Categories: اخبار نساجی

برندها چه چیزهایی را در ذهن ما تداعی می کند …

 

یک برند می تواند معنای مختلف زیر را داشته باشد

ویژگی ها : اولین چیزی که برند در ذهن تداعی می کند ویژگی های خاص است . بنابراین با شنیدن نام مرسدس این ویژگی ها به ذهن متبادر می شود: قیمت بالا ، ساخت خوب ، مهندسی عالی ، دوام پذیری ، حیثیت و اعتبار ، قیمت دست دوم بالا ، سرعت و غیره . شرکت شاید فقط از یکی دو مورد این ویژگی ها را در تبلیغات به کار برد . سال هاست مرسدس می گوید :«مهندسی ای که در هیچ اتومبیلی در جهان به کار گرفته نشده است » . این عنوان تبلیغاتی به عنوان سکوی جایگاه یابی به تصور درباره بقیه ویژگی های اتومبیل هم کمک کرده است .

مزایا : یک برند چیزی بیش از مجموعه ای از ویژگی هاست . مشتریان خریدار ویژگی نیستند بلکه به دنبال مزیتها هستند . ویژگی ها باید به مزایا عملیاتی و یا عاطفی تبدیل شوند . ویژگی “دوام پذیری” به مزیت عملیاتی “من مجبور نخواهم بود هر چند سال یک بار اتومبیلی نو بخرم ” تبدیل می شود . ویژگی ارزشمند هم مزیت عاطفی : ” اتومبیل کمک کند من احساس کنم مهم و پسینده هستم ” را به دنبال دارد . ویژگی “ساخت خوب” هم ممکن است به مزیت عاطفی و عملیاتی ، “در صورت بروز حادثه به من آسیبی وارد نمی شود ” تبدیل شود . فواید برند : همچنین درباره فوایدی که تولید کننده ارائه می کند هم مطالب گفتنی ای دارد . بدین ترتیب مرسدس سمبل عملکرد خوب ، ایمنی ، حیثیت و اعتبار و نظایر آن است . بازاریاب برند باید درباره گروه های خاصی از خریداران اتومبیل که به دنبال این فواید هستند تعمق و بررسی کند .

فرهنگ : برند ممکن است نشانگر فرهنگ خاصی باشد . اتومبیل مرسدس بیانگر فرهنگ آلمانی است . یعنی نظم کارآمدی و کیفیت برتر .

شخصیت :برند همچنین می تواند شخصیت خاصی را در ذهن مجسم کند . اگر برند یک شخص ، حیوان یا شیئی می بود ، چه چیزی به ذهن خطور می کرد ؟ مرسدس ممکن است یک رئیس نافهم (شخص) ، یک شیر حاکم (حیوان )، یک کاخ متروک ( شیء) را برساندو القاء کند . گاه هم ممکن است شخصیت یک شخص یا سخنگو را به خود گیرد .

استفاده کننده : برند نوع مصرف کننده ای که کالا می خرد یا از آن استفاده می کند را می رساند . ما یقیناً شگفت زده خواهیم شد اگر منشی ۲۰ساله ای را ببینیم که اتومبیل مرسدس می راند . در عوض انتظار داریم مدیر سطح بالایی با ۵۵ سال را پشت فرمان این اتومبیل مشاهده کنیم . استفاده کنندگان از کالا کسانی خواهند بود که برای ارزش ، فرهنگ و شخصیت کالا احترام قائل می شوند .

برندها از نظر توان و ارزشی که در بازار دارند هم تفاوت دارند . در یک سو برندهایی هستند که خریداران در بازار اصلاً با آن ها آشنایی ندارند در سوی دیگر برندهایی هستند که خریداران نسبت به آن ها آگاهی کاملی دارند . ورای این ،برند با درجه مقبولیت بسیار زیاد قرار می گیرد ، نامهایی که خریداران برای خرید آن ها مقاومتی از خود نشان نمی دهند . پس از این برندهایی وجود دارد که رجحان نسبت به آن ها زیاد است این ها همان برند هستند که خریداران هنگام خرید انتخاب می کنند . سرانجام برندی وجود دارد که وفاداری نسبت به آن ها زیاد است .

 

با تشکر از شما عزیزان

امیدوارم با نظرات خود ما را در پیشبرد اهدافمان یاری نمایید …

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

6 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

1 روز ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

1 روز ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

1 روز ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

2 روز ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

2 روز ago