اخبار نساجی

بازدهی ۳.۲ درصدی بورس در ۱۳ روز کاری نخست سال

 

بازدهی ۳.۲ درصدی بورس در ۱۳ روز کاری نخست سال

شاخص بورس از ابتدای سال تا چهارشنبه گذشته ۸۵۲ واحد رشد کرد تا میانگین بازدهی سرمایه گذاری بازار سهام در ۱۳ روز کاری به ۳.۲ درصد برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، بازار سهام در حالی از ابتدای سال تا چهارشنبه گذشته ۱۳ روز کاری را پشت سر گذاشته که طی این مدت دو هفته را با رشد ارقام شاخص و یک هفته را با کاهش اعداد به پایان رسانده و با نوسان های طبیعی و گاه غیر طبیعی روبرو شده است.

براساس این گزارش ،در طول این سه هفته کاری بیش از ۲.۶ میلیارد سهم عادی و حق تقدم به ارزش ۸ میلیارد تومان توسط ۸۱ هزار و ۲۸۰ نفر داد و ستد شده تا اوضاع بازار سهام برخلاف مدت مشابه سال قبل چندان جالب نباشد، اما به اعتقاد برخی کارشناسان این وضعیت شاید در نگاه اول چندان به مذاق سرمایه گذاران خوش نیاید ولی می تواند مانع از طرح مباحث سال گذشته بورس مبنی بر حبابی بودن قیمت ها در هفته های آغازین سال پیش باشد. در نتیجه می توان به رشد صعودی اما آرام قیمت ها و شاخص در هفته های آینده امیدوار بود.

این دسته از کارشناسان مهمترین موضوع موثر در روند آینده بازار سهام را ناشی از نتیجه مذاکرات امروز و فردای ایران با گروه ۱+۵ ارزیابی کرده و بر این باورند در شرایطی افکار عمومی جامعه سرمایه گذاران به نتایج مثبت این مذاکرات دل بسته اند که در صورت قطعی شدن نتایج مثبت این مذاکرات ، بازار سهام بلافاصله با جهش بی سابقه قیمت ها و شاخص روبرو خواهد شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به هرحال فارغ از نتایج این مذاکرات ، برآیند افت و خیر ۱۳ روز کاری گذشته شاخص بورس نشان می دهد به دنبال افزایش قیمت سهام شرکت های حاضر در دو گروه پتروشیمی و معادن و همچنین برخی تک سهم ها، شاخص بورس با ۸۵۲ واحد به عدد ۲۶ هزار و ۷۵۷ واحد یعنی بالاترین رقم سال جاری خود رسید تا میانگین بازدهی سرمایه گذاری با ۳.۲ درصد سود همراه باشد.

*مقبول ترین سهام بورس در سومین هفته کاری

بر پایه این گزارش، طی ۵ روز کاری هفته پیش هم بالغ بر ۱.۱ میلیارد سهم به ارزش ۳۶۳ میلیارد تومان داد وستد شد. این تعداد سهام در حالی توسط ۳۷ هزار و ۶۱ نفر از سهامداران خرد و کلان خریداری شد که بررسی جزئیات معامله هر کدام از شرکت های حاضر در تابلوی معاملات نشان می دهد شرکت های سرمایه گذاری غدیر و سایپا با هزار و ۶۶۸ و هزار و ۹۳ نفر ، دارای بیشترین تعداد خریداران بودند اما در مقایسه با مدت سال قبل تعداد مقبول ترین سهام در یک هفته به شدت کاهش یافته است، چرا که در سال گذشته به طور معمول شرکت های اول تا سوم بیش از ۵ و گاه تا ۷ هزار نفر را به خود جذب می کردند.

به هرحال بعد از این دو شرکت ، دو شرکت کالسیمین و ملی مس با ۸۸۵ و ۸۶۱ خریدار و شرکت های آلومینیوم ایران، فولاد مبارکه ، سرمایه گذاری پتروشیمی ، توسعه معادن روی و سرمایه گذاری سایپا به ترتیب با ۷۹۹، ۷۸۴، ۷۷۴ ، ۷۵۹ و ۷۳۹۶ در زمره سهام مقبول هفته گذشته بورس قرار گرفتند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×