Categories: اخبار نساجی

حمایت های مالی از کارآفرینان واقعی نبوده است

 

مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران گفت: حمایت های مالی بانک ها و تسهیلات دولتی برای کارآفرینان واقعی نبوده است.

به گزارش ایرنا، «لطف الله آجدانی» روز شنبه در آیین افتتاحیه نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی دانشگاه علمی و کاربردی صنایع چوب و کاغذ مازندران افزود: دست های مافیایی مانع عملیاتی شدن دستاوردهای پژوهشی در این استان می شوند.

وی ادامه داد: در کارآفرینی این مشکل وجود دارد که ایده های جدید منافع برخی ها را به مخاطره می اندازد که یا باید بپذیرند و یا مقاومت کنند که این افراد همچنان مقاومت می کنند چرا که رسیدن به منافع در سیستم وضع موجود آسان تر و کم هزینه تر است.

وی با بیان فعالیت های صورت گرفته در حوزه نانو و فناوری در مازندران گفت: متخصصان این حوزه موفق به دستیابی به فناوری ساخت نخستین تصفیه خانه شیرابه زباله جهان در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل شده اند.

آجدانی با اشاره به این که معاونت فناوری ریاست جمهوری این طرح را تایید کرد و استانداری مازندران به عنوان کارفرمای اجرای این طرح انتخاب شده است، ادامه داد: این دستاورد علمی به صورت پایلوت در شهرداری ساری اجرا شده و ۱۰۰ درصد موفق بوده است.

مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران گفت: وقتی این دستاورد پژوهشی به صورت گسترده برای حل مشکل چندین ساله مازندران برنامه عملیاتی را شروع کرد، هزاران دست مافیایی مانع می شوند چرا که سیستم سنتی وضع موجود در واقع متضمن حفظ منافع عده ای خاص است و مانع استفاده از تکنولوژی جدید می شوند.

آجدانی تاکید کرد: باید شفاف سازی کنیم که چه مقدار از حمایت های مالی بانک ها برای حمایت از کارآفرینان واقعی بکار رفته است و یا کارخانه هایی که ردیف اعتباری ملی و استانی را دریافت کرده اند، کارآفرین بوده اند.

وی اظهار داشت: امروز استانداری مازندران خجالت می کشد که شماری از کارآفرین سرمایه خود را برای ایجاد خط تولید و اشتغال گذاشته اند ولی با مشکل مواجه می شوند.

آجدانی با بیان این که استانداری مازندران به جد پیگیر عملیاتی کردن ارتباط بین صنعت و دانشگاه است، گفت: تنها به نمایش گذاشتن ایده ها صحیح نیست و باید کارآفرینان واقعی و لایق را بر اساس معیار های صحیح شناسایی و از آنان به طور عملیاتی حمایت کنیم.

وی با اشاره به این که بین کارخانه دار و کارآفرین فرق است و برنامه های حمایتی را با شناخت درست از آنان به شعار عملیاتی تبدیل کنیم، ادامه داد: کارآفرینی و حمایت از آنان همانند حکایت ماده ۱۰۰ شهرداری است که می گویند به این شکل اگر بسازید خلاف است اما اشکالی ندارد، شما بسازید و جریمه اش را بپردازید.

مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران گفت: این رویه به این معنی است که مدیریت شهری توان درآمدزایی ندارد و بخشی از درآمد خود را از مسیر خلاف تامین می کند.

آجدانی خاطر نشان کرد: سال هاست که پیوند دانشگاه و صنعت، تولید علم و ایده پردازی و تبدیل ایده به ثروت را مطرح می کنیم، اما همچنان تعریف درستی در عمل از کارآفرینی ارایه نکرده ایم.

وی با بیان این که با ایجاد ثروت و ارزش افزوده هیچ کس مخالف نیست و دغدغه همه مردم و مسوولان نیز شده است، ادامه داد: چالش اصلی بخش خصوصی و دولت در واقع عملیاتی کردن تدبیر کارآمد و تحقق شعارها است.

وی با اشاره به این که قصه توجه به علم و ارتباط بین دانشگاه و صنعت برای اهل دانشگاه و صنعت نا آشنا نیست، اظهار داشت: زمانی باید صحبت از کارآفرینی کنیم که تعریف درستی از کارآفرین داشته باشیم و مصادیق آن را بشناسیم.

آجدانی تصریح کرد: احصاء درست مصادیق کارآفرینی بسیار مهم است ولی آیا مصادیق و ظرفیت های کارآفرینی در مازندران به درستی احصا شده است؟.

وی ادامه داد: امسال ۱۰۰ درصد اعتبار پژوهشی مازندران افزایش یافت و ۱۶۰ طرح تحقیقایی نیز اجرایی شد اما باید پرسید چند گره از مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی استان حل شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago