اخبار نساجیگالری ویدئو

موفقیت شرکت آردین محک در تکمیل زنجیره پلیمر (ویدیو)

آقای یونس ضیاءپور مدیرعامل شرکت آردین محک

آقای یونس ضیاپور مدیرعامل شرکت آردین محک، تولیدکننده نخ‌های صنعتی و زنجیره پایین‌دست این محصول است. این شرکت اولین حضور خود را در نمایشگاه ماشین آلات نساجی بین المللی اصفهان داشته است.

زمینه فعالیت شرکت آردین محک

ما تنها تولیدکننده این نوع نخ در ایران هستیم و اولین کسانی هستیم که این نخ را تولید می‌کنیم. ماشین‌آلات ما از شرکت بارمن آلمان است و با تلاش پرسنل، مهندسین و متخصصین داخلی توانستیم این خطوط تولید را بدون کمک شرکت آلمانی و با همکاری متخصصان داخلی و دوستانی از دانشگاه پلی‌تکنیک راه‌اندازی کنیم.

مفتخریم که بتوانیم محصول خود را به بازار عرضه کنیم. تکمیل زنجیره پلیمر در کشور با توجه به مزیت‌های رقابتی ما در این حوزه و وجود واحدهای صنعتی پتروشیمی تولیدکننده پلیمر، از اهداف اصلی ماست. هدف ما جلوگیری از خام‌فروشی و تولید محصولاتی است که قابلیت عرضه به مصرف‌کننده نهایی را داشته باشند.

این هدف به صورت گام‌به‌گام انجام می‌شود. گام اول، تولید نخ در حوزه نساجی است و در گام‌های بعدی به تولید پارچه، تکمیل محصولات و تولید لباس و عرضه به مصرف‌کننده نهایی می‌پردازیم. ما اکنون حدود شش تا هفت واحد تولیدکننده در کشور داریم.

کالای ما جدید است و مصرف آن تازه در کشور شروع شده است. باید بتوانیم مصرف‌کنندگان و متقاضیان این کالا را پیدا کنیم و مزایای نسبی این محصول را نسبت به سایر محصولات موجود معرفی کنیم. هدف شرکت در نمایشگاه‌ها، شناساندن محصول به مصرف‌کنندگان نهایی است، به خصوص واحدهای تولید پارچه و شرکت‌هایی که کارهای تکمیلی یا فرآیندهای پایین‌دستی انجام می‌دهند.

صنعت قطعاً جای رشد دارد. اگر به ترکیه به عنوان یک کشور همسایه نگاه کنیم، می‌بینیم که پیشرفت زیادی کرده است، حتی با وجود نداشتن برخی زیرساخت‌ها. همچنین، ازبکستان با اینکه تولید پنبه می‌کند، تولید نخ‌های پنبه‌ای و سیستم ریسندگی پنبه‌ای خود را به شدت گسترش داده است. ما نیز در کشور باید مزیت‌های نسبی خود را پیدا کنیم و روی آن‌ها تمرکز کنیم و با علم روز دنیا پیش برویم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مشکلات صنعت نساجی کشور

یکی از مشکلات ما کهنه بودن ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های قدیمی است که بیشتر به دلیل تحریم‌ها و مسائل زیرساختی مانند عدم تأمین برق در تابستان است. این مشکلات گریبان‌گیر تولیدکنندگان است، اما امیدواریم با همت تولیدکنندگان و مدیران بتوانیم این مشکلات را مرتفع کنیم.

پتانسیل خوبی وجود دارد و شرکت‌کنندگان بر اساس بازخوردها از نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند. اگر در سال اول بازخورد خوبی داشته باشند، در سال بعد نیز شرکت می‌کنند و اگر استقبال کم باشد، برگزارکننده نمایشگاه دیگر آن را برگزار نمی‌کند. زمان‌بندی، نحوه برگزاری، تبلیغات و کتاب نمایشگاه نیز به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.

بزرگ‌ترین مشکل در حوزه صنعت، بحث تحریم و انتقال پول است. ما فعلاً روی صادرات تمرکز نمی‌کنیم به دلیل مشکلات گردش مالی، حمل و نقل و تحریم‌های داخلی که با آن روبرو هستیم. الزام فروش ارز صادراتی در سامانه نیما، مزیت رقابتی را از بین می‌برد. اگر این مسائل برطرف شود و بازار آزادتر عمل کند، وضعیت بهتر خواهد شد.

تأمین قطعات و لوازم یدکی نیز مشکل است؛ هم تأمین، هم انتقال پول، هم ارسال و هم مسائل گمرکی. اگر این مشکلات برطرف شود، می‌توانیم ماشین‌آلات را نوسازی کرده و زنجیره‌ها را تکمیل کنیم. این امر باعث کاهش وابستگی به چین و ورود تکنولوژی‌های روز اروپایی به کشور می‌شود، که نتیجه آن افزایش کیفیت محصولات و بهبود رقابت‌پذیری خواهد بود.

تلاش‌های زیادی در انجمن‌های مرتبط صورت می‌گیرد و دوستان بسیاری تلاش می‌کنند این زمینه‌ها را بهبود بخشند، اما سیاست‌های کلان محدودیت‌هایی اعمال می‌کنند. امیدواریم با رفع این محدودیت‌ها بتوانیم به اهداف خود دست یابیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×