری بود، اما هم ادبیات به کار رفته در سایت رفاهی به گونه ای بود که کاربران مراجعه کننده برای ثبت عدم انصراف را به اشتباه می انداخت، هم برای برخی از آنها اصلا گزینه عدم انصراف وجود نداشت!

به هر حال مهلت اعلام انصراف یا عدم انصراف خانوارها هم اکنون به پایان رسیده و مردم منتظرند تا وضعیتشان مشخص شود. وضعیت نهایی یارانه مردم قرار است پس از بررسی مجدد تمکن مالی آنها در سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام شود.

به نظر نمی رسد در این دوره هم عده زیادی از دریافت یارانه انصراف داده باشند؛ چرا که در طی بیش از یک سال گذشته نه تنها مرتب بر تعداد یارانه بگیران افزوده شده، بلکه پیش از این شماره حسابی از سوی دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه ها اعلام شد تا کسانی که می خواهند برای اقدام خیر یارانه خود را به دولت بازگردانند، آن را به این شماره حساب واریز کنند، اما هیچ وقت موجودی این حساب اعلام نشد.

از سوی دیگر، پیش از این اعلام شده بود که جمعیتی بالغ بر دو میلیون نفر از ایرانیان خارج کشور، بدون اینکه افزایش هزینه های ناشی از هدفمندی یارانه ها را تحمل کنند، یارانه نقدی می گیرند و دولت قرار شد با مشخص کردن این افراد، یارانه آنها را قطع کند. با این وجود و پس از گذشت حدود ۱۵ ماه از آغاز اجرای این طرح، هنوز این اقدام عملیاتی نشده است.

قصد دولت از اجبار مردم به انصراف از دریافت یارانه، تقسیم منابع حاصل از آن میان سایر افراد است و این در حالی است که منابع آزاد شده از این طریق چندان چشمگیر نیست.

اگر مجموع افرادی که دولت برای آنها پیامک انصراف را ارسال کرده حدود شش میلیون نفر فرض کنیم و حتی فرض کنیم که یارانه نقدی تمام افراد ایرانی خارج از کشور نیز قطع شود، رقم یارانه واریزی برای این عده تقسیم در ۶۷ میلیون نفر باقیمانده چیزی حدود ۵ هزار تومان در ماه است، بنابراین به نظر نمی رسد که حتی همین جمعیت به اصطلاح مستحق دریافت یارانه هم حاضر باشند که برای اضافه این دریافت، جمع دیگری از هموطنانشان به اجبار از دریافت یارانه منع شوند.

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال جاری، سقف درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه ها را معادل همان عدد سال گذشته مصوب کرد و معنای این حرف این است که نه دولت توان افزایش قیمت ها را خواهد داشت و نه قرار است مبلغ یارانه نقدی افزایش یابد؛ گرچه این مصوبه باید در صحن علنی مجلس نیز تصویب شود.

حداکثر افزایش یارانه نقدی می تواند از محل انصراف خانوارها باشد که آن هم در بهترین حالت، همان ۵ هزار تومان است. اما برای به دست آوردن رقم دقیق باید منتظر اعلام تعداد انصراف ها و بررسی نتایج آن در سازمان هدفمندی یارانه ها باشیم. سوالی که پاسخ آن در دست رییس سازمان هدفمندی یارانه هاست؛ کسی که نه تنها به سوالات خبرنگاران پاسخ نمی دهد، بلکه با آنها بدرفتاری هم می کند. از جنس همان بدرفتاری که یک بار لاریجانی را مجبور کرد او را از صحن علنی مجلس اخراج کند!

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×