Categories: اخبار نساجی

برقراری خطوط اعتبار خریدار ایران با ۱۵ کشور هدف صادراتی

 

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از برقراری خطوط اعتبار خریدار ایران با پانزده کشور هدف صادراتی خبرداد و گفت: صادرات نیازمند حمایت ویژه است.

طاهر شه‌حامد در گفتگو با مهر با تاکید بر اهمیت توسعه صادرات کشور در زمینه صنایع دانش‌بنیان گفت: توسعه فعالیت ها و افزایش صادرات محصولات و خدمات با فن آوری بالا، به طور قطع مورد توجه ویژه دولت جدید قرار دارد و بر این اساس، صندوق ضمانت صادرات ایران نیز آمادگی حمایت همه جانبه برای توسعه بازارها و افزایش صادرات هایتک را دارد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: البته تلاش‌های فعالان اقتصادی و دانشمندان ایرانی فعال در عرصه‌های مختلف هوا فضا، رادیو داروها، فن آوری نانو، رسیدن به رکورد ۹۰۰ میلیون دلاری صادرات در این بخش را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به هدف گذاری صادراتی ۴ میلیارد دلاری برای صنایع های تک در سال جاری تصریح کرد: بر اساس سند چشم انداز و افق اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۴، سهم ۲۰ درصدی برای صادرات محصولات دانش بنیان و خدمات با فن آوری بالا از کل صادرات کشور دیده شده است.

به گفته شه حامد، با توجه به حجم ۳۲ میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی در سال قبل، باید برای حدود ۶.۴ میلیارد دلار برای صادرات این صنعت هدفگذاری کنیم که با توجه به برنامه ریزی های دولت برای خروج از شرایط تحریم، حتما شاهد توسعه صادرات کشور خواهیم بود و از هم اکنون باید به فکر برنامه ریزی جهت توسعه بازارها و صادرات محصولات دانش بنیان باشیم.

رئیس هیات مدیره صندوق با تاکید بر نقش صندوق ضمانت صادرات در توسعه صادرات غیرنفتی کشور و کاهش دغدغه صادر کنندگان برای وصول مطالبات کالا و خدمات صادراتی از خریداران خارجی افزود: اعتقاد ما بر آن است که محصولات بیمه ای و ضمانتی و فرآیندهای داخلی صندوق ضمانت صادرات ایران نیز باید به صورت سفارشی و متناسب با نیازهای هر بخش اقتصادی تعبیه و آماده سازی شود تا جوابگویی نیازهای فعالان اقتصادی آن بخش باشد.

وی اظهار داشت: بر همین اساس ابزارها و رویه های داخلی و بخصوص اعتبار سنجی از شرکتهای صادراتی فعال در صنایع با فن آوری بالا در صندوق مورد بازنگری قرار گرفته تا جوابگوی نیاز شرکتهای صادراتی نو پا در عرصه هایتک و با چشم انداز مثبت برای توسعه بازارها باشد.

این مقام مسئول با انتقاد ازعدم وجود تنوع در بازارهای هدف صادراتی و محدود بودن آن به چند کشور همسایه، ‌تنوع بخشی به بازارهای هدف را، با توجه به وزن و ماهیت کالاها و خدمات صادراتی و در نظر گرفتن صرفه اقتصادی مقوله حمل و نقل، از اولویتهای ضروری صادر کنندگان دانست و اعلام کرد: صندوق ضمانت صادرات آماده است که صادرات کالا و خدمات ایرانی را در هر پنج قاره جهان تحت پوشش و حمایت خود قرار دهد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم استفاده از ابزارهای تامین مالی صادرات برای صنایع با فن آوری بالا برای افزایش توان رقابت شرکتهای ایرانی با رقبای خارجی گفت: به پیشنهاد صندوق ضمانت صادرات ایران مقرر گردیده خطوط اعتباری فی مابین جمهوری اسلامی ایران و بالغ بر ۱۵ کشور در قالب اعتبار خریدار گشایش یابد.

شه حامد ابراز امیدواری کرد: فعالان این صنعت که معمولا در تامین وثایق بانکی مورد نیاز برای اخذ تسهیلات صادراتی در مرحله قبل از حمل با مشکل مواجه هستند، بتوانند با استفاده از این خطوط اعتباری نسبت به تامین سرمایه در گردش خود به منظور صادرات نهایی محصولات و خدمات هایتک، بیشترین بهره برداری را صورت دهند.

به گفته وی، در این ساز و کار بانک عامل تامین مالی کننده ایرانی به منظور تکمیل پروژه صادراتی از جانب خریدار خارجی وجه کالا/ خدمات صادراتی را به شرکت ایرانی پرداخت می نماید و این پرداخت با توجه به اعتبار سنجی صندوق از خریدار خارجی مربوطه و صدور ضمانت نامه اعتبار خریدار به ذینفعی بانک خواهد بود.

شه حامد در پایان اظهار داشت: حجم تجارت جهانی از محصولات با فن آوریهای بالا و نوین بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد دلار بوده و در برنامه پنجم توسعه سهم ۳ درصدی از تجارت این صنعت برای کشور در نظر گرفته شده و لذا پیشرفتهای حاصله در این صنعت، اگرچه مثبت ولی با برنامه فاصله زیادی دارد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago