اخبار نساجیمقالات نساجی

اندازه گیری عسلک پنبه جهت ارتقای کیفیت پنبه کشت شده در کشور

قاسم حیدری
ghasem@aut.ac.ir

از جمله معایب پنبه با میزان عسلک بالا می توان به پیچیدگی بالای الیاف دور غلتک ها در سالن ریسندگی، پارگی بالای نخ، راندمان پایین در کاردینگ و پاساژ، مشکلات انبارداری که با افزایش زمان انبارداری پنبه با عسلک بالا، با افزایش فعالیت میکروارگانیسم ها، استحکام الیاف کم می شود و باعث تغییر رنگ می شود.

چرایی بوجود آمدن عسلک پنبه می بایست توسط کارشناسان بخش کشاورزی مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اینکه پنبه ایرانی کماکان با مشکل عسلک پنبه درگیر است، نیاز به افزایش اقدامات و مطالعات و آزمایشات و تحقیقات در این حوزه بسیار حایز اهمیت می باشد. در این مقاله به یک روش شناسایی و درجه بندی میزان عسلک پنبه پرداخته خواهد شد که با هزینه بسیار پایین میسر است و برای هر کارخانه ریسندگی و پنبه پاک کنی پیشنهاد می شود.

عسلک پنبه

اندازه گیری عسلک پنبه با استفاده از محلول شناسایی بندیکت:

لوازم آزمایشگاهی مورد نیاز:

اندازه گیری عسلک پنبه

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

روش انجاج آزمایش:

۱گرم از نمونه استاندار از عدل پنبه مورد نظر تهیه می کنیم. نمونه باید بگونه ای باشد که خضوضیات آن بیانگر خصوصیات کل عدل مورد بررسی باشد. نمونه را داخل ارلن گذاشته و ۲۰م.ل. آب مقطر و ۱۰ م.ل. از محلول بندیکت به آن می ریزیم و درپوش ارلن مایر را محکم می بندیم. ارلن را داخل بشر با آب جوشیدن قرار می دهیم و ۵ دقیقه در این حالت می گذاریم. بعد از ۵ دقیقه ارلن را برداشته و باز و با هم زن هم زده و نمونه را از داخل لوله آزمایش بیرون می کشیم. کاغذ سفیدی پشت لوله آزمایش قرار می دهیم تا بتوانیم رنگ محلول باقیمانده در لوله آزمایش را شناسایی کنیم.

آزمایش

بدین ترتیب میزان عسلک پنبه شناسایی و دسته بندی می شود.

اندازه گیری

با اندازه گیری میزان عسلک پنبه در کارخانجات ریسندگی، امید است مطالبه گری ریسندگان از کشاورزان جهت کاهش عسلک پنبه بیشتر شده و سبب همت مضاعف کشاورزان به کاهش عسلک پنبه کشت شده می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×