Categories: اخبار نساجی

انتقال زیان شرکتهای توزیع برق به دولت

وزیر نیرو با تشریح ساز و کار جدید دولت برای واگذاری شرکتهای توزیع برق از احتمال انتقال زیان این شرکتها به توانیر خبر داد و اعلام کرد: وزارت نیرو لیست ۴۶ نیروگاه برای واگذاری را به سازمان خصوی سازی ارسال کرد.

به گزارش افکارنیوز، مجید نامجو در گفتگو با مهر درباره برنامه وزارت نیرو برای واگذاری شرکتهای توزیع برق به بخش خصوصی گفت: بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، امکان واگذاری کل زنجیره تولید، انتقال و توزیع برق به بخش خصوصی وجود دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه دولت برای واگذاری شرکتهای توزیع برق برنامه ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده است، تصریح کرد: در حال حاضر اکثر شرکتهای توزیع برق استانی جز شرکتهای زیان ده کشور هستند.

این عضو کابینه دولت دهم با تاکید بر اینکه اگر در شرایط فعلی شرکتهای توزیع برق به هیات عالی واگذاری معرفی شوند امکان خصوصی سازی این شرکتها فراهم نیست، اظهار داشت: بر این اساس قرار است زیان انباشته شرکتهای توزیع برق به دولت منتقل شود.

این مقام مسئول از فاصله قیمت تکلیفی برق و قیمت واقعی این حامل انرژی به عنوان یک چالش دیگر در وگذاری شرکتهای توزیع برق یاد کرد و افزود: قرار است به زودی مصوبه ای توسط دولت ابلاغ شود که در صورت ابلاغ آن، زیان انباشته شرکتهای توزیع برق به توانیر منتقل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه با ابلاغ این مصوبه امکان واگذاری شرکتهای توزیع برق سراسر کشور در سال ۱۳۹۱ وجود دارد، در خصوص واگذاری برخی از نیروگاهها به بخش خصوصی، توضیح داد: تاکنون وزارت نیرو لیست ۴۶ نیروگاه قابل واگذاری را به سازمان خصوصی سازی ارائه کرده است.

به گفته نامجو واگذاری این ۴۶ نیروگاه برق توسط سازمان خصوصی سازی تعیین تکلیف خواهد شد.

وزیر نیرو پیش از این از دستور جدید رئیس جمهوری برای فروش نیروگاه‌ها به بانکها خبر داده و تاکید کرده بود: بانکها با استفاده از قیمت نیروگا‌هها، مطالبات پیمانکاران خرد را پرداخت می‌کنند.

محمد بهزاد هم پیشتر در گفتگو با مهر با اعلام اینکه واگذاری ۲۰ شرکت توزیع برق استانی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، گفته بود: با موافقت هیات دولت مقرر شده است که زیان شرکتهای توزیع برق به توانیر منتقل شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژِی با تاکید بر اینکه بر این اساس شرکتهای توزیع نیروی بدون زیانی به بخش خصوصی واگذار خواهند شد، تصریح کرده بود: در حال حاضر مراحل نهایی واگذاری شرکتهای توزیع نیرو در حال انجام است.

این در حالی است که کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اصل ۴۴ مجلس نهایی نشدن نحوه ثبت سوخت به نرخ آزاد در نیروگاهها، وجود طرحهای توسعه‌ای در برخی از نیروگاهها و عدم تمایل متقاضیان و خریداران برای انجام طرحهای توسعه‌ای، مشکلات نقدینگی صنعت برق و افزایش مطالبات پیمانکاران و در نتیجه بروز مشکلاتی در روند اجرایی نیروگاهها را از مهمترین مشکلات عدم واگذاری کامل نیروگاهها اعلام کرده بود.

به گزارش مهر، از ابتدای واگذاری نیروگاهها تاکنون ۴۵ نیروگاه که حدود ۸۰ درصد ظرفیت نیروگاههای دولتی بوده آماده واگذاری شده ضمن آنکه در شرایط فعلی ۱۵ نیروگاه خلیج فارس، آبادان، بیستون، دماوند، فارس، خوی، تبریز، طوس، مشهد، بینالود، قم، گیلان، شهید منتظری، منتظرقائم و لوشان در مجموع با ظرفیت تولید ۱۲.۳ هزارمگاوات برق واگذار و یا آماده واگذاری است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago