Categories: اخبار نساجی

افزایش قاچاق کالای دیجیتالی

 

اگر چه کارشناسان بازار از کاهش شدید حجم عرضه نمونه‌های قاچاق در بازار لوازم صوتی و تصویری طی یکی دوسال اخیر خبر می‌دهند، اما فعالان بازار می‌گویند همچنان حجم کالاهای قاچاق در بازار این کالا در حد قابل‌ملاحظه‌ای است.

به گفته صمدی، یکی از کسبه بازار لوازم صوتی و تصویری، کالاهای قاچاق که بدون گارانتی یا با گارانتی‌های متفرقه به بازار عرضه می‌شوند با قیمتی به مراتب کمتر از نمونه‌های گارانتی دار به فروش می‌رسند و این موضوع باعث شده است توجه گروهی همچنان به سمت نمونه‌های بدون گارانتی باشد.

این فعال بازار می‌گوید: معمولا تلویزیون‌های بدون گارانتی و قاچاق در بازار با اختلاف قیمتی در حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان، بسته به نوع تلویزیون به بازار عرضه می‌شوند که این موضوع باعث جلب توجه خریداران این کالا می‌شود.
سمیعی، یکی دیگر از کسبه بازار تلویزیون می‌گوید: تا پیش از این، یعنی حدود یکسال پیش بازار تلویزیون مملو از نمونه‌های بدون گارانتی و قاچاق بود و می‌توان گفت حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بازار را نمونه‌های قاچاق به خود اختصاص داده بودند. اما ظرف یکسال اخیر میزان عرضه کالاهای قاچاق در حد قابل توجهی کاهش یافته است. با این وجود توجه گروهی از خریداران همچنان به سمت کالاهای قاچاق است و همچنان برخی از خریداران برای خرید نمونه‌های ارزان‌قیمت‌تر از بازار تهران به شهرهای مرزی مراجعه می‌کنند.

وی افزود: کاهش عرضه کالاهای قاچاق در بازار به معنی کاهش تمایل خریداران نسبت به خرید نمونه‌های ارزان‌قیمت‌تر نیست و می‌تواند به این معنی باشد که خریداران راه‌ها و مبادی ورودی کالاهای قاچاق را فرا گرفته‌اند و برای خرید این کالاها راسا اقدام می‌کنند.
شکوهی، یکی دیگر از کسبه بازار می‌گوید: نمی‌توان منکر این قضیه شد که در یک برهه زمانی شش ماهه بازار تلویزیون در یک شرایط آرمانی به سر می‌برد و خریداران به کالاهای با گارانتی اعتماد بیشتری داشتند. اما با افزایش ناگهانی قیمت‌ها در بازار تلویزیون دوباره توجه‌ها به سمت کالاهای بدون گارانتی جلب شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر نمونه‌های ال‌سی‌دی بیشترین تقاضا را در بازار دارند و نمونه‌های سه بعدی هم گران‌قیمت‌ترین تکنولوژِی بازار هستند بخش بزرگی از کالاهای قاچاق را به خود اختصاص داده‌اند. وی افزود: رشد قیمت‌ها نه‌تنها منجر به افزایش مجدد تمایل خریداران به سمت کالاهای قاچاق شده است، بلکه باعث شده است تا خریداران به سمت تکنولوژی‌های قدیمی و ارزان گرایش پیدا کنند.

رییس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری هم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از افزایش واردات غیرقانونی انواع تلویزیون‌های دیجیتالی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۵درصد از نیاز بازار تلویزیون از مبادی غیرقانونی و به صورت قاچاق تامین می‌شود.
ابراهیم درستی اعلام کرد: اختلاف قیمت ۵۰۰ هزار تومانی انواع تلویزیون‌های دیجیتالی در سایزهای مختلف این کالا باعث شده تا تمایل مشتریان نسبت به خرید تلویزیون‌های بدون گارانتی افزایش یابد و به همین دلیل بازار دوباره با مشکل افزایش تقاضا برای نمونه‌های قاچاق مواجه شود.

وی افزود: در میان لوازم صوتی و تصویری کشور بعد از گوشی موبایل، تلویزیون‌های دیجیتالی بیشترین میزان قاچاق را به خود اختصاص داده‌اند. وی با اشاره به اجرایی کردن طرح ساماندهی مرزهای سراسر کشور به ویژه مرزهای شرقی و غربی و تشدید کنترل‌های اعمال شده در مرزهای استان کردستان گفت: نهادهای مسوول می‌توانند در کنار افزایش حضور نیروهای انتظامی و مرزبانی، زمینه را برای برخورد جدی‌تر با پدیده قاچاق کالا فراهم کنند. وی افزود: برای جلوگیری از عرضه انواع کالاهای دیجیتالی قاچاق و همچنین حمایت از تولید ملی در کشور باید سازمان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دیگر نهادهای مرتبط به مبارزه جدی با قاچاقچیان این حوزه بپردازد.
درستی با اشاره به معضلات قاچاق گفت: عدم جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق در کشور موجب خروج سرمایه از کشور و همچنین کاهش درآمدهای دولتی و گمرکی می‌شود.

این در حالی است که تولیدکنندگان و همچنین گروهی که به مونتاژ کالاهای این حوزه مشغولند می‌گویند، رشد تولیدات داخلی منجر به افزایش تقاضا برای کالاهای وطنی شده است و در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از نیاز بازار توسط تولیدات داخلی تامین می‌شود. به همین دلیل نمونه‌های قاچاق نمی‌توانند منجر به بر هم خوردن نظم تعادل بازار شود. در این رابطه رییس سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات از شرایط مناسب تولید برای انواع تلویزیون و مانیتور در سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: در سال دو میلیون دستگاه تلویزیون در داخل کشورتولید می‌شود.

محمدحسین برخوردار در گفت و گو با موبنا اعلام کرده است: تولید کالاهای دیجیتالی همچون مانیتور و انواع تلویزیون در سال گذشته به خوبی صورت گرفت و امیدواریم در سال جدید نیز تولیدات این صنعت به خوبی ادامه داشته باشد.
وی افزود: نیاز واقعی بازار و مصرف کاربران سالانه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه در سال است که این سندیکا این رقم را به دو میلیون در سال رسانده است.
وی با اشاره به تاثیر نوسانات نرخ ارز در کالاهای دیجیتالی طی روزهای اخیر گفت: برخی از اقلام که با ارز مرجع وارد می‌شوند نوسانات چندانی نخواهد داشت اما روی قیمت بیشتر کالاهای فناوری اطلاعات تاثیر چشمگیری داشته است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شرح وظایف واحد تولید در سالن های ریسندگی

بنیان اصلی کارخانه بر مبنای تولید بنا می شود. واحد تولید در واقع در راس…

2 ساعت ago

هدف شرکت الیاف شیوا ارائه انواع محصولات متفاوت و متنوع به بازار است (ویدیو)

شرکت شیوا در زمینه تولید الیاف پلی استر فعالیت میکند. بیشترین آمار صادرات متعلق به…

2 روز ago

شرح وظایف واحد مهندسی صنعتی – مطالعه موردی: سالن ریسندگی

مهندسی صنایع بطور کلی نقش بهینه کردن روش و هزینه انجام کار را برعهده دارد.…

2 روز ago

اندازه گیری عسلک پنبه جهت ارتقای کیفیت پنبه کشت شده در کشور

از جمله معایب پنبه با میزان عسلک بالا می توان به پیچیدگی بالای الیاف دور…

3 روز ago

چاپ پیگمنت به دلایل مختلف در آینده افزایش خواهد یافت (ویدیو)

آقای مصطفی ارگین در گفتگو با مجله کهن فرمودند: شرکت فاما با سابقه ۲۵ ساله…

3 روز ago

نمایشگاه ITM 2024 استانبول از استقبال بین المـللی برخوردار شـد (ویدیو)

نمایشگاه ماشین آلات نساجی ITM 2024 در استانبول با تنوع بسیاری از محصولات با طیف…

4 روز ago