Categories: اخبار نساجی

مشکل واحدهای تولید آب معدنی برای تامین ماده اولیه

نامه‌نگاری صنعتگران به وزیر صنعت، معدن و تجارت به صنعت آب معدنی هم رسید. بعد از کمبود نقدینگی، یکی از مشکلاتی که این روزها دغدغه فعالان صنعتی است تامین مواد اولیه است. این مشکلی است که در صنعت آب معدنی کشور نیز بروز کرده است؛ به طوری که فعالان این صنعت از عرضه محدود «پت» (PET) به عنوان ماده اولیه بطری‌های پلاستیکی در بورس کالا خبر می‌دهند.

اینکه در حال حاضر تولید آب معدنی در کشور در چه وضعیتی قرار دارد، محور گفت‌و‌گوی «دنیای اقتصاد» با دبیرکل انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران است.
پیمان فروهر چالش اول واحدهای تولید آب معدنی در کشور را تامین ماده اولیه برای بطری‌های پلاستیکی می‌داند و می‌گوید: ماده اولیه تولید بطری‌های آب معدنی باید از واحدهای پتروشیمی تامین شود. با این حال به دلیل عرضه کم ماده «پت» در بورس کالا فعالان این صنعت دچار بحران شده‌اند.
وی با اشاره به ارسال نامه‌ای به مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت برای حل این موضوع گفت: در حال حاضر برخی از واحدهای پتروشیمی به دلیل افزایش نرخ ارز به جای عرضه «پت» در بورس کالا، این ماده را در اختیار تجار می‌گذارند تا آن را صادر کنند.


افزایش قیمت «پت» در بورس کالا
دبیرکل انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران با بیان اینکه اگر این روند متوقف نشود، ادامه فعالیت بسیاری از واحدها امکان‌پذیر نخواهد بود، گفت: متاسفانه در روزهای اخیر به ویژه هفته گذشته شاهد کاهش شدید مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید بطری در سطح بازار بوده ایم و در نتیجه قیمت هر کیلو از مواد اولیه مذکور به ۲۷۵۰تومان رسیده است.
فروهر با بیان اینکه شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز امکان عرضه مقادیر کافی این ماده را در بورس نداشته است، گفت: علاوه بر تامین مواد اولیه، در حال حاضر کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی با محدودیت تامین منابع مالی، رشد حداقل ۳۰ درصدی در هزینه‌های تولید در سه ماه اول سال، افزایش شدید نرخ مواد اولیه، بحران در واردات ماشین‌آلات و لوازم یدکی و افزایش نرخ ارز روبه‌رو هستند.
تداوم به شرط حمایت
دبیرکل انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران با اشاره به درخواست این انجمن از وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رفع موانع موجود در تولید، گفت: صنعتگران با تحمل شرایط دشوار و تنگناهای موجود، سهم خود را ادا کرده‌اند و در حال حاضر وظیفه مسوولان است که با حمایت به موقع خود موجب تداوم حضور آنها در فعالیت‌های صنعتی شوند.


سرانه مصرف آب معدنی
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مصرف آب معدنی در کشور چقدر است، گفت: با توجه به آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته در حدود یک میلیارد و ۵۰۰ لیتر آب بسته‌بندی در کشور تولید شده است.
وی با بیان اینکه میزان تقاضا برای آب‌های بسته‌بندی معادل فروش است، اظهار کرد: با توجه به رشد مصرف آب بسته بندی، میزان تقاضا هر سال درصدی افزایش می‌یابد. دبیرکل انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران با بیان اینکه با این حال هنوز سرانه مصرف آب در کشور پایین است، گفت: در حال حاضر در کشور ترکیه سرانه مصرف آب ۱۰۰لیتر است، این در حالی است که این میزان در ایران بین ۱۰ تا ۱۵ لیتر است.
وی در پاسخ به سوال دیگری که در حال حاضر چه میزان کارخانه تولید آب معدنی در کشور وجود دارد، گفت: براساس آمارهای وزارتخانه ۱۲۵ کارخانه در کشور آب معدنی تولید می‌کنند، اما تعدادی از این کارخانه‌ها به دلیل عدم تامین منابع مالی دچار مشکل هستند. با توجه به اینکه این صنعت بسیار هزینه‌بر است در حال حاضر بین ۸۰ تا ۹۰ واحد فعال وجود دارد. فروهر همچنین در مورد وضعیت کارخانه‌های تولید آب معدنی در کشور در مقایسه با سایر کشورها گفت: در حال حاضر ۱۵ کارخانه تولید آب معدنی در کشور از تکنولوژی «های تک» برای تولید آب بسته‌بندی شده استفاده می‌کنند که ۵ کارخانه دارای برند ملی (کارخانه‌ای که در چهار گوشه کشور فعالیت می‌کند) هستند. دبیر کل انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران در پاسخ به این سوال که برای ورود به این صنعت به چه میزان سرمایه‌گذاری نیاز است، گفت: میزان سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک کارخانه آب بسته‌بندی به میزان ظرفیت، نوع بسته‌بندی و ماشین‌آلات وارداتی بستگی دارد، اما حداقل میزان سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک کارخانه ۹ میلیارد تومان و حداکثر آن ۴۰ میلیارد تومان است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago