اخبار نساجی

افزایش ظرفیت تولید فولاد تا ۵۵ میلیون تن

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

افزایش ظرفیت تولید فولاد تا 55 میلیون تن

    معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: مکان یابی مناسب در طرح های فولادی باعث کاهش چشمگیر هزینه های مصرف آب و برق می شود.

به گزارش مهر، مهدی کرباسیان که در گردهمایی فصلی کمیته ملی انرژی سخن می گفت، اظهارداشت: مکان یابی مناسب سبب می شود میزان هزینه های مصرف برق و آب در طرح های فولادی به طور چشمگیری کاهش یابد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو چالش تامین برق و آب در صنعت کشور را جدی دانست و‌ خواستار توجه سرمایه گذاران به مکان یابی طرح های جدید فولادی شد. وی خاطرنشان کرد:‌ ظرفیت طرح های جدید فولادی باید از مقیاس اقتصادی بین المللی تبعیت کند.

وی به برنامه توسعه ظرفیت تولید فولاد تا مرز ۵۵ میلیون تن اشاره کرد و گفت: برای تامین آب ،‌ بهره گیری از پساب فاضلاب شهری مورد توجه قرار گرفته و در بخش برق نیز استفاده از تکنولوژی های جدید پیش روی تولیدکنندگان قرار گرفته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت روند جهانی شدن و رقابت در عرصه اقتصادی را یادآور شد و افزود: در فضای رقابتی تمرکز شرکت ها بر کاهش هزینه ها به ویژه در مصرف انرژی است به طوری که مصرف این بخش در سطح جهانی تا ۵۰درصد کاهش یافته است..

کرباسیان گفت: در چنین شرایطی باید در تعریف مقیاس تولید و همچنین دسترسی به انرژی توجه کافی کرد اگرچه در سال های گذشته جانمایی طرح های هشتگانه بر مبنای تصمیم اقتصادی نبوده و عمدتا از عوامل سیاسی و اجتماعی تاثیر گرفته است.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد هزینه تولید مربوط به بخش انرژی است اظهار داشت: صنایع انرژی بر از جمله فولاد ،‌آلومینیوم ،‌مس و ‌سیمان باید طراحی های جدید خود را با در نظر گرفتن چالش های انرژی تعریف کنند. وی در عین حال به برنامه استفاده از نیروگاه های جدید برای صنایع انرژی بر اشاره کرد و افزود: در منطقه ویژه خلیج فارس طرح هایی برای ایجاد دو طرح ۵۰۰ مگاواتی و ۲۳۵ مگاواتی تعریف شده که در مجموع ظرفیت تولید برق در آن منطقه را به ۷۳۵مگاوات خواهد رساند.

کرباسیان تاکید کرد: به زودی فراخوان جذب سرمایه این دو طرح اعلام می شود و این در حالیست که طرح های مشابهی نیز برای منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد و پارسیان (در استان های فارس و هرمزگان) به اجرا در می آید.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو در ادامه سخنانش توسعه طرح های فولاد را یکی از شاخص های پیشرفت کشور دانست و تصریح کرد: در عین رعایت اصول مصارف انرژی، ‌می توان با استفاده از مواد اولیه از جمله سنگ آهن، ‌نیروی کار متخصص و امکانات جفرافیایی و … توسعه صنعت فولاد را توسعه داد.

کرباسیان یادآور شد:‌ کشورهایی همچون ژاپن و کره بدون در اختیار داشتن مواد اولیه تنها با فن آوری روز و جانمایی مناسب توانسته اند به ظرفیت هایی بالاتر از کشور ما دست پیدا کنند.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت یکی از پیش نیازهای اصلی توسعه صنعت فولاد را تمرکز بر فعالیت های اکتشافی ذکر کرد و گفت: برای همین منظور مدتی است که برنامه اکتشاف برای ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور را آغاز کرده ایم و امیدواریم با افزایش ذخایر معدنی و توسعه صنایع معدنی بخشی از چالش ایجاد اشتغال و درآمد را برطرف کنیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×