اخبار نساجی

افزایش نرخ صادرات نساجی ترکیه

بر اساس داده‌های «گزارش عملکرد صادرات بخش نساجی و مواد اولیه اکتبر ۲۰۲۲» که توسط انجمن صادرکنندگان نساجی و مواد خام استانبول (ITHIB) منتشر شده است، صادرات این بخش در دوره ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ حدود ۴ درصد افزایش یافته است.

این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل به ارزش ۱۰.۹ میلیارد دلار رسید. صادرات بخش نساجی و مواد اولیه در مهرماه ۱۳۹۱ با ۱۲.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیارد دلار رسید و نسبت به شهریورماه حدود ۱۱.۹ درصد کاهش را به ثبت رساند. صادرات عمومی ترکیه در مدت مشابه ۲.۸ درصد افزایش یافت و به ارزش ۲۱.۳ میلیارد دلار رسید، در حالی که سهم صادرات بخش نساجی و مواد خام در کل صادرات ۴.۸ درصد اعلام شد. صادرات محصولات صنعتی در این مدت با ۴ درصد کاهش به ۱۵ میلیارد دلار رسید.

کشورهای اتحادیه اروپا و آفریقا سهم خود را در صادرات نساجی ترکیه حفظ کردند

منسوجات و مواد اولیه عمدتاً به کشورهای اتحادیه اروپا صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ حدود ۰.۰۳ درصد کاهش داشته و در دوره ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ به ۴.۹ میلیارد دلار رسیده است. صادرات به کشورهای آفریقایی که در رتبه دوم قرار دارند، در این مدت ۱۴.۹ درصد افزایش یافت و به ۱.۲ میلیارد دلار رسید.

صادرات بر اساس مقدار با ۵.۶ درصد کاهش در مدت مشابه ۲.۳ میلیون تن به ثبت رسید. در حالی که صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا با کاهش ۵.۳ درصدی به ۹۴۶ هزار تن رسید، دومین گروه کشورهای صادرکننده از نظر کمیت، کشورهای آفریقایی با سهم ۱۱.۶ درصد و صادرات ۲۶۲ هزار تن بودند. در این مدت صادرات منسوجات و مواد اولیه به ایتالیا که با سهم ۸.۲ درصدی مهمترین بازار صادراتی را از نظر کمی تشکیل می دهد با ۵ درصد کاهش به ۱۸۶ هزار تن رسید.

مراکش رتبه اول واردات نساجی و پوشاک از ترکیه

مراکش در میان کشورهایی که ترکیه بیشترین افزایش صادرات را تجربه کرده است به مقام اول رسید

وقتی کشورهای مطرح در صادرات نساجی و مواد اولیه ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ مورد ارزیابی قرار می گیرند، مشخص می شود که مهمترین بازار صادراتی ایتالیا است.

در این مدت صادرات منسوجات و مواد اولیه به ایتالیا با ۸.۸ درصد افزایش به ۹۹۶ میلیون دلار رسید و پس از آن آلمان با صادرات ۸۳۲ میلیون دلاری و کاهش ۱.۱ درصدی در رتبه دوم قرار دارد. سومین بازار مهم، ایالات متحده آمریکا بود که ۶.۸ درصد از کل صادرات نساجی و مواد خام ترکیه را به خود اختصاص داد.

صادرات به آمریکا در این مدت ۸.۱ درصد افزایش یافت و به ارزش ۷۴۵ میلیون دلار رسید. چهارمین و پنجمین بازارهای صادراتی اسپانیا با افزایش ۲۷.۷ درصدی و صادرات به ارزش ۵۰۱ میلیون دلار و انگلیس با کاهش ۱۶.۵ درصدی و صادرات به ارزش ۴۱۸ میلیون دلار بودند.

کشورهایی که بیشترین افزایش صادرات را در بین ۱۰ کشور برتری که ترکیه در این مدت به آنها منسوجات و مواد اولیه صادر کرده است، عبارتند از: مراکش با افزایش ۳۳.۲ درصد، ایران با افزایش ۲۸.۲ درصد و اسپانیا. با ۲۷.۷ درصد افزایش.

پس از ایتالیا، آلمان با ۱.۹ درصد افزایش و ارزش صادرات ۱۵۴ هزار تن و آمریکا با ۱۱.۸ درصد افزایش و ارزش صادرات ۱۴۲ هزار تن در رده های بعدی قرار دارند. در بین ده کشور برتر، کشوری که بیشترین افزایش صادرات را داشت مراکش بود. در این مدت صادرات به مراکش ۲۵.۱ درصد افزایش یافت و ۵۴ هزار تن به ثبت رسید. در همین بازه زمانی، کشوری که بیشترین کاهش را داشت، بریتانیا بود. صادرات به انگلیس با ۲۲.۳ درصد کاهش ۹۴ هزار تن ثبت شد.

نخ مهم ترین گروه کالایی

هنگامی که صادرات بخش نساجی و مواد اولیه ترکیه بر اساس گروه های محصول در دوره ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، مهمترین گروه محصول نخ با کاهش ۰.۹ درصدی بوده است. نخ‌های الیاف مصنوعی که ۳۵.۷ درصد از کل صادرات نخ را تشکیل می‌دهند، با صادرات ۷۷۸ میلیون دلاری در این مدت رتبه نخست را به خود اختصاص دادند.

صادرات گروه محصولات نخ پنبه نیز پس از پیشرو با سهم ۳۲.۲ درصدی با ۵.۴ درصد کاهش به ۷۰۱ میلیون دلار رسید. بر اساس داده های به اشتراک گذاشته شده توسط وزارت بازرگانی جمهوری ترکیه، واردات پنبه، نخ پنبه و پارچه پنبه ای در دوره ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ ۵۱ درصد افزایش یافته و به ۴.۳ میلیون دلار رسیده است.

در همین دوره، پارچه‌های بافته شده با فاصله کمی از نخ در میان گروه‌های کالایی که بیشترین صادرات را داشتند، دنبال کردند. صادرات پارچه بافته شده با ۱۴.۲ درصد افزایش به ۲.۲ میلیارد دلار رسید. سومین گروه کالایی مهم صادرات نساجی فنی با یک درصد افزایش به ۲ میلیارد دلار رسید.

با بررسی صادرات منسوجات خانگی مشاهده شد که صادرات با کاهش ۲.۱ درصدی به ۱.۹ میلیارد دلار رسیده است.

صادرات پارچه بافتنی با ۲.۵ درصد کاهش به ۱.۷ میلیارد دلار رسید در حالی که صادرات الیاف با ۱۸ درصد افزایش به ۹۵۱ میلیون دلار رسید. صادرات زیر صنعت پوشاک نیز در مدت مشابه با ۸ درصد افزایش به ۴۸۱ میلیون دلار رسید.

بر اساس گزارش استفاده از ظرفیت اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری ترکیه، متوسط نرخ بهره برداری از ظرفیت صنعت تولید در ۱۲ ماه گذشته ۷۷.۶ درصد بوده است. نرخ بهره برداری از ظرفیت که در تولید محصولات نساجی در اکتبر ۲۰۲۲ ۷۱.۲ درصد بود، نسبت به سپتامبر ۲۰۲۲ ۱.۶ درصد کاهش و نسبت به اکتبر ۲۰۲۱ ۱۲ درصد کاهش داشت.

شاخص تولید صنایع تولیدی ۲.۲ درصد افزایش یافت در حالی که نساجی بر اساس داده های موسسه آماری ترکیه، شاخص تولید صنعت در آگوست ۲۰۲۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰.۶ درصد کاهش داشته است. اشتغال بخش نساجی و پوشاک در مردادماه ۱۳۹۱ به یک میلیون و ۲۴۳ هزار نفر رسید که کل اشتغال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۲ درصد افزایش داشته است.

اما خاطرنشان می شود که کاهش فعلی اشتغال به دلیل تعطیلی کارگاه ها و کارخانه ها در دوره اخیر ممکن است پس از سال جدید به دلیل فشار نرخ ارز و عدم قطعیت حداقل دستمزد افزایش بیشتری پیدا کند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

16 ساعت ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

2 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

3 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

3 روز ago

پیشگامی فرافن هوا در معرفی تکنولوژی‌های نوین هوای فشرده (ویدیو)

شرکت فرافن هوا با هدف معرفی تکنولوژی‌های نوین در صنعت هوای فشرده امسال دو تکنولوژی…

3 روز ago

توسعه صنعت نساجی در ایران: از حضور بین‌المللی تا چالش‌های جدید (ویدیو)

شرکت پلاستو ماسوره کار همیشه در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور داشته است، و امسال نیز برای…

4 روز ago