Categories: اخبار نساجی

تخصیص ارز دولتی به شرکت های بورسی، دغدغه سرمایه گذاران را از بین برد

 

تهران – مدیرعامل اسبق شرکت بورس ایران گفت: با مشخص شدن سیاست های ارزی دولت و توجه به شرکت های بورسی و تخصیص ارز دولتی به این شرکت ها، نگرانی ها در این حوزه از بین رفت و سرمایه گذاران با آرامش خاطر می توانند در این بازار سرمایه گذاری کنند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، ‘علی رحمانی’ در خصوص قراردادن شرکت های بورسی در اولویت های دریافت ارز دولتی و تاثیر آن بر روند بازار سرمایه افزود: توجه به شرکت های بورسی در سهمیه بندی ارز دولتی نکته مثبتی برای بازار سرمایه است.

وی اظهار داشت: شرکت ها در این شرایط با اطمینان بیشتری ارز مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد که همین امر باعث آسودگی خاطر تولیدکنندگان در افزایش تولید می شود و همچنین آنان می توانند اهداف خود را در بودجه محقق کنند.

مدیر عامل سابق شرکت بورس با اشاره به این که اکثر شرکت های بورسی ارز وارداتی خود را در بودجه با نرخ مرجع پیش بینی کرده اند، گفت: این اتفاق موجب می شود تا شرکت ها امسال به راحتی بودجه های خود را محقق کنند و نگرانی از بابت تعدیل منفی نداشته باشند.

رحمانی با تاکید بر این که بحث ارز در بازار سهام تعریف خاصی دارد، افزود: شرکت ها در تاثیر پذیری از ارز به چهار گروه تقسیم می شوند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: شرکت هایی که ارز مصرف و ریال ایجاد می کنند در گروه اول و در معرض نوسانات نرخ ارز قرار دارند و اگر نتوانند از سهمیه های دولتی استفاده کنند، با مشکل مواجه خواهند شد.

وی درخصوص شرکت های بورسی در گروه دوم و سوم نیز گفت: گروه دوم با ریال منابع خود را تامین و ریال نیز تولید می کنند و ریسک ارز، مصداقی برایشان ندارد، اما گروه سوم ریال استفاده کرده و به ارز می فروشند که گروه جذابی در بازار سرمایه هستند.

وی اظهار داشت: در گروه سوم شرکت های بورسی انتظار از روند نرخ ارز افزایش دارد و ارز در نرخ های بالاتر به تعادل خواهد رسید که در سودآوری این گروه تاثیر گذار است.

رحمانی ادامه داد: گروه چهارم نیز ارز مصرف کرده و ارز هم ایجاد می کنند که به طور طبیعی از نوسانات نرخ ارز مصون هستند اما تراز ارزی آنها مهم است.

وی اضافه کرد: در این گروه، شرکت هایی که تراز ارزی مثبت داشته باشند ، شرایط مساعدی دارند یعنی تولید ارزشان، بیشتر از مصرف است اما شرکت هایی که تراز ارز منفی دارند (مصرف ارز در آنها بیشتر از تولید است) با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

وی با تاکید بر ارزش ذاتی سهام شرکت ها گفت: نباید فراموش کرد مشکلات و محدودیت ها موقتی است و برطرف خواهد شد، در چنین شرایطی اگر سهامدارن صبوری کرده و سهام خود را نگهدارند به طور قطع بازدهی خوبی را در میان مدت و بلند مدت کسب خواهند کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

1 روز ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

1 روز ago

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌ نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها (ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

3 روز ago

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

4 روز ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

4 روز ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

5 روز ago