اخبار نساجی

با تاکید وزیر نفت مذاکره برای ادامه سوآپ نفت آغاز شد

 

با تاکید وزیر نفت مذاکره برای ادامه سوآپ نفت آغاز شد

بعد از توقف سوآپ نفت خام در سه سال گذشته مدیران نفتی از آغاز مذاکره با کشورهای حاشیه دریای خزر برای ادامه سوآپ نفت خبر دادند.

به گزارش ایسنا، علی زیار- مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت – با اشاره به اینکه خط لوله ۳۲ اینچ نکا ظرفیت انتقال نفت خام را تا ۵۰۰هزار بشکه در روز دارد گفت: وزیر نفت عملیاتی شدن طرح سوآپ و ترانزیت نفت از طریق پایانه نکا را به صورت جدی مورد تاکید قرار داده است.

به گفته وی بر این اساس طرح سوآپ (معاوضه) نفت در پایانه نکا در دستور کار تصمیم گیران صنعت نفت قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که پایانه نفتی نکا در بین کشورهای حاشیه دریای خزر از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: منافع ایران در بازار اقتصادی، امنیتی و سیاسی از طریق پایانه نفتی نکا مورد توجه است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اظهار کرد: معاوضه نفت خام میادین آسیای میانه و حاشیه خزر از طریق خط لوله ۳۲ اینچ نفت خام و پایانه نفتی نکا انجام می شده

» پس از وقفه سه ساله؛     

که این خط مدتی است متوقف است، ولی تصمیم گیران صنعت نفت در حال پیگیری راه اندازی مجدد این خط هستند.

زیار به اهمیت راه اندازی طرح سوآپ نفت از طریق یایانه نفتی نکا اشاره کرد و گفت: خط ۳۲ اینچ نکا که به ری و تهران متصل است، علاوه بر اینکه برای انتقال نفت کشورهای آسیای میانه و سایر مناطق موقعیتی ویژه ای دارد، جهت صادرات مواد نفتی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به این نکته که ایران در شبکه نفت و گاز بسیار غنی و پایانه نفتی نکا در جهت معاوضه نفت خام و فرآورده های نفتی بسیار مهم است، خاطر نشان کرد: خط نکا فقط برای طرح سوآپ نیست، بلکه این خط می تواند انتقال دهنده نفت میادین احتمالی خزر برای ایران نیز باشد.

همچنین سید محسن قمصری- مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران- از مذاکراه با کشورهای حاشیه دریای خزر برای افزایش حجم سوآپ نفت خام خبر داد و گفت: ایران هم اکنون آمادگی فنی و زیر ساختی کاملی برای افزایش سوآپ نفت خام دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×