Categories: اخبار نساجی

اشد مجازات برای سوء‌استفاده کنندگان از کارت بازرگانی

 

برای انطباق شرایط متقاضیان صدور و تمدید کارت بازرگانی با ماده (۳) قانون مقررات صادرات و واردات و آیین‌نامه اجرایی آن، بخشنامه نظارت وخودداری از صدور و تمدید کارت برای افراد فاقد صلاحیت حرفه‌ای تجارت صادر شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شاتا ؛در بخشنامه وزیر صنعت،معدن وتجارت به روسای سازمانهای صنعت،معدن وتجارت آمده است : با توجه به گزارش‌های واصله از دستگاه‌های اجرایی در مورد صدور کارت بازرگانی برای اشخاص فاقد شرایط قانونی و همچنین ضرورت رعایت قوانین و مقررات مربوط به صدور و تمدید کارت بازرگانی در جهت صیانت از حقوق دولت این بخشنامه صادر شده است.

بخشنامه ۶ بندی رعایت ضوابط صدور و تمدید کارت بازرگانی که ۱۶ تیرماه توسط نعمت زاده صادر شده به این شرح است:

۱ـ از آنجا که کارت بازرگانی، مجوز فعالیت تجارت خارجی است و برای دارندگان آن قانونگذار حقوق و وظایفی قائل شده که فقط باید شخصاً از آن استفاده نمایند، واگذاری اختیارات و یا استفاده از منافع به هر صورت، برخلاف ماده (۲) قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری و قابل تعقیب کیفری است.

۲ـ متقاضیان باید کد اقتصادی و محل کسب (اعم از ملکی یا استیجاری) داشته و متعهد گردند هرگونه تغییر آدرس (اعم از محل کار و یا محل سکونت) را اطلاع‌رسانی نمایند.

۳ـ متقاضیان می‌بایست دوره آموزش کارآفرینی را در اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و تعاون ایران، گذرانده باشند و یا با تأیید رییس اتاق و یا رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان صلاحیت کاری آن تأیید شده باشد.

۴ـ مقتضی است رؤسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و تعاون ایران در تکمیل مدارک برای صدور و تمدید کارت بازرگانی، صلاحیت متقاضیان در حوزه تجارت را احراز نموده و از صدور کارت برای اشخاصی که صلاحیت آنان مورد تأیید نباشد خودداری نمایند.

۵ـ سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها می‌بایست چنانچه گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی ورود و ترخیص کالا، اعلام نماید که دارنده کارت بازرگانی طبق وکالت‌نامه تام‌الاختیار اقدام به واگذاری آن نموده است، در اجرای بند (۶) ماده (۱۰) آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات جهت ابطال کارت اقدام نمایند.

۶ـ مسئولیت رعایت آیین‌نامه صدور و تمدید کارت بازرگانی و نیز مسئولیت احراز اهلیت و صلاحیت متقاضی براساس این دستورالعمل (مشتمل بر صلاحیت مالی: دارنده حساب جاری از گردش مالی مناسب طی یک سال گذشته برخوردار باشد، آشنایی به مقررات و آیین‌نامه‌های تجاری از جمله مقررات صادرات و واردات و قانون امور گمرکی و …، آشنایی با بازارهای هدف طرف تجاری، آشنایی با موضوع رشته فعالیت و …) به عهده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و همچنین اتاق تعاون ایران می‌باشد که بایستی به تأیید روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها نیز برسد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

17 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

2 روز ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

2 روز ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

2 روز ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

3 روز ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

3 روز ago