آستان قدس رضوی مرجع تولید نقشهای اصیل فرش ایرانی در جهان

 

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی گفت: این شرکت مرجع تولید و اشاعه نقشهای اصیل فرش ایرانی بویژه فرشهای خراسانی است.

غلامرضا باغشنی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه آماده پذیرش نمایندگی فروش در کشورهای خارجی هستیم، اظهار داشت: در حال حاضر آستان قدس رضوی تأمین‌کننده بهترین مواد اولیه مرغوب در کشور است و به تولید فرشهای بزرگ پارچه تا ۱۵۰مترمربع مبادرت می‌کند.

یادآور ویژگیهای فرش قدیمی ایران

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این شرکت یادآور ویژگیهای فرش قدیمی ایران در دنیا هم به لحاظ معنوی و هم مادی است. در واقع این اعتبار منحصر به فرد حاصل فعالیت گسترده و جایگاه اجتماعی و اقتصادی آستان قدس رضوی در این عرصه است.
وی ادامه داد: حرم مطهر حضرت رضا(ع) روزانه پذیرای زائران زیادی از سراسر جهان است. قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی با سفارش تولیدکنندگان در مشهد فرشها از چندرنگی و ناهماهنگی برخوردار بود که بعد از انقلاب، مقام منیع تولیت آستان قدس رضوی دستور به یکپارچگی این فرشها دادند.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی افزود: در نتیجه این شرکت در سال‌تأسیس شد و اکنون پس از این سالها، دارای دو کارگاه در مشهد و کاشمر به ترتیب به مساحت ۱۲۰‌و ۷۰‌هزار مترمربع می‌باشد که سالنهای بافندگی، کارگاه رنگرزی، واحد طراحی و سایر امکانات لازم نیز در آنها پیش‌بینی شده است.

تولید سالانه ۵۰۰۰‌مترمربع فرش

غلامرضا باغشنی با بیان اینکه ما وظیفه مفروش کردن حرم مطهر رضوی را بر عهده داریم، یادآور شد: سالانه ۵‌هزار مترمربع فرش دستباف نفیس در این شرکت برای استفاده در حرم مطهر حضرت رضا(ع) تولید می‌شود.
وی با اشاره به اینکه برای تولید هر مترمربع این فرشها پنج کیلوگرم پشم مصرف می‌شود، تصریح کرد: همچنین در هر مترمربع یک‌کیلو و نیم پنبه مرغوب در تار و پود استفاده می‌شود. از سویی از بهترین رنگدانه‌های گیاهی و حیوانی مثل قرمزدانه، اسپرک، رناس، برگ مو، حلیله و پوست گردو در رنگ‌آمیزی این فرشها استفاده می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است.

تخصصی‌سازی اولویت اول

وی در خصوص راهبرد تولید فرش دستباف در این شرکت گفت: توسعه و غنی‌سازی با رویکرد تخصصی و نگاه کارآمد، طراحی و ترویج برند آستان قدس، توسعه تکنولوژیک چرخه تولید، افزایش سهم فروش به بیرون از مجموعه جزو مهمترین راهبردهای ما محسوب می‌شود.
مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی اظهار داشت: در برنامه‌ریزی‌های آینده این شرکت قصد داریم در تهیه مواد اولیه و رنگرزی از وضعیت سنتی خارج شده و به حوزه صنعتی ورود پیدا کنیم.

طراحی توسط طراحان شرکت

غلامرضا باغشنی با بیان اینکه طراحی فرشهای دستباف نیز در این مجموعه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: تمامی نقشه‌ها و طرحهای نفیس بکار رفته در فرش‌های دستباف این شرکت مثل افشان سراسر، لچک ترنج و افشان ترنج به وسیله طراحان و کارشناسان شرکت فرش آستان قدس طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه توسط هریک از بافندگان این شرکت در هر ماه ۸۶سانتی مترمربع فرش ۳۰‌رج و ۵۰‌سانتی مترمربع فرش ۴۰‌رج تولید می‌شود، ادامه داد: روزانه توسط هر کارگر ۹‌هزار و در هر ماه ۲۰۰‌هزار گره فرش دستباف بافته می‌شود.

استفاده از مرغوب‌ترین مواد اولیه

وی با بیان اینکه فرشهای دستباف با هزینه بالا و بهترین مواد اولیه تولید می‌شوند، افزود: جایگاه ممتاز مضجع شریف رضوی و حرمت زائران این بارگاه ملکوتی ایجاب می‌کند، بهترین تلاش در راستای مفروش کردن رواقها و صحنهای حرم مطهر انجام شود که این مسأله همواره مد نظر تولیت معزز آستان قدس رضوی بوده است.
مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه نگهداری و نظافت مجموعه فرش‌های موجود در حرم مطهر نیازمند هزینه بالایی است، یادآور شد: نظافت و بهداشت، نگهداری و کیفیت فرش‌های حرم مطهر توسط کارشناسان این شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مفروش کردن صحن‌ها

باغشنی ادامه داد: سالانه برای تهیه فرش‌های ماشینی مخصوص مفروش کردن صحن‌ها هزینه قابل توجهی می‌شود. با توجه به حضور زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) در فصول مختلف سال و با توجه به اعیاد، ایام عزاداری و مناسبتهای مختلف مذهبی، دینی، ملی و تشریف‌فرمایی مقام معظم رهبری و برگزاری نمازهای جماعت در سه نوبت صبح، ظهر و شب در صحن‌های حرم مطهر، ۱۴۰‌هزار مترمربع فضاهای داخل صحن‌ها به وسیله فرش‌های ماشینی متعلق به این شرکت مفروش می‌شود.
وی افزود: عمر فرش‌های دستباف به طور میانگین شش سال است که این فرش‌ها پس از تولید با پرز ۱۰‌میلی‌متر وارد اماکن متبرکه و با پرز پنج میلی‌متر از حرم مطهر خارج می‌شود. لذا به طور متوسط سالانه هزارو۵۰۰ متر‌مربع فرش به تشخیص ارزیابان از حرم مطهر خارج می‌شود و پس از آن در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به فروش می‌رسد.

تولید فرش دستباف ۱۴۴ متر‌مربعی

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی، بزرگترین فرش بافته شده در این شرکت را ۱۴۴مترمربع (ابعاد ۱۲در۱۲ مترمربع) ذکر کرد و از افتخارات این شرکت به کسب عناوینی همچون کارگاه نمونه از سوی مرکز ملی فرش ایران، بهترین کارفرما از طرف شرکت بیمه و بهترین مجموعه بهداشتی از مرکز بهداشت و همچنین دریافت سند افتخار از بسیج اشاره کرد.
وی در پایان تصریح کرد: شرکت فرش آستان قدس رضوی برای ۶۰۰‌نفر در مشهد و کاشمر اشتغال ایجاد کرده است که ایجاد ۲۴۰‌دستگاه واحد مسکونی در کنه‌بیست از برخی تسهیلات این شرکت است.

تولید فرشهای ۳۰ ‌و‌رج

وی به گوشه‌ای از فعالیتهای این شرکت اشاره کرد و گفت: فعالیت اصلی شرکت بافت قالی دستباف نفیس و عمدتاً از نوع ۳۰‌رج و ۴۰‌رج با بهترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه و رنگ‌آمیزی گیاهی در ابعاد مورد نیاز رواق‌ها و بیوتات متبرکه حرم مطهر است.

باغشنی تأکید کرد: همچنین در تمام مراحل بافت قالی‌های تولیدی از تمام جهات فنی و تخصصی نظارت کافی زیر نظر هیأت مدیره و به وسیله استادکاران ماهر به طور مستمر صورت می‌گیرد.
شایان ذکر است، شرکت فرش آستان قدس رضوی از سال‌تأسیس شده است که تا سال‌یکی از شرکتهای سودده محسوب می‌شد و بعد از آن با توجه به سقوط منحنی بازار فرش در دنیا و همچنین هزینه زیاد تولید سنتی این شرکت با حمایتهای تولیت آستان قدس رضوی و تأکید ایشان بر مفروش نمودن اماکن متبرکه با فرش دستباف، همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

آیا نمایشگاه دموتکس دبی واقعا موفق بود؟

بهنام قاسمی - سردبیر بعد از حدود یک ماه که از نمایشگاه دموتکس دبی گذشته…

10 ساعت ago

دریافت بلیط رایگان نمایشگاه ITM 2024 به جای پرداخت ۳۵ یورو

به اطلاع علاقه‌مندان به نمایشگاه ITM 2024 می‌رساند که فرصت ویژه‌ای برای دریافت بلیط رایگان…

17 ساعت ago

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

3 روز ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

3 روز ago

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌ نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها (ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

4 روز ago

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

6 روز ago