اخبار نساجی

آخرین رقم موجودی صندوق توسعه ملی اعلام شد

 

مدیر عامل صندوق توسعه ملی آخرین موجودی صندوق توسعه ملی را ۴۲.۸ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: ظرف دو سال با تسهیلات اعطایی ۲۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در اقتصاد انجام می‌شود.

محمدرضا فروزین در نخسنین همایش ملی و ثروت پایدار در پاسخ به گلایه برخی تولیدکنندگان مبنی بر بالا رفتن ارز و مشکل در بازپرداخت تسهیلات ارزی گفت: هنوز زمان بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی فرا نرسیده و عمدتا این تسهیلات مربوط به حساب ذخیره ارزی است که مشکل آن با هماهنگی بانک مرکزی برطرف خواهد شد.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی افزود: براساس مصوبه بانک مرکزی باید دریافت کنندگان تسهیلات ارزی برای بازپرداخت تسهیلات ارز خود را به نرخ مبادله‌ای تهیه کرده و به صندوق برگردانند و این مشکل همه دریافت‌کنندگان تسهیلات در سالهای قبل است که این مسئله را با بانک مرکزی مطرح می‌کنیم.

فرزین در ادامه افزود: با توجه به اینکه منابع صندوق توسعه ملی به صورت افزایشی خواهد بود، بنابراین پیش‌بینی می‌شود بانکهای داخلی ظرفیت جذب همه منابع صندوق توسعه ملی را در اینده نداشته باشند بنابراین در اساسنامه صندوق پیش‌بینی شده که منابع این صندوق در بازار سرمایه و همچنین در سایر کشورها سرمایه‌گذاری شود.

وی گفت: تسهیلات گیرندگان ارزی باید نرخ ارز را به نرخ مبادله‌ای به صندوق برگردانند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فزوین همچنین در سخنرانی خود در این همایش گفت: صندوق توسعه ملی در برنامه سوم توسعه در قالب ماده یک به شکل توانمندسازی بخش خصوصی و جلوگیری از اختلال‌زایی منابع ارزی به شکل حساب ذخیره ارزی به تصویب مجلس رسید اما عملکرد انی حساب در برنامه‌های سوم و چهارم خود را نمایان کرد و فکر تشکیل صندوق توسعه ملی شکل گرفت.

فزوین تاکید کرد: صندوق توسعه ملی که حاصل ۴ دوره برنامه‌ریزی توسعه در کشور است در سال ۹۰ با ۲۰ درصد از منابع فروش نفت، گاز و میعانات گازی و در سال ۹۱ با ۲۳ درصد این منابع تشکیل شده و در حال حاضر بیش از ۴۲ میلیارد دلار از منابع نفتی کشور در این صندوق جمع‌آوری و برای پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی و تعاونی پس‌انداز شده است.

مدیر عامل صندوق توسعه ملی افزود: صندوق توسعه ملی جمهوری اسلامی در شمار ۲۰ صندوق بزرگ دنیا بوده و از جدیدترین صندوق‌های ثروت دنیا به شمار می‌رود.

فرزین افزود: طبق آخرین گزارش تا پایان مهرماه سال جاری مجموعه منابع صندوق توسعه ملی ۴۲ میلیارد و ۸۶۲ میلیون دلار بوده که ۷ میلیارد و ۸۹۵ میلیون دلار در سال جاری به این صندوق واریز شده است.

وی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی در حال حاضر با ۱۴ بانک کشور قرارداد عاملیت ارزی و ریالی به مبلغ ۳۶ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار منعقد کرده و مجموع مسدودی‌‌های ارزی و ریالی صندوق برابر ۱۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار است.

فرزین خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۰۴ طرح کشور با اشتغالزایی مستقیم ۵۴ هزار و ۴۷۷ نفر از تسهیلات ارزی صندوق و ۳۷ هزار و ۴۳۰ طرح با اشتغالزایی ۵۴ هزار و ۷۷۷ نفر از تسهیلات ریالی صندوق استفاده کرده‌اند.و

وی افزود: نرخ سود منابع صندوق توسعه ملی در بخش کشاورزی ۷ درصد است.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی یادآور شد: دو طرح بزرگ نفت و گاز، ۲۵ طرح پتروشیمی، ۱۳ نیروگاه، ۲۸ کارخانه فولاد، ۲۲ کارخانه سیمان و بتن در دو سال اخیر از منابع ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کرده‌اند.

وی تاکید کرد: تمامی منابع ریالی سال جاری در بخش صنعت و معدن با نرخ ترجیحی ۱۶ درصد توسط ۷ بانک عامل در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است.

فرزین همچنین با بیان اینکه ۱۷ میلیارد دلار طرح سرمایه‌گذاری در صندوق پذیرفته شده گفت: این به معنای سرمایه‌گذاری بالقوه ۲۴ میلیارد دلاری در اقتصاد کشور است که در کمتر از دو سال انجام شده است.

وی افزود: طبق اساسنامه صندوق تنها روش حضور صندوق توسعه ملی در تامین مالی طرح‌های داخل کشور از طریق بانکهای عامل داخلی امکانپذیر است.

همچنین محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران گفت: اگر موانع ایجاد شده از قبیل تحریم نبود چندین برابر میزان کنونی از درآمدهای نفتی جذب صندوق توسعه ملی می‌شد.

معاون اول رئیس جمهور افزود:‌منابع صندوق توسعه ملی در جهت گسترش صادرات، تولید و بهتر شدن وضع معیشتی جامعه استفاده می‌شود.

رحیمی در مورد نرخ دلار گفت: با دلار ۱۵۰۰ تومان هم می‌توان صادرات انجام داد و تولید کشور را سامان بخشید و نیازی به افزایش قیمت دلار نیست.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×