اخبار نساجی

بازار لوازم خانگی در انتظار تصمیم نهایی دولت

 

بازار لوازم خانگی در انتظار تصمیم نهایی دولت

در حالی هنوز تکلیف نهایی توقف واردات لوازم خانگی به کشور یا از سر گرفته شدن آن از سوی سازمان توسعه تجارت مشخص نشده است که واردکنندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی تلاش‌های خود را برای به کرسی نشاندن نظرشان تشدید کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ براساس آخرین اخبار منتشر شده هم‌اکنون ثبت سفارش واردات اکثر لوازم خانگی همچنان متوقف بوده و تنها ثبت سفارش اقلامی مانند کولرهای گازی آنهم با تفکیکی که از سوی سازمان توسعه تجارت صورت گرفته ممکن است. ماشین لباسشویی غیرخانگی هم بدون محدودیت ثبت سفارش می‌شود.

در همین حال رییس سازمان توسعه تجارت نیز طی اظهاراتی اعلام کرد که ثبت سفارش واردات انواع تهویه‌ها و کولرهای گازی، انواع دوربین‌های عکاسی و لباسشویی غیرخانگی آزاد شده است.

به این ترتیب می‌توان گفت که هم‌اکنون عملا به جز انواع تهویه‌ها و کولرهای گازی ثبت سفارش واردات سایر لوازم خانگی ممنوع بوده و تا این جای کار شرایط به نفع تولیدکنندگان داخلی تمام شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سازمان توسعه تجارت تاکنون گزارش مشخصی درباره آمار دقیق واردات لوازم خانگی به کشور منتشر نکرده است، اما بررسی‌های خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که یخچال فریزرهای مجهز به درهای خارجی مجزا جداگانه، ماشین‌های رختشویی تمام اتوماتیک با ظرفیت حداکثر ۱۰ کیلوگرم و دستگاه تهویه مطبوع دو تکه (split unit) ازنوع دیواری سه کالای اصلی وارداتی در حوزه لوازم خانگی هستند. مجموع ارزش واردات این قلم کالا به کشور در هفت ماهه سال جاری به حدود ۳۹۰ میلیون دلار رسید. در سال ۱۳۹۰ نیز همین سه قلم کالا عمده‌ترین لوازم خانگی وارداتی به کشور بودند که مجموع ارزش واردات آنها به بیش از ۶۳۵ میلیون دلار رسید.

در همین حال براساس آماری نیز که از سوی رییس انجمن صنایع لوازم خانگی منتشر شده سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه یخچال فریزر، ۵۰۰ هزار دستگاه لباس‌شویی، ۵۰ هزار دستگاه اجاق گاز و ۱.۵ میلیون دستگاه نیز جارو برقی وارد کشور می‌شود.

علاوه بر لوازم خانگی سالانه حجم زیادی قطعات و تجهیزات موردنیاز تولیدکنندگان و مونتاژکاران لوازم خانگی مانند ماژول‌های نمایشگر نیز وارد کشور می‌شود که البته این حوزه ارتباطی با ممنوعیت‌های وارداتی پیدا نمی‌کند.

در همین حال واردکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی در تلاش هستند تا جلوی ممنوعیت واردات لوازم خانگی پرمصرف را بگیرند. به گفته رییس اتحادیه لوازم خانگی توقف ثبت سفارش برای واردات مربوط به کلیه لوازم خانگی می‌شود اما به وزیر صنعت و تجارت پیشنهاد کرده‌ایم این ممنوعیت تنها شامل آن دسته از لوازمی شود که کشور در تولید آنها به سطح مطلوبی رسیده است. بنابراین واردات اقلامی مانند لباسشویی تا هفت کیلوگرم، یخچال تا ۲۰ فوت و تلویزیون تا ۴۶ اینچ نباید ممنوع شود.

این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی هم تلاش خود را برای متوقف کردن کالاهای وارداتی مشابه تولید داخل تشدید کرده‌اند. رییس انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان این‌که مافیای لوازم خانگی به شدت در پی لغو ممنوعیت ثبت سفارش واردات لوازم خانگی به کشور است، به ایسنا می‌گوید: ۶۵ درصد بازار لوازم خانگی کشور در اختیار برند‌های خارجی است و آنها در کنار توزیع‌کنندگان خارجی به دولت فشار می‌آورند که واردات همه لوازم خانگی آزاد شود.

به گفته محمدرضا دیانی انجمن صنایع لوازم خانگی می‌تواند این تعهد را به دولت بدهد که در صورت توقف واردات لوازم خانگی به کشور قیمتها به هیچ عنوان افزایش نخواهد یافت و تولید‌کنندگان طی یک برنامه زمان‌بندی شده کیفیت و فناوری خود را افزایش می‌دهند.

در همین حال دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی هم به ایسنا می‌گوید: با توجه به محدودیت‌های ارزی به وجود آمده در کشور بهتر است ارز کشور صرف واردات لوازم خانگی دارای مشابه تولید داخل نشود. هم‌اکنون تنها از ۳۰ درصد ظرفیت موجود در صنعت لوازم خانگی کشور استفاده می‌شود و این به آن معناست که ما نیاز به سرمایه‌گذاری جدید در این صنعت نداریم و می‌توانیم با فعال کردن ۷۰ درصد ظرفیت غیرفعال بیش از نیاز کشور لوازم خانگی تولید و حتی برای صادرات برنامه‌ریزی کنیم.

محمد نوری‌پور با اشاره به این‌که کشور در بسیاری از حوزه‌های لوازم خانگی توانایی تولید انبوه و تامین نیاز بازار داخلی را دارد، عنوان کرده است: در حوزه‌هایی مانند ماشین ظرفشویی و ماکروویو نیز مشخص است که تولید داخلی چندانی نداریم و به طور طبیعی نباید در این موارد واردات کالا ممنوع شود.

اسماعیل بازارچی، دبیر انجمن صنایع همگن گازسوز نیز در گفت‌وگو با ایسنا عنوان می‌کند: در مورد بسیاری از محصولات لوازم خانگی مانند اجاق گاز کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش محصولات داخلی در شرایط مناسبی نسبت به رقبای خارجی قرار دارد و ما نیازی به واردات در این حوزه‌ها نداریم.

با توجه به اظهاراتی که تاکنون از سوی مسئولان دولتی مطرح شده است،‌ به نظر می‌رسد تا این جای کار لابی تولیدکنندگان لوازم خانگی برای متوقف کردن واردات این محصولات قوی‌تر از لابی واردکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی خارجی عمل کرده است. باید منتظر ماند و دید که در راند بعدی مبارزه بین تولیدکنندگان و واردکنندگان لوازم خانگی اوضاع به نفع کدام دسته تغییر خواهد کرد. سازمان توسعه تجارت قرار است به زودی فهرست نهایی ممنوعیتهای وارداتی را اعلام کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×