بیانیه مشترک انجمن صنایع نساجی ایران و اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران

 

 

 

بیانیه مشترک انجمن صنایع نساجی ایران و اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در سال منتسب به «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»

در بیانیه مشترک انجمن صنایع نساجی ایران و اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران به مناسبت سال “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” آمده است:

نامگذاری اندیشمندانه سال ۱۳۹۱ با عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری فصل جدیدی از توجه و حمایت از کارآفرینی و تولید داخلی به عنوان موتورمحرکه اقتصاد کشور را رقم زد.

جایگاه والای تولید داخلی و سرمایه‌گذاری در صحنه تجارت و کسب و کار کشور که تاکنون زیر سایه واردات بی رویه در حال فراموشی بوده و با ناآگاهی غرض‌ورزان امری مذموم به شمار می‌رفت، اینک با آینده‌نگری و دوراندیشی ایشان بیش از پیش مورد توجه فعالان اقتصادی و سیاست‌گذاران دولتی قرار گرفته است و امید می‌رود این تحول و دگرگونی در فضای تولید که در شرایط حساس و دشوار ناشی از محدودیت‌های بین‌المللی صورت می پذیرد موجبات جهش در تقویت تولید داخلی، حمایت از کارآفرینی و سرمایه‌گذاری و نهایتاً افزایش ثروت ملی شود.

تشکل‌های نساجی و پوشاک ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی این صنعت ضمن ارج نهادن به این توجه حکیمانه اعلام می‌کنند که صنعت کهن و اشتغالزای نساجی و پوشاک آمادگی دارد با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و قابلیت‌های انکارناپذیر خود زمینه تحقق عملی این پیام را فراهم کرده و اجازه ندهد فرصت طلایی بوجود آمده قربانی شعارهای تبلیغاتی و افراط و تفریط‌‌های ناشی از بوروکراسی‌های رایج شود.

این تشکل‌ها حمایت واقعی از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی را در گرو فراهم شدن شرایط خاص و رعایت اصولی می‌داند که در زیر می‌آید:

۱- محور تولید ملی، افزایش قدرت رقابتی اقتصاد کشور است. توجه به تولید محصولاتی که از ارزش افزوده بالایی برخوردار هستند ضروری بوده و امکان رشد کالاهای بی کیفیت که با هدر دادن منابع و مواد اولیه فرصت درخشش و عرضه کالاهای خارجی را در داخل کشور فراهم می کنند، باید از بین رود.

۲- عدم وجود برنامه مشخص توسعه صنعتی در گذشته ضربات جبران ناپذیری بر پیکره واحدهای تولید وارد آورده است و لازم است که تدوین استراتژی صنعتی کشور در همه حوزه ها و با هماهنگی نهادهای اجتماعی، بانکها و سایر موسسات مالی در اولویت برنامه های دولت قرار گیرد.

۳- محور حمایت از کار ایرانی، حفظ اشتغال موجود در مرحله اول و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی موجود است. اکثر کشورهای پرجمعیت و در حال توسعه از صنایع نساجی و پوشاک برای حل مشکل بیکاری بهره گرفته‌اند و این در حالی است که سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک شغل در این صنعت در قیاس با سایر بخشها بسیار ناچیز است.

۴- تأمین مواداولیه باکیفیت مورد نیاز صنعت مهمترین خواسته فعلی صنعتگران است
. کاهش تعرفه واردات مواداولیه در شرایط حاضر با درنظر گرفتن منافع تولیدکنندگان داخلی این کالاها، تنظیم قراردادهای تهاتری با کشورهایی که ارتباط تجاری و بانکی با آنها برقرار می باشد و دسترسی آسان واحدهای صنعتی به ارز مرجع از اهم تمهیداتی هستند که بایستی به مرحله اجرا درآیند. نیاز واحدهای مصرف کننده محصولات پتروشیمی از طریق قراردادهای دوجانبه به صورت مستقیم و خارج از بورس کالا گام بسیار مهمی در برآوردن خواسته صنعتگران است.

۵- نابسامانی در بازار ارز و بی انظباطی‌های موجود در این بخش هزینه‌های غیرقابل جبرانی را به واحدهای تولیدی و صادراتی وارد کرده است. اعلام سیاست‌های شفاف ارزی و دستورالعمل‌های تخصیص ارز مرجع به واردکنندگان مواداولیه و ماشین آلات، زمینه توسعه فعالیتهای صنعتی و اقتصادی را فراهم می کند.

۶- دخالت نهادهای دولتی و اجرای سیاست‌های دستوری مانند کنترل‌ قیمت‌های واحدهای تولیدی، پیامدی جز افول کیفیت و کاهش قدرت رقابت اقتصادی و نهایتاً فرصت‌سوزی نخواهد داشت. قیمت‌گذاری کالاها ‌باید بر اساس عرضه و تقاضا در بازار آزاد باشد تا امکان پاسخگویی به تقاضای موجود در بازار و رشد سرمایه گذاری‌های صنعتی فراهم شود.

۷- پیش‌نیاز تحقق اعتلای تولید ملی و حمایت از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران داخلی، همفکری و همکاری تمام نهادها و ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی است. لذا استفاده از ظرفیت کارشناسی تشکل‌های اقتصادی و مشارکت آنها در سیاست‌گذاری‌ها ضمن افزایش اعتماد متقابل موجب غنای تصمیم‌گیری‌های بعدی خواهد بود.

۸- افزایش توان رقابت محصولات صنعتی ارتباط مستقیمی با هزینه های مترتب بر تولید دارد و لازم است که با درنظر گرفتن توان اشتغالزایی بالای این صنعت، کاهش هزینه‌های بیمه سهم کارفرما در دستور کار قرار گیرد.

۹- همکاری سیستم بانکی جهت تامین سرمایه در گردش صنایع نساجی با نرخ بهره پایین و افزایش سهم صنعت از این منابع به منظور استفاده کامل از ظرفیت‌های نصب شده ضروری است.

۱۰- برقراری مناسبات عادلانه بین دولت و بخش خصوصی منوط به اجرایی شدن کامل قانون بهبود فضای کسب و کار مصوب سال ۹۰ مجلس شورای اسلامی است.

۱۱- پیشنهاد می‌شود تا عادی شدن اوضاع اقتصادی و فضای کسب و کار کشور، اجرای قانون ارتقای کیفی خودرو و سایر محصولات صنعتی متوقف شود.

۱۲- در جهت توسعه صادرات غیرنفتی و رسیدن به هدف ۷۵ میلیارد دلاری در سال جاری، باید ضرایب مناسب برای جوایز صادراتی تعیین و پرداخت نقدی مشوق های فوق بدون فوت وقت انجام شود.

۱۳- اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده بارها و بارها از سوی فعالان صنعتی درخواست شده و با امید به این که در سال جدید، از این فرصت طلایی برای توسعه و جهش تولیدات داخلی با تلاش کارآفرینان بخش خصوصی و همراهی مسئولین دولتی به بهترین نحو استفاده شود.

۱۴- سهم مصوب بخش صنعت از منبع هدفمندسازی یارانه‌ها باید تعیین شده و قبل از اجرای فاز دوم این طرح آماده سازی صنایع در اولویت قرار گیرد.

۱۵- اصلاح قانون کار با اولویت تولید و کیفیت محصول، ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و کاهش روزهای تعطیل در جهت افزایش بهره‌وری، می‌تواند زمینه ساز ارتقای تولید ملی و حمایت از کارآفرینان ایرانی باشد.

 

اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران          انجمن صنایع نساجی ایران

 

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم

مصاحبه با آقای مرتضی سودایی مدیر عامل قالی زرتشت: قالی زرتشت از سال 2014 حضور…

7 ساعت ago

استقبال بازدیدکنندگان نمایشگاه دموتکس دبی ما را شگفت زده کرد

محمد جواد کمالیان مدیر عامل شرکت قالیچین: خدمات شرکت قالیچین : زمینه های معرفی محصولات…

8 ساعت ago

فرش سورنا و استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی فرش

مصاحبه با آقای رضا محمودیان مدیر شرکت فرش سورنا در نمایشگاه دموتکس دبی 2024: فرش…

12 ساعت ago

موفقیت نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: ارزیابی مثبت خانم آذلبار (ویدیو)

خانم آذلبار نماینده شرکت نمایشگاهی دموتکس در ایران نمایشگاه دموتکس خاورمیانه (دموتکس دبی) که در…

2 روز ago

دموتکس دبی بهترین موقعیت برای پیشرفت شرکت های ایرانی

آقای محمد شیفع رجالی مدیر عامل فرش کلاسیک در مصاحبه با مجله کهن فرمودند: نمایشگاه…

2 روز ago

سازماندهی نمایشگاه دموتکس دبی در چهارماه یک موفقیت بزرگ بود (ویدیو)

خانم سونیا ودا کاستلانو مدیر جهانی نمایشگاه های دموتکس در گفتگویی با مجله نساجی کهن…

2 روز ago