Categories: اخبار نساجی

ازحرف تاعمل مدیران نفتی درحمایت از تولیدملی

کارخانه های داخلی توان تولید لوله با استانداردهای اروپایی را دارند ، اما با این وجود هنوز شرکتهای نفتی بر واردات این محصول اصرار دارند.

سرویس اقتصادی افکارنیوز – هر روز خبرهایی از کارخانه لوله سازی ایران در خصوص تعویق حقوق کارگران و اخراج آنها به گوش می رسد، اخیرا خبر منتشر شده مبنی بر تعطیلی ۹۰ درصدی یکی از بزرگترین کارخانه‌های لوله سازی کشور (سدید) در سال تولید ملی به دلیل مشکلات شدید مالی شوک تازه ای به فعالان در این حوزه وارد کرد.

به گزارش افکار نیوز ، در نظام جمهوری اسلامی و طی سالیان متمادی میلیاردها دلار هزینه شده و کارخانه های لوله سازی احداث شده اند تا صنعت نفت از لوله های ساخت داخل استفاده کند؛ در حال حاضر شرکت های فعال در این حوزه با ظرقیت ۱۰ درصد کار می کنند و متأسفانه تولید کم خود را نیز انبار می‌کنند و به دلیل واردات بی رویه این کالا نمی‌توانند این لوله‌ها را در اختیار شرکت‌های نفتی ایرانی قرار دهند.

شدت دومینوی اخراج کارگران کارخانه های لوله سازی
در حالی که ایران سال هاست به تکنولوژی ساخت و تولید انبوه لوله های گاز ترش دست یافته اما امروز حال و روز شرکت های تولیدکننده رضایت بخش نیست و دومینوی تعطیلی و اخراج دسته جمعی در این شرکت ها اخیرا شدت یافته است. صنعت لوله‌سازی در کشور از صنایع زیربنایی است که هم اکنون تنها سه کارخانه بزرگ لوله‌سازی شامل لوله‌سازی سدید، صفا و لوله‌سازی اهواز در کشور فعال هستند. این کارخانه ها قابلیت تولید صدها کیلومتر لوله با استانداردهای مختلف دارند و اکثرا استانداردهایشان را از شرکت های اروپایی دریافت کرده اند اما با این وجود هنوز مسئولان برای واردات این محصول اصرار می ورزند که جای سئوال دارد.

از نیمه دوم سال ۸۹ تاکنون هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط لوله گاز ترش به ارزش حدود ۹۷۵ میلیون یورو از طریق بندر امام خمینی(ره) و دیگر بنادر کشور برای فازهای باقی مانده میدان مشترک گازی پارس جنوبی به داخل کشور وارد شده است. این میزان لوله می توانست ظرفیت حداقل دو سال سه شرکت لوله ساز داخلی را که دچار مشکلات کارگری و مالی شدید شده اند، رفع کند.

جالب تر اینکه واردات ۵۰۰ کیلومتر از این لوله ها به ایران در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی همچنان ادامه دارد، از این رو با توجه به توان تولید با کیفیت این گونه لوله ها در داخل و قیمت و زمان تحویل حتی بهتر از مشابه خارجی آن می توان گفت این اقدام شرکت های نفتی به هیچ عنوان توجیه ندارد و مسئولانی که از وقوع این خیانت بزرگ در جریان بوده اند، باید پاسخگو باشند. مسئولان باید بدانند که تا سه سال آینده کشور ما سالانه به ۵۰۰ هزار تن لوله انتقال گاز ترش نیاز دارد و سه شرکت تولیدکننده لوله های انتقال گاز ترش توانایی تامین نیاز کشور را دارند و در این مورد از واردات بی نیاز هستیم.

نوش دارو پس از مرگ لوله سازان ایرانی
چند روز پیش مهندس سوری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در گفت و گو با رسانه ها از ممنوعیت واردات لوله گاز در پارس‌جنوبی خبر داد و گفت: با توجه به ساخت نسل جدید لوله انتقال گاز ترش فازهای پارس جنوبی توسط سازندگان داخلی، از این پس خرید خارجی لوله گاز ترش توسط پیمانکاران شاغل در پارس جنوبی ممنوع است، این تدبیر دیرهنگام تنها و تنها نوشدارویی است پس از مرگ سهراب!!! چرا که این قانون در شرایطی اعلام و اجرا می شود که هم اکنون بحران مالی کارخانجات لوله سازی سدید، ماهشهر، ساوه و … را تا چند قدمی نابودی کامل کشانده است.

جای تردید نیست که توقع سازندگان داخلی، دست کم امسال بیش از هر زمان دیگری است. صنعتگران ایرانی انتظارشان در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی این است که تولیدات کارخانجاتشان، سال ۹۱ رونق بیشتری یابد و محصولاتی که امکان تولیدشان در داخل کشور وجود دارد، از خارج وارد نشود اما واقعیت جز این‌ است.

در پایان باید گفت در حالی که سال جاری به عنوان “تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی” از جانب مقام معظم رهبری عنوان شده است، انتظار می‌رود کارخانه‌های تولید داخلی رونق بیشتری داشته و محصولاتی که قابل تولید در داخل کشور هستند، حتی‌الامکان از واردات مشابه آن جلوگیری شود. تولید داخل تجهیزات صنعت نفت و کلا ظرفیت های موجود در این صنعت غول خفته ای است که با بیدار شدن آن اقتصاد ایران نیز از خواب صد ساله بیدار خواهد شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

17 ساعت ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

1 روز ago

افزایش تعداد شرکت های خارجی در نمایشگاه قازیان تپ

نمایشگاه فرش ماشینی قازیان تپ امسال با حضور تعداد بیشتری از شرکت های خارجی برگزار…

2 روز ago

مروری بر موفقیت های نمایشگاه دموتکس خاورمیانه ۲۰۲۴

دموتکس خاورمیانه 2024 به پایان رسید و با موفقیت بسیار زیاد و تأثیر ماندگار در…

2 روز ago

ITM 2024 و HIGHTEX 2024 در لیست حمایت‌های وزارت بازرگانی ترکیه

نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی ترکیه (ITM 2024) و نمایشگاه بین‌المللی منسوجات فنی (HIGHTEX 2024) در…

2 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده روشن صنعت فرش(ویدیو)

شرکت فرش شاهکار درین کاشان شامل فرش های 700 شانه و 1200 شانه میباشد. نمایشگاه…

3 روز ago