Categories: اخبار نساجی

افزایش ذخیره سازی گازهای میدان پارس جنوبی

 

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس از افزایش ذخیره سازی گازهای میدان پارس جنوبی در مخازن نفتی کشور خبر داد و اعلام کرد: ظرفیت تزریق گازهای این میدان مشترک با قطر به مخازن نفتی از مرز ۵۰ میلیون مترمکعب در روز عبور کرده است.

به گزارش افکار نیوز ،موسی سوری در گفتگو با مهر با اشاره به راه اندازی تمامی چاه‌های دریایی طرح توسعه فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی، گفت: در حال حاضر تمامی ۲۴ حلقه چاه این دو فاز مشترک گازی در خلیج فارس در مدار بهره برداری قرار دارند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه ظرفیت تولید گاز ترش در چاه‌های فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی به بیش از ۵۶ میلیون متر مکعب رسیده است، تصریح کرد: با راه اندازی چاه‌های جدید دریایی ظرفیت تولید گاز ترش در این دو فاز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه پیش بینی می شود در صورت کاهش مصرف گاز در بخشهای خانگی و تجاری امکان تزریق گاز بیشتر به مخازن نفتی کشور فراهم شود، اظهار داشت: بر این اساس امکان تزریق حداقل روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز ترش به مخازن نفتی کشور فراهم می شود.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال مهر که آیا اجرای طرح ۱.۲میلیارد دلاری شیرین سازی گاز در طرح توسعه فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی در دستور کار شرکت ملی نفت قرار دارد؟ بیان کرد: در شرایط فعلی اجرای این پروژه در پارس جنوبی از اولویت برخوردار نیست.

سوری با یادآوری اینکه با دستور وزیر نفت هم اکنون افزایش ظرفیت تولید گاز ترش و برداشت بیشتر گاز از مخزن مشترک هدف گذاری شده است، بیان کرد: به منظور تحقق اهداف طرحهای افزایش تولید گاز در این میدان مشترک با قطر جذب ۲۰ تا ۲۲ میلیارد دلار برای سال ۱۳۹۱ برنامه ریزی شده است.

به گزارش مهر، پالایشگاه‌های ساحلی طرح توسعه فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی، ۲۳ اسفند ماه سال ۱۳۸۷ به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار گرفت.

هدف از طرح توسعه فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز، استخراج روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی برای صادرات، سالانه یک میلیون تن اتان برای مصرف پتروشیمی، سالانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی) و روزانه ۴۰۰ تن گوگرد است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago