Categories: اخبار نساجی

بازنشستگان تامین اجتماعی در انتظار پرداخت بدهی ۵ هزارمیلیارد تومانی کارفرمایان

ایران گزارش می دهد

ارتقای سطح معیشتی بازنشستگان و مستمری بگیران از مهمترین و اصلی ترین سیاست های راهبردی صندوق تامین اجتماعی در سال جاری است به طوری که با شروع فعالیت مدیریت جدید تامین اجتماعی طرح ها و برنامه های گوناگونی برای بهبود وضعیت اقتصادی و ترمیم حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دستور کار بزرگترین صندوق بیمه ای کشور قرار گرفت.
یکی از مهمترین برنامه هایی که طی ده روز گذشته از سوی مسئولان تامین اجتماعی اعلام شده پرداخت ۱۰۰هزارتومان به مجموع حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی است که این خبر بازخوردهای مثبت و امیدوارکننده ای را در میان یک میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته داشته است. اگرچه در این بین برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تشکل های کارگری نسبت به اجرای این برنامه انتقاد کرده اند اما در مجموع جامعه هدف و تحت پوشش تامین اجتماعی افزایش ۱۰۰ هزار تومانی به حقوق بازنشستگان را گام بزرگی در ایجاد آرامش و افزایش رفاه اجتماعی این قشر عظیم و زحمتکش جامعه می داند. در این راستا پرداخت بدهی کارفرمایان سراسر کشور تاثیر بسزایی در اجرا و تحقق برنامه های مدیریت جدید تامین اجتماعی برای بازنشستگان این صندوق بیمه ای خواهد داشت زیرا عمده درآمد صندوق تامین اجتماعی از محل حق بیمه های کارفرمایان و کارگران تامین می شود، بنابراین پرداخت به موقع و کامل بدهی های کارفرمایان به صندوق تامین اجتماعی نه تنها این نهاد عمومی غیردولتی را به لحاظ منابع مالی و نقدینگی تقویت خواهد کرد بلکه این فرصت و امکان را برای مسئولان تامین اجتماعی فراهم می کند تا تعهدات و وظایف قانونی خود را در قبال شمار زیادی از بیمه شدگان، مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی به نحو احسن و مطلوبی انجام دهند.

پرداخت بموقع حق بیمه و اجرای تعهدات تامین اجتماعی
به اعتقاد کارشناسان و متخصصان امور بیمه ای با توجه به وضعیت مالی صندوق تامین اجتماعی اگر این صندوق در شرایط کنونی از سوی شرکای اجتماعی خود از جمله کارفرمایان مورد حمایت قرار گیرد و منابع مالی مناسبی برای آن تامین شود به طور قطع صندوق می تواند در زمینه توسعه و ارتقای کمی و کیفی برنامه های خود که عیناً در راستای سیاست های حمایتی و کلان دولت در بخش رفاه اجتماعی است گام های قابل قبول و اثرگذاری بویژه در معیشت و ارتقای حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی بردارد. آنها بر این باورند بخشی از منابع مالی صندوق تامین اجتماعی از محل درآمدهای حاصل از خسارات جرایم نقدی است که اگر این درآمدها بموقع وصول نشود به طور قطع مسئولان تامین اجتماعی در اجرای برنامه ها با مشکل و چالش های اساسی روبه رو خواهند شد. این در حالی است که ارسال بموقع لیست و پرداخت حق بیمه کارگران موجب امنیت شغلی، ایمنی محیط کار، افزایش تولید و مشارکت فعال تشکل های صنفی و کارگری خواهد شد که این مختصات در سایه همکاری و تعامل کارفرمایان با تامین اجتماعی حاصل خواهد شد.

بدهی ۵ هزار میلیاردی کارفرمایان
محمد حسین زدا مدیرکل درآمد حق بیمه تامین اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار در این باره می گوید: صندوق تامین اجتماعی در شرایط کنونی به عنوان بزرگترین و گسترده ترین نهاد نظام تامین اجتماعی هم از نظر گستره فعالیت ها و هم از نظر جمعیت تحت پوشش در کشور است و هم اینک بیش از ۳۴ میلیون بیمه شده و بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بازنشسته و مستمری بگیر دارد، به همین خاطر مهمترین سیاست صندوق صیانت از حقوق بیمه شدگان و کارفرمایان و اجرای تعهدات و وظایف قانونی نسبت به جامعه هدف است. کارفرمایان نیز به عنوان موثرترین شرکای اجتماعی صندوق نقش تعیین کننده ای در اجرا شدن و به ثمر نشستن برنامه ها و طرح های تامین اجتماعی دارند، زیرا آنها بر اساس تکلیف قانونی در پرداخت حق بیمه کارگران به صندوق تامین اجتماعی نه تنها امنیت، آرامش، آسایش، رفاه و ثبات شغلی را برای نیروهای مولد کشور فراهم می سازند، بلکه صندوق را در مواجه شدن با چالش ها و مشکلات اقتصادی، صیانت خواهند کرد و همچنین این فرصت را برای تامین اجتماعی ایجاد می کنند تا به گروه های دیگر همچون بازنشستگان و مستمری بگیران خدمات مناسبی ارائه شود.
وی می افزاید: یکی از برنامه هایی که هم اینک در دستور کار صندوق تامین اجتماعی قرار دارد پرداخت ۱۰۰ هزار تومان به مجموع حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران است که باتوجه به تعداد و جمعیت تحت پوشش این افراد برای محقق کردن این برنامه در حال حاضر تمامی مسئولان صندوق در تلاشند تا در موعد مقرر این وعده عملی شود که خوشبختانه با پیگیری و تلاش های بی وقفه مدیریت تامین اجتماعی ساز و کارهای لازم آماده شده است تا از این طریق بخشی از دغدغه های ناشی از سنگینی هزینه های زندگی بازنشستگان کاسته شود و نگرانی آنها در تامین معاش برطرف شود.
مدیرکل درآمد حق بیمه تامین اجتماعی با اشاره به اینکه این اقدامات با همکاری دیگر شرکای اجتماعی صندوق تکمیل خواهد شد اظهار می دارد پرداخت بدهی کارفرمایان کشور که در حال حاضر رقمی نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان است می تواند توان صندوق را در اجرای تعهدات و وظایفش افزایش دهد، البته ناگفته نماند براساس تاکید مدیرعامل تامین اجتماعی حمایت از اشتغالزایی و کار و تولید و صیانت از حقوق بیمه شدگان از مهم ترین اولویت هایی است که سرلوحه کار مدیران صندوق قرار دارد و در این زمینه ایجاد تسهیلات و مشوق ها برای کارفرمایان به عنوان یکی دیگر از برنامه های حمایتی مدنظر است. زدا با بیان اینکه کارفرمایان یکی از بزرگترین حامیان صندوق تامین اجتماعی هستند می افزاید: در حال حاضر برخی از کارگاه ها و کارخانجات تولیدی و صنعتی متاسفانه به علت عدم پرداخت حق بیمه کارگران خود که عمدتاً مربوط به سال های گذشته است بدهی کلانی دارند که اگر این بدهی ها پرداخت شود قطعاً صندوق تامین اجتماعی قادر خواهد بود سطح خدمات خود را ارتقا دهد و جمعیت بیشتری را تحت پوشش بیمه قرار دهد. به طور مثال کارخانه نیشکر هفت تپه در حال حاضر نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است و یا اینکه اکثر نساجی های کشور نیز جزو بزرگترین بدهکاران صندوق هستند. بنابراین اگر کارفرمایان تکلیف قانونی خود را به موقع انجام دهند تامین اجتماعی نیز در اجرای برنامه ها و طرح هایش گام های اساسی برخواهد داشت.

روزنامه ایران، شماره ۵۱۱۹ به تاریخ ۱۷/۴/۹۱، صفحه ۱۴ (تامین اجتماعی)

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

19 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

20 ساعت ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

20 ساعت ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago