Categories: اخبار نساجی

افزایش تولید نفت اروندان به ۵۵۰ هزار بشکه در روز

 

مدیرعامل شرکت نفت اروندان با بیان اینکه در این شرکت فعلاً ۲۲۲ هزار بشکه نفت به صورت صیانتی تولید می‌کنیم، گفت: در پایان برنامه پنجم این تولید باید ۵۵۰ هزار بشکه و در انتهای چشم‌انداز به یک میلیون بشکه افزایش یابد.

به گزارش  فارس، سلبعلی کریمی در جریان یک نشست خبری در هفدهمین نمایشگاه نفت، گاز ، پتروشیمی و پالایش با بیان اینکه در شرکت اروندان در حال حاضر ۲۲۲ هزار بشکه نفت به صورت صیانتی تولید می‌کنیم، گفت: در پایان برنامه پنجم این تولید باید ۵۵۰ هزار بشکه و در انتهای چشم‌انداز به یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تولید صیانتی از مخزن باید به جز بعد فنی از بعد اقتصادی نیز بررسی شود، اضافه کرد: تولید صیانتی دستور کار اصلی شرکت ملی نفت است و فرآیندهای IOR و EOR در مورد آن اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت اروندان اظهار داشت:‌ارزش افزوده هر بشکه نفت در غرب و کشورهای مهم مصرف کننده هزار دلار و در کشورهای تولید کننده ۲۰۰ دلار است که اغلب آن نیز به خود مصرف‌کنندگان در خرید تجهیزات بازمی‌گردد.

وی تصریح کرد: حداکثرسازی ارزش افزوده یعنی پرورش نیروی متخصص، ساخت تجهیزات داخلی، طراحی و ساخت تأسیسات و تولید کالای نیمه ساخته و نهایی.

کریمی با بیان اینکه قرارداد ۴ میدان تحت مدیریت اروندان از سال ۹۱ در دستور کار اجرا قرار خواهد گرفت، گفت: یکی از این ۴ میدان سهراب است که پیش‌بینی ذخایر در جای آن ۲.۵ تا ۳ میلیارد بشکه برنامه‌ریزی شده و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون بشکه از آن قابل استحصال است؛ از این میدان در تولید زودهنگام ۱۰ هزار بشکه تولید خواهد شد و انتظار داریم در زمان تولید کامل ۳۰ هزار بشکه نفت در روز از این میدان استحصال شود.

وی هزینه هر یک از مراحل زودهنگام , تولید کامل از این میدان را ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

مدیرعامل نفت اروندان اضافه کرد: قرارداد میدان سپهر با یک شرکت ایرانی نهایی شده که باید با اصلاحاتی بسته شود و قرارداد میدان سوسنگرد هم مراحل نهایی قرارداد را می‌گذراند.

*تولید روزانه ۱۲۰ هزار بشکه نفت در صورت توسعه کامل میادین سپهر، سوسنگرد، سهراب و اروند

وی اظهار داشت: در تولید زودهنگام هر ۴ میدان ۳۵ هزار و تولید کامل این ۴ میدان ۱۲۰ هزار بشکه نفت خواهد بود.

وی اضافه کرد: ظرفیت تزریق ۲۸۰ میلیون فوت مکعب در روز را در شرکت نفت اروندان ایجاد کرده‌ایم که ۲۵۰ فوت مکعب در روز آن در میدان دارخوین تزریق می‌شود.

کریمی گفت: قیمت‌های انی ایتالیا برای فاز سوم دارخوین اقتصادی نبود و انی هم مایل به ادامه کار نبود چنانکه احتمالا مطالعات اولیه آنها با نتایج حاصل از توسعه میدان نزدیک نبود.

وی با بیان اینکه میدان جفیر در صورت توسعه کامل ۳۰ هزار بشکه نفت تولید خواهد کرد، اضافه کرد: در میدان یادآوران تولید زودهنگام اجرایی شده که قرار بود در آذر و دی به ۲۰ هزار بشکه در روز برسد اما الان تولید آن ۱۰ هزار بشکه در روز است که امیدواریم تا پایان خرداد تولید ۲۰ هزار بشکه‌ای از این میدان محقق شود.

مدیرعامل اروندان اضافه کرد: در یادآوران و آزادگان شمالی و جنوبی مطالعات تزریق آب و گاز و پمپ‌های درون‌چاهی برای افزایش برداشت و تولید صیانتی آغاز شده است.

وی میادین سوسنگرد، سهراب، سپهر، جفیر و اروند را میادین توسعه نیافته تحت مدیریت شرکت نفت اروندان اعلام کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

3 ساعت ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

3 ساعت ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

4 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

4 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

4 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

5 روز ago