Categories: اخبار نساجی

افزایش قیمت سیمان با تغییر سوخت

تولیدکنندگان سیمان خبر دادند
افزایش قیمت سیمان با تغییر سوخت

تغییر سوخت کارخانه‌های مازوت سوز به گاز همزمان با اجرای قانون هدفمندی در حالی در دستور کار قرار گرفت که با گذشت یکسال و نیم از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نه تنها در این خصوص اقدامی صورت نگرفت، بلکه از یکشنبه هفته جاری در یک اقدام یک طرفه گاز مصرفی بسیاری از صنایع سیمان کشور قطع و به آنها اعلام شد باید از این پس سوخت مازوت را جایگزین گاز کنند.

تصمیم صورت گرفته در حالی است که با هدف اصلاح مصرف انرژی در واحدهای تولید سیمان و کاهش هزینه‌های این واحدها ناشی از مصرف سوخت مازوت، قرار بود واحدهای سنتی جایگزین واحدهای مدرن و صنعتی شوند تا به این طریق امکان کاهش مصرف انرژی در واحدهای تولیدی فراهم شود.
تغییر صورت گرفته در شرایطی است که قیمت سوخت مازوت تقریبا سه برابر گاز مصرفی کارخانه‌های تولیدی است . در حال حاضر مازوت با قیمت لیتری ۲۰۰ تومان در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد در حالی بهای هر متر مکعب گاز برای این کارخانه‌ها ۷۰ تومان محاسبه می‌شود که با این شرایط می‌توان گفت: تغییر سوخت گاز به مازوت افزایش سه برابری هزینه‌های تولید سیمان در کشور را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر در یک سال گذشته قیمت هر کیلووات ساعت برق نیز از ۱۶ تومان به ۴۰ تومان افزایش یافت که این امر در سوددهی بسیاری از کارخانه‌ها اثرگذار بود.
به گفته یکی از تولید‌کنندگان هزینه سوخت شرکت‌های مازوت سوز ماهانه بین ۵/۱ تا دو میلیارد تومان است، در حالی که هزینه سوخت کارخانه‌های مشابه که با گاز کار می‌کنند، ماهانه تنها ۶۰۰ میلیون تومان است.


از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند افزایش نرخ حامل‌های انرژی حدود ۳۱ درصد قیمت متوسط صنعت سیمان را به صورت مستقیم و ۱۳ درصد هم به طور غیر‌مستقیم افزایش داده است که با شرایط کنونی شاهد افزایش بیش از پیش هزینه‌های تولید خواهیم بود.
علاوه بر بحث هزینه‌ها در سال‌های گذشته اعلام شد که مصرف سوخت مازوت آلودگی محیط زیست را در پی دارد و بهتر است صنایع به سمت مصرف گاز حرکت کنند تا به لحاظ زیست محیطی نیز مشکلی ایجاد نشود. حال در شرایطی که واحدهای تولیدی با هزینه بسیار تغییر سوخت را اجرایی کردند ناچارند به سوخت پیشین خود بازگردند و این بار مازوت را جایگزین گاز کنند.


قطع یکباره گاز مصرفی
یکی از مسوولان شرکت سیمان تهران، درخصوص تاثیر تغییر سوخت گاز به مازوت در شرکت‌های تولید‌کننده سیمان می‌گوید: تغییر باید از ۱۰ روز قبل به واحدهای تولیدی ابلاغ می‌شد تا مواد اولیه برای آماده‌سازی کارخانه‌ها فراهم می‌شد، اما قطع گاز یک‌باره صورت گرفت که این امر موجب شد واحدهای تولیدی با مشکل تامین سوخت مورد نیاز مواجه شوند. به گفته وی، قطع گاز به صورت کامل صورت گرفته درحالی که سوخت مازوت پیش از استفاده باید به وسیله گاز گرم شود که در حال حاضر قطع کامل گاز موجب شده تا برای گرم کردن مازوت نیز با مشکل مواجه شویم.
این تولیدکننده سیمان در پاسخ به این پرسش که آیا سوخت گاز تمام واحدهای تولیدی قطع شده نیز گفت: قطع گاز به صورت منطقه‌ای صورت گرفته؛ به طوری که هنوز برخی از واحدها از گاز استفاده می‌کنند، اما گاز مصرفی برخی دیگر به طور کامل قطع شده است.
به گفته وی، واحدهای فعال در خارج از تهران هنوز به سوخت گاز دسترسی دارند، اما گاز واحدهای فعال در تهران به طور کامل قطع شده است.


افزایش قیمت سیمان
روز علی نیک آبادی، مدیر عامل شرکت سیمان آبیک نیز در خصوص مشکلاتی که قطع گاز به وجود خواهد آورد، می‌گوید: مشکل اصلی تامین سوخت مازوت مورد نیاز برای کارخانه‌های تولیدی است و با توجه به اینکه در حال حاضر تا حدودی مازوت در کارخانه موجود است اجرای طرح در ابتدای امر مشکل‌ساز نشده است.
به گفته مدیر عامل شرکت سیمان آبیک، تفاوت قیمت مازوت نسبت به گاز موجب خواهد شد تا با توجه به افزایش هزینه‌های تولید قیمت سیمان افزایش شدید پیدا کند که برای رفع این مشکل باید مازوت با قیمت گاز در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد.
علاوه بر تفاوت قیمت سوخت نیک‌آبادی معتقد است که تامین مازوت نیازمند ناوگان حمل‌و‌نقل گسترده است که بالطبع تامین چنین ناوگانی از یک سو هزینه بر بوده و از سوی دیگر تامین تریلی نیز مشکل ساز خواهد بود.
مدیر عامل شرکت سیمان آبیک با اشاره به اینکه شرکت آبیک به طور روزانه به یک میلیون لیتر سوخت مازوت نیاز دارد، اظهار کرد: تامین یک میلیون لیتر سوخت به ۴۳ تا ۴۴ تریلر نیاز دارد که با در نظر گرفتن تمام کارخانه‌های تولیدی می‌توان گفت برای تامین سوخت نیازمند گسترش ناوگان حمل‌ونقل خواهیم بود که این امر در مدت زمان کوتاه امکان‌پذیر نخواهد بود.
نیک آبادی با اشاره به اینکه در حاضر مخازن پالایشگاه با مازاد مازوت تولیدی مواجه هستند، گفت: در این شرایط باید همکاری لازم را با شرکت پخش و پالایش داشته باشیم و دولت نیز باید برای جلوگیری از ضرر و زیان تولید‌کنندگان سوخت مورد نیاز را بدون مشکل در اختیار واحدها قرار دهد و در خصوص قیمت نیز چاره‌ای بیندیشد.
مدیر عامل شرکت سیمان آبیک در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر سوخت به لحاظ تکنولوژی واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه نخواهد کرد، افزود: به لحاظ تکنولوژی واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه نخواهد کرد، چرا که مشعل کارخانه‌های سیمان دوگانه‌سوز هستند و تغییر سوخت مشکلی به وجود نخواهد آورد.


مابه‌التفاوت پرداخت خواهد شد
محمد اتابک، مدیر عامل و رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز چندی پیش در خصوص مشکلاتی که اجرای این طرح به وجود خواهد آورد، گفته بود: با توجه به مشکلات فنی به وجود آمده برای شرکت ملی گاز ایران، طی برگزاری یک جلسه فوری با حضور وزرای نفت و صنعت، معدن و تجارت مقرر شده تعدادی از کارخانه‌های سیمانی به صورت موقت و در طول دو ماه به جای سوخت گاز از مازوت استفاده کنند.
وی افزود: البته با توافق صورت گرفته مقرر است تا مابه‌التفاوت قیمت گاز و مازوت از طرف وزارت نفت به صورت اعتباری به شرکت‌ها پرداخت شود و قیمت خرید هر لیتر مازوت از درب کارخانه معادل قیمت گاز یعنی ۷۰ تومان اعمال شود.
مابه‌التفاوت هزینه حمل سوخت از مبدا تا کارخانه‌های سیمانی نیز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت خواهد شد تا این مشکل نیز رفع شود.
همچنین با توجه با اینکه کارخانه‌ها بهای گاز را به‌صورت اعتباری پرداخت می‌کردند، اما اکنون ناچار به پرداخت نقدی پول مازوت هستند، مقرر شده تا مازوت به‌صورت اعتباری به‌مدت سه‌ماهه به کارخانه‌ها تحویل شود.


مازاد تولید دلیل تغییر سوخت
پیگیری روزنامه دنیای اقتصاد از شرکت پخش و پالایش حکایت از آن دارد که تغییر سوخت تولید‌کنندگان سیمان به دلیل استفاده از مازوت مازاد تولیدی در پالایشگاه‌های کشور است.
با این شرایط می‌توان گفت افزایش تولید مازوت در پالایشگاه‌های کشور موجب شده تا تغییر سوخت در دستور کار قرار گیرد. از سوی دیگر مسوولان شرکت گاز از عدم دخالت در قطع گاز مصرفی تولید‌کنندگان سیمان خبر دادند.

به گفته مسوولان شرکت پخش و پالایش، پیش از این به کارخانه‌های سیمان مساله تغییر سوخت مصرفی اعلام شده بود، اما کارخانه‌های سیمان با توجه به تفاوت قیمت مازوت و گاز و عدم امکان افزایش قیمت محصولات با جایگزینی سوخت مصرفی با این مساله موافقت نکرده بودند. اگرچه مسوولان شرکت پخش و پالایش از مطلع کردن واحدهای تولیدی پیش از قطع گاز خبر می‌دهند؛ اما تولیدکنندگان می‌گویند قطع گاز به یکباره صورت گرفته و امکان برنامه‌ریزی از تولید‌کنندگان سلب شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago