Categories: اخبار نساجی

به این دلایل سکه نخرید!

 

بی گمان کمتر کسی است که در ایران زندگی کند و از بیماری اقتصادی این مملکت آگاهی نداشته باشد.

اصولاً یک اقتصاد خوب و اسلامی اقتصادی است که مولد باشد و از تبادل پول و سرمایه،جنسی پدید آید و به مصرف کننده برسد و غیر از این و با هر هدفی تبادل مالی در این دین قابل قبول نیست و اکثر مراجع عظام نیز  تجارت سکه و پول برای پول بیشتر را حرام دانسته اند و معاملات با هدف گرانی و سود بادآورده را باطل اعلام کرده اند.

غیر از این اگر درست فکر کنیم این هیجان ایجاد شده جز اینکه مردم را متضرر کرده و عاملان اصل این وضعیت را به پول یک شبه و بادآورده برساند عایدی دیگر نداشته و ندارد.

صرافان و طلافروشان همواره در دو صورت از خرید سکه امتناع کرده و یا اکراه می ورزند:

۱) زمانیکه قیمت سکه اوج می گیرد

۲) زمانیکه قیمت سکه سقوط خود را آغاز میکند

جالب اینکه تنها زمانی مشتاق به خرید سکه هستند که قیمت به ثباتی نسبی و آرام برسد و ترکش آشوب بازار کمتر دامن آنها را بگیرد.

متاسفانه وضعیت ایجاد شده در بازار سکه و ارز معلول عللی است که علاوه بر دلالان، یکی از مهمترین مسببین این موضوع می تواند دولت و در راس آن بانک مرکزی باشد.

خودداری بانک مرکزی از دراختیار قرار دادن منابع ارزی کافی برای واردکنندگان و تولیدکنندگان بزرگترین صدمه ایی است که این بانک به اقتصاد این کشور وارد کرده است و بازار تشنه دلار را به بازاری روانی و ملتهب تبدیل کرده است. تاسف برانگیزتر از آن،سایر بانکهای کشور هستند که قبل از این سیاست بانک مرکزی،منابع ارزی خود را به راحتی در اختیار متقاضیان قرار می دادند ولی با این اوضاع نه تنها به آرزوی سود بیشتر صندوقهای ارزی خود را به روی مردم بسته اند بلکه دلارهای دریافتی قبلی به نرخ دولتی را نیز به نرخ روز به متقاضیان می فروشند که این اقدام خیانتی بزرگ به این مردم است.

اما چرا نباید سکه خرید؟

یکی از دوستان که چندی پیش در ترکیه با توجه به شرایط مالی می خواست سکه بهار آزادی خود را بفروشد به گمان اینکه برابر ریالی که برای این سکه در داخل پرداخت کرده است دلار دریافت خواهد کرد به صرافی یکی از دوستان رفت که با کمال تعجب پولی که دریافت کرد یک ششم قیمت سکه در داخل کشور و آنهم برای میزان طلای ۱۸ عیار آن بود که موجب شد علت این امر را از این صرافی هموطن در ترکیه بپرسد.

جوابی که وی دریافت کرد جالب بود و آن اینکه قیمتی که شما در کشور برای سکه پرداخت می کنید بهایی  برای ارزش اسمی آنست که بانک مرکزی ایران به آن داده است و اصولاً هیچ تضمینی وجود ندارد که بانک مرکزی ایران یک شبه بهای آن را تغییر نداده و سکه های فروخته شده با قیمت کهکشانی به مردم را به قیمتی که اعلام کند نخرد و این ارزش گذاری تنها در ایران و برخی کشورهای جهان سوم دیگر که به دنبال منابع مالی بادآورده هستند رواج دارد.

و آیا اگر بانک مرکزی روزی به دلیل کمبود شدید منابع مالی اعلام کند سکه های موجود را بیش از فلان قیمت نمی تواند بخرد آیا صرافان و دلالان حاضرند بیش از قیمت اعلام شده از سوی بانک مرکزی، از شما سکه بخرند!؟

و این زمانی است که بحران دیگری آغاز شده و مردم برای ضرر کمتر و برای فروش سکه های خود به بازار هجوم آورده و همین مساله باعث سقوط شدید قیمت سکه خواهد شد و متاسفانه اینجاست که سرمایه هنگفتی  از جیب مردم می پرد و سود آن را تنها بانک مرکزی،سایر بانکهای وابسته و دلالان نوش جان خواهند کرد.

و این موضوع را هم باید دانست که بانک مرکزی سکه فروشی با اعتبار خود را فعلاً بهترین راه برای جبران کمبود منابع مالی بی حساب و کتاب خود می داند.

در چند سال گذشته بانک مرکزی کشور اقدام به خرید شمشهای طلا از ترکیه،هند و چین کرده و با تبدیل آن به سکه های بهار آزادی، این شمش ها را به چندین برابر قیمت به مردم فروخته است و این طریق سود جویی، می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد درست برعکس وضیعتی که الان در کشور موجود است….سقوط شدید سکه بهار آزادی!!

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

55 دقیقه ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

4 ساعت ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

23 ساعت ago

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

2 روز ago

تحول در تولید نخ BCF توسط شرکت Oerlikon Neumag

شرکت Oerlikon Neumag در حال متحول کردن تولید نخ BCF با کارخانه نوآورانه BCF خود…

2 روز ago

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

3 روز ago