Categories: اخبار نساجی

اقتصاد کشور با دو فاکتور خروج از رکود و بهبود فضای کسب و کار متحول می شود

 

یک کارشناس مسایل اقتصادی با تاکید بر اینکه خروج از رکود، منجر به تغییر فضای حاکم بر اقتصاد کشور خواهد شد، افزود: دولت یازدهم برای بهبود واقعی فضای اقتصادی کشور عزم جدی دارد و نشانه های آن گام هایی است که برای اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار برداشته است.

امیرحامد توفیقی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: یکی از محورهای برنامه دولت برای خروج از رکود، مجموعه سیاست های اقتصاد کلان است تا این سیاست ها در کنار بهبود فضای کسب و کار سبب تجهیز منابع مالی و تخصیص بهینه آن برای ایجاد تحرک در بخش صادرات شود.

وی بهبود فضای کسب و کار برای توسعه کلیه فعالیت های اقتصادی را تعیین کننده دانست و افزود: قانون بهبود فضای کسب و کار دو سال پیش به تصویب رسید و ابلاغ شد، اما این قانون تاکنون اجرایی نشده است.

این اقتصاددان با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار طی سالهای اخیر به دغدغه اصلی فعالان اقتصادی تبدیل شده، افزود: این شاخص جهانی نشان دهنده شرایط اقتصادهای مختلف برای انجام فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری است اما این شاخص در ایران وضعیت مطلوبی ندارد.

وی تصریح کرد: بعد از آغاز به کار دولت یازدهم، موضوع بهبود فضای کسب و کار مورد توجه قرار گرفت و دستگاههای مربوطه موظف شدند، آیین نامه های لازم را تهیه کنند که ازجمله مواد آن توجه به تدوین سیاست های خروج از رکود است.

توفیقی افزود: براساس شاخصه های بهبود فضای کسب و کار، می توان امیدوار بود که فعالیت اقتصادی در ایران از جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برخوردار شود اما بهبود این شاخص ها به کاهش قوانین دست و پاگیر اداری در صدور مجوز، ثبت شرکت، تشریفات راه اندازی واحد تولیدی و امثال آن بستگی دارد.

وی با اشاره به برنامه دولت برای خروج از رکود، در سال جاری با تاکید بر رفع تنگناهای مالی، افزایش تقاضای موثر ا فرض تداوم تحریم ها، گفت: دولت قصد دارد با اجرای سیاست های خروج از رکود، فرصتی تازه را پیش روی اقتصاد کشور قرار دهد، فرصتی که بتواند فضای حاکم بر اقتصاد را دگرگون کرده و با ایجاد فضای تازه و امیدبخش، نرخ رشد منفی را به سمت نرخ رشد مثبت سوق دهد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با ایجاد فضای خروج از رکود در اقتصاد کشور، آرامش یه بازارها بازگشته و فعالان اقتصادی می توانند با اطمینان محاسبات اداره بنگاه های خود را انجام دهند و شاهد همکاری بیشتر شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت و در نهایت، بهبود اقتصاد کشور باشند.

وی با بیان اینکه برنامه دولت برای خروج از رکود بر رفع تنگناهای مالی، ایجاد تحرک در بخش های توسعه صادرت غیرنفتی و تسهیل صادرات بنا نهاده شده است، افزود: لازم است زمینه مناسبی برای ایجاد ارتباط بهینه بین بخش مالی و بخش واقعی برقرار شود.

توفقی با اشاره به تلاش دولت برای ایجاد مشوق های سرمایه گذاری نیز گفت: روح جهت گیری ها در خصوص مشوق های سرمایه گذاری نشان می دهد، دولت با بهبود اقتصاد می تواند موجب ترغیب سرمایه گذاران داخلی و خارجی شود و با اعتماد به پتانسیل مردمی، شرایط جذب سرمایه ها به کشور را با جدیت دنبال کند.

گفتنی است؛ بانک جهانی در گزارش خود در رابطه با بهبود فضای کسب و کار در بین کشورهای جهانی اعلام کرده، ایران در سال ۲۰۱۳ با ۸ پله سقوط در بین ۱۸۹ کشور حاضر در این گزارش، رتبه ۱۵۲ را به خود اختصاص داد. ایران در حالی در این رتبه بندی ۸ پله سقوط کرده که طبق گزارش بانک جهانی، ۱۱۴ دولت در گوشه و کنار جهان به آهنگ تلاش خود برای بهبود فضای کسب و کار شتاب بخشیده اند.

‘فضای کسب و کار به مجموعه عواملی اطلاق می شود که در بیرون از بنگاه وجود دارد و بر عملکرد بنگاه اثری تعیین کننده دارد.’

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

19 ساعت ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

1 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

1 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

1 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

2 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

2 روز ago